نگرانی از تاثیر تغییرات اقلیمی بر آتش‌سوزی بزرگترین تالاب جهان

از اواسط ماه ژوئیه تالاب‌های دورافتاده در منطقه غرب مرکزی برزیل در حال سوختن است و در پی آن، ویرانی گسترده‌ای به وسعتی بیشتر از شهر نیویورک بر جای مانده است.

نگرانی از تاثیر تغییرات اقلیمی بر آتش‌سوزی بزرگترین تالاب جهان

تیمی از دامپزشکان، زیست شناسان و راهنمایان محلی در اواخر ماه اوت وارد این منطقه شدند و با عبور از جاده خاکی ترانس-پانتانال با کامیونت به دنبال نجات جانوران آسیب دیده هستند.

به گفته این کارشناسان، جگوارها در بیابان‌های درگیر آتش‌سوزی، گرسنه و تشنه مانده و دچار آسیب‌های ناشی از آتش‌سوزی شده‌اند. همچنین لاشه حیوانات زیادی که در این آتش‌سوزی تلف شده‌اند در این منطقه دیده می‌شود.

این آتش‌سوزی عظیم یکی از هزاران حریقی است که در سال جاری میلادی (2020) در پانتانال برزیل، بزرگترین تالاب جهان، رخ داده و این درحالیست که دانشمندان نگران‌اند این آتش‌سوزی‌ها با توجه به تغییرات اقلیمی به یک روند عادی جدید تبدیل شود و آتش‌سوزی‌های ناشی از این تغییرات از کالیفرنیا تا استرالیا نیز گسترده است.

پانتانال از همتای معروف خود، جنگل آمازون، کوچکتر و کمتر شناخته شده است اما آب‌های معمول منطقه و موقعیت استراتژیک آن که بین جنگل‌های بارانی، علفزارهای وسیع برزیل و جنگل‌های خشک پاراگوئه قرار دارد، آن را به زیستگاهِ خوبی برای سکونت حیوانات تبدیل کرده است.

زیست شناسان می‌گویند این آتش‌سوزی‌ها اکنون یکی از متنوع‌ترین زیست بوم‌های موجود در کره زمین را تهدید می‌کند. پانتانال زیستگاه تقریباً ۱۲۰۰ گونه جانوری مهره‌دار است از جمله ۳۶ گونه که در معرض خطر انقراض قرار دارند. همچنین دشت‌های وسیع و سرسبز آن با ۱۵۰ هزار کیلومتر مربع وسعت در برزیل، زیستگاه پرندگان نادر بال و متراکم‌ترین جمعیت جگوارهای جهان است.

آتش‌سوزی در این تالاب‌ها موضوع جدیدی نیست. برای دهه‌ها دامداران از شعله‌های آتش برای برگرداندن مواد مغذی ارزان به خاک و تجدید مرتع برای گاوهای گوشتی خود استفاده کرده‌اند. اما آن شعله‌های آتش که در اثر خشکسالی به وقوع می‌پیوست اکنون با نیرویی تاریخی زبانه کشیده و در سراسر دشت‌، گیاهان خشک شده را به آتش می‌کشد. ماهواره‌های ناسا نشان می‌دهد بزرگترین آتش‌سوزی‌های پانتانال در سال جاری چهار برابرِ بزرگترین آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون برزیل است.

بنا بر گزارش رویترز، طبق تجزیه و تحلیل دانشگاه فدرال ریودوژانیرو، ۲۳ هزار و ۴۹۰ کیلومتر مربع معادل تقریباً ۱۶ درصد از پانتانال از ۶ سپتامبر در آتش سوخته که رکورد جدیدی محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها