چرا قیمت دلار پرواز کرد؟ / اولین قیمت دلار امروز ۲۶ شهریور

دیروز معامله‌گران دلار و سکه سعی کردند در مرحله اول سطوح حمایتی را حفظ کنند و در مرحله دوم به‌دنبال نزدیک کردن قیمت به سوی سقف‌های روز دوشنبه باشند.

چرا قیمت دلار پرواز کرد؟ / اولین قیمت دلار امروز ۲۶ شهریور

افزایش فعالیت نوسان‌گیران در سطوح حمایتی موجب برگشت سریع قیمت‌ها به سوی نرخ‌های بالاتر شد، هر چند که سقف‌های روز دوشنبه حداقل تا ساعت ۴ بعدازظهر تکرار نشد.

اسکناس آمریکایی حدود ساعت ۴ بعدازظهر با قیمت ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش می‌رفت که ۳۸۰ تومان بیشتر از نرخ بسته شده روز سوم هفته بود. در اواخر روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی نیز با قیمت ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان مورد معامله قرار می‌گرفت که ۳۵۰ هزار تومان بیشتر از روز دوشنبه بود.

البته پس از ساعت ۴ بعدازظهر قیمت‌های بالاتری نیز در بازار به ثبت رسید. گفته می‌شد که دلار کانال ۲۷ هزار تومانی را بار دیگر به خود دیده است و سکه امامی به بالای کانال ۱۳ میلیون تومانی رهسپار شده است.

برخی فعالان باور داشتند، جدا از رشد قیمت دلار، بالا رفتن بهای طلا در بازارهای جهانی عامل دیگری بود که به افزایش قیمت سکه کمک کرد. طلای جهانی در مقاطعی از بعدازظهر روز گذشته حتی به بالای محدوده هزار و ۹۷۰ دلاری رفت و افزایش روزهای اخیر، امید سکه بازان برای رفتن اونس به بالای ۲ هزار دلار را افزایش داده است. برخی از سکه‌بازان انتظار برگشت قیمتی دلار در روز سه‌شنبه را نداشتند؛ در این شرایط بازگشت دلار به ریل افزایشی، واکنش زیادی را در میان سکه‌بازان برانگیخت.

در روزی که دلار افزایشی شد، برخی فعالان انتظار داشتند بازارساز از سیاست نزدیک کردن قیمت صرافی‌های بانکی به بازار آزاد دست بردارد، ولی بازارساز مصرانه به‌دنبال آن بود که فضای رانتی در بازار وجود نداشته باشد. چنین خواستی موجب شد که قیمت صرافی‌ها متناسب با بازار آزاد رشد کند. درکنار این، بازارساز برخلاف روزهای قبل، به دقت شرایط بازار را زیر نظر داشت و قیمت‌های خود را با آن تنظیم می‌کرد.

چرا قیمت دلار پرواز کرد؟ / اولین قیمت دلار امروز ۲۶ شهریور

چرا قیمت دلار رشد کرد؟

به گفته فعالان، مهم ترین عاملی که موجب شد دلار در روز سه‌شنبه افزایشی شود، ادامه نگرانی‌های سیاسی و جوسازی معامله‌گران پیرامون بازگشت تحریم‌های سازمان ملل بود. آنها روز سه‌شنبه اظهارات یکی از مقامات ارشد آمریکایی را برجسته می‌کردند که در هفته آتی از مکانیزم ماشه استفاده خواهد شد و بعد از آن، برخی از تحریم‌های ایران بار دیگر فعال می‌شود. این در حالی است که ایران بارها تکرار کرده آمریکا دیگر عضوی از برجام نیست که درباره بازگشت تحریم‌ها تصمیم بگیرد.

در این میان، گروهی نیز به اظهارات مقام آمریکایی دیگری اشاره می‌کردند که عنوان کرده بود، اروپا از تحریم‌های آمریکا علیه ایران حمایت به عمل خواهد آورد. برخی از فعالان اعتقاد داشتند، چنین اخباری نگرانی‌های را در بازار ایجاد می‌کرد و در نتیجه زمینه‌ساز افزایش خریدها می‌شد. این در حالی بود که گروه دیگری باور داشتند نوسان‌گیران سعی داشتند با جوسازی پیرامون این اخبار در نرخ‌های بالاتر اقدام به فروش و خالی کردن دلار خود کنند.

حمایت بازیگران فنی از دلار

به گفته فعالان یکی دیگر از عواملی که موجب شد قیمت دلار در روز سه‌شنبه به زیر مرز ۲۶ هزار تومانی نرود، حمایت بازیگران فنی بود. این دسته اعتقاد داشتند بازار به راحتی از کانال ۲۶ هزار تومانی پایین نخواهد رفت و برای شکست این مرز نیاز به عرضه زیاد یا تغییر انتظارات وجود دارد.

در واقع آنها باور داشتند همانطور که شکستن کانال یاد شده و صعود به بالای آن دشوار بود، پایین رفتن از این کانال هم به آسانی صورت نخواهد گرفت. در این میان، با توجه به چنین انتظاراتی، طبیعی بود که برخی از معامله‌گران در مرز ۲۶ هزار تومانی، بخشی از نقدینگی خود را برای خرید وارد بازار ارز کنند. آنها توانسته بودند در نرخ‌های بالاتر اقدام به فروش کنند و هراس کمتری برای گرفتن موقعیت خرید در مرز حساس ۲۶ هزار تومانی داشتند. جدا از این اخبار سیاسی و تغییر جو بازار نیز به آنها اطمینان بیشتری برای ورود به بازار می‌داد.

رفتار بازارساز در مرز روانی

در چهارمین روز هفته، صرافی‌های بانکی در ابتدای روز نرخ فروش دلار خود را پایین آوردند، ولی با تغییر مسیر این ارز در بازار آزاد، قیمت فروش این صرافی‌ها نیز رشد کرد. در ابتدای روز این صرافی‌ها ۶۰۰ تومان ارزش دلار را کاهش دادند و قیمت خود را روی عدد ۲۶ هزار و ۱۵۰‌تومان قرار دادند. زمانی که ارزش این ارز در بازار بالا رفت، در دو مرحله هم قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌ها رشد کرد. در ابتدا نرخ فروش ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومانی تعیین شد و در اواخر روز رقم ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومانی برای دلار تعیین شد.

به گفته برخی فعالان، سیاست نزدیک کردن نرخ‌ها در روز دوشنبه موجب شد که نرخ در بازار آزاد دچار ریزش شود ولی در روز سه‌شنبه، تنها توانست مانع ورود دلار به کانال ۲۷ هزار تومانی شود. برخی معامله‌گران عنوان می‌کردند پیش از تصمیم آمریکا در مورد چکاندن یا نچکاندن ماشه، سطح تقاضا در بازار بالا رفته است، ولی پس از اینکه در هفته آتی سرنوشت بازگشت یا عدم بازگشت تحریم‌های سازمان ملل مشخص شد، کم کم میزان تقاضا کاهش پیدا خواهد کرد و در آن شرایط عرضه بازارساز بهتر می‌تواند اثر کاهشی روی قیمت بازار آزاد داشته باشد.

در این شرایط، اگر بازارساز بتواند مانع ورود دلار به کانال بالاتر شود، در هفته آتی میزان عرضه می‌تواند بیشتر شود. با این حال، در صورت خروج اسکناس آمریکایی از کانال ۲۶ هزار تومانی، ‌احتمال رشد بیشتر این ارز منتفی نخواهد بود، چرا که شکست هر مرزی تقاضای جدیدی را به بازار وارد می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • سردار اذربایجان
    0

    شک نکنید در هفته اینده قیمت به پایین تر از 25میرسد

  • امیر موسوی
    0

    کسی تو این کشور جلوی دولت بانک مرکزی بگیرد این چه وضعی است این قیمت ارز سکه اجناس از کجا درست می شود جلوی این سوداگران دلال های مسولبن مدیران بگیرید مکر قواه دستگاه های مسول نیستند تا که بی عدالتی ظلم بابا مشکل از داخل است جلوی این مافیای فاسدان را بگیرید ملت به جرمی باید به حق حقوق آنها ناحق اجعاف شود بس کنید دستگاه های مسولین جدی برخورد شود تا این حرج مرج در بازار جمع شود

    نظرات شما -
    • حسن دلسوز
      0

      مردم باید با چماق و زنجیر بیفتند بجان این معامله گران که جلوی صرافی ها صف می بندند. نباید در این برنامه به نظام متکی بود.

  • نادان
    0

    ناکارامدی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها