طرح صلح ابراهیم، دستاورد تبلیغاتی ترامپ

کلاه صلح بر سر اعراب / چرا توافقات صلح اعراب و اسرائیل به آرامش منتهی نشده است؟

ترامپ، نتانیاهو و وزرای خارجه امارات و بحرین امشب در جشنی شرکت کردند که بیشتر از اعراب و اسرائیل به سود ترامپ است. رئیس‌جمهوری که بدون دستاورد دیپلماتیک به انتخابات ۲۰۲۰ نزدیک می‌شود.

کلاه صلح بر سر اعراب / چرا توافقات صلح اعراب و اسرائیل به آرامش منتهی نشده است؟

چهار بازیگر بالماسکه امشب کاخ‌سفید که نام "صلح ابراهیم" بر آن گذاشته‌اند، چیزی بیش از سایر طرح‌های صلح اعراب و اسرائیل در سالهای گذشته نیست که نه فقط به صلح نینجامید، که جنگ و خشونت را در منطقه بیشتر کرد.

گزارش مراسم امضای صلح امارات و بحرین با اسرائیل

بعد از اعلام توافق صلح امارات با رژیم صهیونیستی، این کشور بعد از مصر و اردن سومین کشور عربی است که با این رژیم توافق صلح امضا کرده است و پس از آنکه بحرین نیز به این صف پیوست، حالا چهار کشور با رژیم صهیونیستی صلح کرده و به آرمانهای فلسطین خیانت کردند.

ترامپ امشب گفت که با پادشاه عربستان سعودی صحبت کرده. او گفت انتظار دارد در روابط اسرائیل و عربستان هم «اتفاقات مثبتی» به وقوع بپیوندد. اگر چنین شود، ریاض ششمین کشور عربی خواهد بود که روابط پنهانش با تل‌آویو را آشکار می‌کند.

توافق‌ها و طرح‌های صلح با رژیم صهیونیستی که پشت فلسطینی‌ها را خالی کرده، از چند دهه پیش به رغم جنگ‌های منطقه پابرجا بوده و شامل این توافق‌هاست که در ادامه می‌خوانید.

مصر: کمپ دیوید

مصر و رژیم صهیونیستی ۲۶ مارس ۱۹۷۹ معاهده صلح امضا کردند. این توافق در مراسمی با حضور انور سادات، رئیس‌جمهور فقید مصر و مناحیم بیگن، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی و با نظارت جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا امضا شد.
این توافق‌نامه از یک مقدمه و ۹ ماده با پیوست‌ها و اسناد ویژه تدابیر امنیتی و عادی سازی روابط و عقب‌نشینی اسرائیل از سینا تشکیل می‌شد.

این معاهده خشم گسترده مردمی را در کشورهای عربی در پی داشت. برخی کشورها شاهد تظاهرات در محکومیت این توافق‌نامه بود و آن را خیانت توصیف کردند.

از جمله نتایج معاهده عضویت مصر در اتحادیه عرب و انتقال مقر این اتحادیه از قاهره به تونس بود.

اما انور سادات بهای این توافق‌نامه را با جانش داد. گروه وابسته به جنبش جهاد اسلامی فلسطین در مراسمی به مناسبت "جنگ تشرین" که ارتش‌های مصر و سوریه در آن شرکت داشتند و اولین جنگی بود که اعراب به دستاورد نظامی در برابر اسرائیل دست یافتند ترور شد.

اردن: وادی عربه

اردن دومین کشور عربی بود که با رژیم صهیونیستی توافق صلح امضا کرد.
نام این توافق‌نامه نام مکانی است که در آنجا امضا شد. وادی عربه در مرزهای اردن و اسرائیل است. این توافق ۲۶ اکتبر ۱۹۹۴ با حضور اسحاق رابین، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، عبدالسلام المجالی، نخست‌وزیر وقت اردن امضا شد.

همچنین این توافق در حضور حسین بن طلال، پادشاه وقت اردن درحالی که با عایزر وایزمن، رئیس رژیم صهیونیستی دست می‌داد، و با نظارت بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا امضا شد.

در مقدمه این معاهده آمده است: هدف دو طرف تحقق صلح عادلانه و دائم و فراگیر در خاورمیانه براساس قطعنامه‌های ۲۴۲ و ۳۳۸ شورای امنیت است.

این معاهده از یک مقدمه و ۳۰ ماده تشکیل می‌شود که به تمامی جزئیات عادی‌سازی روابط برای برقراری صلح و حسن همجواری و اقدامات امنیتی، قانونگذاری، کشاورزی و محیط زیست و آب و غیره پرداخته شده است.

این توافق‌نامه یک سال بعد از دست دادن تاریخی یاسر عرفات، رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین و اسحاق رابین و امضای اصول توافق‌نامه اسلو امضا شد.

اسلو: عرفات و رابین

بعد از اینکه اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) یکدیگر را به رسمیت شناختند و مذاکراتی در شهر اسلو برگزار شد، این توافق‌نامه امضا شد هرچند که مراسم امضای آن در کاخ سفید و با نظارت بیل کلینتون بود اما به اسلو نامگذاری شد.

۱۳ سپتامبر ۱۹۹۳ توافق بیانیه اصول فلسطین و اسرائیل با حضور محمود عباس، رئیس کنونی تشکیلات خودگردان فلسطین و شیمون پرز، وزیر خارجه وقت اسرائیل و با حضور یاسر عرفات، اسحاق رابین و کلینتون امضا شد.

این بیانیه از ۱۷ ماده و چهار پیوست تشکیل می‌شود و هدف از آن این بود که مذاکرات به تشکیل قدرت قدرت انتقالی در کرانه باختری و نوار غزه برای دوره‌ای پنج ساله و حل و فصل دائمی منجر شود.

طرح‌های صلح چه اهدافی دنبال می‌کند؟

قبل از امضای توافق‌نامه‌ها میان کشورهای عربی و اسرائیل مذاکرات و دیدارهای مستمر و محرمانه‌ای برگزار شد. همچنین طرح‌هایی با هدف تحقق صلح در منطقه وجود داشت که مهم‌ترین آن طرحی است که عربستان بعد از چند سال از طرح کمپ دیوید مطرح کرد.

در نشست سران فاس سال ۱۹۸۱ عربستان طرحی با عنوان "طرح صلح ملک فهد" مطرح کرد که بر حق تمام کشورهای منطقه برای زندگی در صلح تأکید دارد. سوریه، الجزایر، لیبی و عراق با این طرح مخالفت کردند.

در نشست سران بیروت در سال ۲۰۰۲ عبدالله بن عبدالعزیز، ولیعهد آن زمان عربستان طرح صلح را با عنوان طرح صلح عربی مجددا مطرح کرد که بر موافقت با عادی‌سازی کامل روابط با اسرائیل در ازای صلح تأکید داشت. کشورهای عربی همگی با این طرح موافقت کردند.

و حالا پس از همه این طرح‌ها، ترامپ که نتوانسته دستاورد موثر دیپلماتیک داشته باشد، می‌خواهد معامله قرن را به برگ برنده انتخاباتی خود تبدیل کند. انتخاباتی که روشن نیست فرجام آن چه خواهد شد.

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 40
  • .
    0

    ای خدا این کشور مشغول ساختن و اباد کردن مملکت خودشون هستند.ما چی؟به همه چیز همه کس و به زمین و زمان هی گیر میده ایران.در حالیکه تو کار خودش مانده و مردم را صدقه بگیر کرده ولی میگه بقیه بیان از من الگوی مملکت داری را یاد بگیرند

  • رضا
    0

    خیانت به امت اسلامی همیشه در بین اعراب بوده اما نه مصر و اردن با صلح با غده سرطانی به بزرگی رسیدن و نه بحرین و امارات اینها حتی به امت عربی هم خیانت کردند. اندکی صبر فرج نزدیک است

    نظرات شما -
    • علیرضا
      0

      خخخ..چه حرفا...واه واه واه

    • آریایی
      0

      چند سال صبر ؟؟؟؟؟ 42 ساله که میگید اندکی صبر !!!! این اندک شما چند قرنه ؟؟؟؟؟!!!!!

  • محسن
    0

    ترامپ بداند بحرین وامارات عددی در دنیای سیاست منطقه محسوب نمی‌شود. چه وقت بحرین برای اسرائیل تهدید بوده که حالا صلح کنه. خودتان را گول نزنید هیچ صلح واقعی برای اسرائیل نمی‌توان متصور بود مگر آنکه تهران آن را تایید کند.

    نظرات شما -
    • هادی
      0

      اتفاقا.... سیاست ترامپ‌عالی بوده... از کوچکها... هفته های بعد منتظر عربستان باشید بعدش قطر کویت ...تهران؟؟لبنان رفته میداند ...تهران!!!!!!!

    • جواد
      0

      ...و تواصوا بالحق و تواصعوا بالصبر

  • داودشفیعی
    0

    بخدا لبنان وفلسطین که ما سنگشون رو به سینه میزنیم مارو قبول ندارند. تیم ملی سوریه بامافوتبال بازی نمی کنه کشورهای عربی کدام وقت ایران رابه رسمیت شناختن ان زمان که ارایران حساب می بردن ایران با اسراییل و امریکا رابطه داشت.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      فرصت دادن به اسرائیل بیش از عرب ها به ضرر خود ماست.

    • زائر
      0

      بی صفت تر و نمک نشناس تر از سوری جماعت نیست

    • آریایی
      0

      سوریه هم به زودی با اسراییل صلح میکنه و ما بد جور ضایع میشیم !!!!!!!

  • صادق
    0

    اون تابلوی نابودی اسراییلو‌خاموش کنید، جز مصرف برق خاصیتی نداره...خبر فوریه سانسورچی ، گزینشی عمل نکن برای انتشار نظرات...

    نظرات شما -
    • آریایی
      0

      درسته ؛ 41 ساله میگیم اسراییل را نابود میکنیم که نکردیم و وعده 25 سال آینده رو میدیم ؛ اسراییل نابود نشد هیچ بلکه آمد کنار گوشمون !!!!!!

  • نیما
    0

    جا داره خاطر نشان کنم تخم مرغ شده چهل تومن ماکارونی ده تومن میبینم روش نوشته ۶تومن میگم چرا چهار تومن بیشتره میگ فردا خودم نه تومن میخرم بنظرتون کیا دارن کلاه میذارن سرمون ؟ من ک ب هر سه قوه مشکوکم ک صداشون در نمیاد

  • بابک خرمدین
    0

    عرب از هزاران سال پیش همین بوده کارش خیانت بوده اگر تا حالا رو نمیکردن ترس از سردار سلیمانی بود....هر خدمتی که ایران به این کشورها کرده بخصوص عراق در آینده برا هردلاری که خرج کردیم گلوله و خیانتی میشود برا ایران....این کشورها آب نمیدیدن وگرنه شناگر ماهری هستن....

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      آقا چرا سخت میگیرید رشد فکری ودل خواهی مردم باعث تصمیم مسولین می‌شود کشورها ومردمش زندگی می‌خواهند همه چیز که نباید برای غربی‌ها باشد... زندگی کن وبگذارزندگی کنن

  • پرشین
    0

    باسلام کابران محترم این خبر بدانید به خدای احد وواحد سوگند اگر امروز روز پیامبر اکرم حضرت محمد مصفطی زنده بود به خاطر دین مبین باهمین اسرایل صلح میکرد شما میگید عرب ها خوب پیامبر هم عرب بود ه پس جا داشت از ایشان بابت این صلح بزرگ تشکر کرد واما شما ویا ما ایرانیها که شک نکنید خود حکومت ومردم ساده لو بابت این صلح پیامبر را منکر ودینش را حرام مدانستید ملت کج فهم وجاهل بس است دیگر نا دانی

  • مصطف
    0

    باسلامممم فقط اقتصاد رو درست کنیید ارمانهاتون رو بزارید برا وقتی که اقتصاد درست شد ملت شریف ایران یادتون میاد چطور بدبختتون کردیم اسحاق جهانگیری

  • خدایی
    0

    مشکل ما در داخل فقط چسبیدن این پیرمردهای انقلاب دیده به میز و صندلی هستند که حاضر نیستند جاشون رو به جوانتر ها بدهند ...به خدا اگر به ما جوانان دهه شصت و ۷۰ بها بدهند ...ما انقلابی تر از اینها هستیم ...خدا میداند که ما جوانان میتوانیم کشور را اداره کنیم ...مسئله گرانی به وسیله جوانان فقط در یک ماه حل میشه ...مردم رو نسبت به اسلام بد بین کردید ...ما انقلابیهای دهه شصت به والله از شما انقلاب کرده ها انقلابی تر هستیم ...مملکت بدون عوامل اجرایی نمیتواند به آرمان های انقلاب برسد ...مگه میشه در کشوری آینقدر رشوه و مال حرام خورده بشه ...باید ریشه رشوه رو در جا خشکاند ...باید گردن رشوه بگیر و مفسد تابلو رشوه خوار انداخت و در بازار گرداند ...کسی که با آبروی یک انقلاب بازی میکنه باید او را جوری تبعید کرد و در دورترین مناطق و فقیر ترین جاهای مملکت فرستاد که بفهمن فقر چیه ...روزی یک قرص نان بهش بدن تا مزه فقر رو بچشه ...اینکه این مفسد در بهترین زندانها بمونه و ازش پذیرایی کنن به درد هیچ جامعه ای نمیخوره چون فقط هتلش عوض شده ...تبعید به روستاهای دور دست بهترین حکم هست ...

  • ایرانی
    0

    بحرین و امارات کلا کشورهای خلیج از بسیاری لحاظ باغرب روابطه نزدیکی دارن ودرواقع متحدانان حساب می شوندواین تعجب آورنبودهمانطورکه درگذشته هم مشاهده شد اینان همسوی آمریکا هستن أین تحولات سریع بعدازبهارعربی می تواند منجر به اتفاقاتی در آینده بیافتدکه مانندان درقبل ظهورداعیش بودبایدهوشیارباشیم دراین ایجاد روابط کشورماتحت فشارقرارنگیردعربستان ومتحدینش خیرخواه مانیستن

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      ایرانی ؟! خلیج فارس

  • کاربر ناشناس
    0

    پس بخاطر این قضایا بود که پول مردم تو بورس بلوکه شد و ملک و خودرو قیمتش سر به فلک کشید؟

  • پرتوی
    0

    نتیجه سیاست ایران منتهی به این پیمان شد

  • نگین
    0

    باید درود فرستاد بر ترامپ شیر دل امیدوارم خاور میانه به صلح و دوستی دست یابد دست اتش افروزان در منطقه کوتاه گردد و انسانهای دگم کمی تفکر کنند که با جنگ و خونریزی نمی توان سرمایه های کشور را به تاراج داد و مردم در تنگنا و فقر و بد بختی قرار داد برای یک شعار محو یک کشور گر چه خودیها سر گرم کردند مردم عادی را به چپاول پرداختن و بردند و خوردند و مردم در فلاکت افتادند و جوانها را نابود کردند بی خود هم شاخ و شونه نکشید کفگیر به دیگ خورده بودجه ای نیست تا به فاطمیون و پاکستانی‌های تندروی احمق بدهید تا بر تنور بدمند

  • دوشابعلی
    0

    از کدام فلسطین حرف میزنید همونکه کشتی کمکهای مارو قبول نکرد بابا خودتون مسخره نکنید ملت دارن از گشنگی میمیرن شما تو چه فکری هستین بله هرکی پاش رسیده به اون بالا سرشو انداخته پایین داره میخوره از ملت خودمون حرف بزنید که تو هزارتا بدبختی غوطه ورشده از این به بعد باید فلسطین سوریه به ما کمک کنه بااین سیاستی که جناب آقایان درپیش گرفتن به جهنم که سوریه جنگ داخلی داره به جهنم که فلسطین با اسرائیل کنار نمیاد کدامش به ما نون میشه

  • یک ایرانی
    0

    شک نکنید به زودی فلسطین هم با اسراییل صلح میکنه.اصلا به من و شما چه که دیگران با هم چه رابطه ای دارن،ترس شماها از اینه که اون دشمنی فرضی که ساختید داره کم کم محو میشه.بدون دشمن هراسی و ایجاد ترس هم که نمیشه حکومت کنید.اگر ایران گروه های فلسطینی رو تحریک نمیکرد قطعا تا الان ۱۰۰ بار با اسراییل صلح کرده بودن.شما بهتره به فکر قیمت مرغ و تخم و مرغ و شکم ملت گرسنه باشید به جای اینکه دنبال جنگ و تفرقه تو منطقه.دور نیست روزی که همین چند تا به ظاهر دوست ما هم که به دنبال منافع شخصی هستن به دشمن تبدیل بشن.یه سری متاسفانه درک و فهمشون از زندگی و دین در حد چند کلمه است.،جنگ و دشمنی.والا اسلام اینی نبود که دارید میگید،شما اسلام و اعتقادات رو هم از بین بردید.دلار شده ۲۷۰۰۰ تومن بعد امارات و بحرین خائنن!! بابا خیلی رو دارید.

    نظرات شما -
    • عباسی
      0

      بهتره شما تاریخ تشکیل آمریکا را بخوانید که همان بلایی که مهاجران آمریکایی برسر سرخپوستان آوردند درست مانند همان روش مهاجران یهودیست که اسراییل را بوجود آوردند .مطمئن باش اسراییل به این سرزمینها قانع نیست وروز به روز بزرگتر میشود .آنوقت کشورهای اطراف آن بایستی مادام العمر ضعیف وفقیربمانند تا تهدیدی برای آن نباشند.همانگونه که کشورهایی در جنوب آمریکا هستند.همین الان نگاه کنید کدام کشور اطراف اسراییل توان مقابله وپاسخگویی با اسراییل را دارد جز حزبالله ؟مطمئن باش آنها عراق را نیز تسخیر کرده وبا ما همسایه میشوند آنگاه اگر جرات داریم قوی بمانیم.

  • مریم
    0

    بابا ابنا میخوان حکومت دست خودشون اخوندا باشه شما چ فک میکنید فک میکنید برا چی با امریکا مذاکره نمیکنن اینا میخوان مملکت به گند بکشن ک کشیدن وقتی تخم مرغ میشه شونه ای چهل تومن حسابشو بکش اینجا مردمن ک چوبشو میخورن با این گرونی نگین امریکا بده بخدا اگه امریکا بیاد ایران گلستان میشع فقر نابود میشه ظلم وستم میره همونطور که زمان شاه بود

  • اسفندیار معدنکن
    0

    عربها از اول هم خایین بودند حالا یکی یکی رو میشوند نبا ید به عربها دل خوش کرد

  • محمود
    0

    سریال مختار می تونه گوشه ای ازواقعیتهای امروز را نشان بده یعنی حب دنیا یه عده ای را از مرام و مسلک خود فراری می ده ولی خودشون را توجیه می کنن کجا اکر پیامبر بود با اسراییل صلح می کرد مگر یادتون رفته تو شعب آبی طالب پیامبر عزیزمان چه سختی های کشید ولی تسلیم نشد و آخرش هم اسلام جهانگیر شد بله مشکلات اقتصادی هست ولی تاریخ معلم خیلی خوبی می تونه باشه

  • افشین
    0

    از کجا معلوم؟ از قدیم گفتن یه سال بخور نون و تره، یه عمر بخور نون و کره... شاید بعد از این سختی هایی که تحریم ها به مردم وارد کرد در نهایت کلید خوشبختی مردم ایران هم دست ترامپ باشه

  • عباسی
    0

    روش تسخیر سرزمینهای فلسطین دقیقا شبیه تسخیر زمینهای سرخپوستان آمریکا توسط مهاجران انگلیسیست .آنها با حمله به سرخپوستان بخشی ازسرزمینهای آنهارا اشغال میکردند بعد چون توان ادامه جنگ را نداشتند صلحی درمیگرفت ومرزی مشخص میشد که درآن سرخپوستان عقبتر میرفتند.بعد که مهاجران زیاد میشدند جنگ محلی بین مهاجران وسرخپوستان که در زمینهای سرخپوستان بود صورت میگرفت وبعد از مدت کوتاهی ارتش آمریکا با سرخپوستان میجنگید وضمن اشغال سرزمینهای جدید برای اسکان وامنیت مهاجران دوباره قرارداد قبلی نقض وقرارداد جدیدی با عقب نشینی سرخپوستان صورت میگرفت.واین داستان طی سالها تکرار شد تا آمریکای کنونی بوجود آمد.این سناریو دوباره توسط اسراییل درحال تکرار شدن است ویقین داشته باشید که پایانی نداشته وپس از مدتی توافقات قبلی را جهت امتیاز بیشتر نقض میکنند.

  • مهری
    0

    اولاً که درمورد موضوع حرف بزنید همه چیز را به هم ربط ندین ( تخم مرغ رابه صلح اعراب)!!!!! دومن خاورمیانه مال« ایران» است راست و دروغ حرف منو از آمریکای ها بپرسین؟ که هر وقت می خوان درخاورمیانه کاری بکنند یا حرفی بزنند ؟ میگن ایرانو چکارکنیم !! سومن این وعده خداوند است ؟؟«هرکس برخلاف من قدمی،قلمی،سخنی،کاری چه بزرگ چه کوچک،بردارد حتی اگر تمام دنیا هم باهم هم دست شوند نابود خواهم کرد» حالا برین هی داد بزنید ترامپ ،امریکا، صلح!!!!!!!!!

    نظرات شما -
    • مرحوم بروسلی
      0

      مستربین! فقط از طرف خودت حرف بزن و هیچ وقت نگو ما ملت ایران!

    • مهری
      0

      جلل خالق ؟!!!! مگه مرده ها هم حرف می زنند!!! ( مرحوم بروسلی) هنگ کنگی ها حق حرف زدن تو ایرانو ندارند!!!

    • محمد
      0

      نه پس ما حق دخالت تو لبنان و سوریه و فلسطین رو داریم!!!!

  • ایرانی
    0

    ویرانی از هر کجا که متوقف یشه به نفع کل موجودات حتی پرندگان و موجودات دشتها و صحراها خواهد بود .زنده باد صلح جو .

  • پرشین
    0

    باسلام به کاربر عزیزم محمود چرا قصه میگویی پیامبر مگر با ادیان مخالفتی دااشت شما سفصطه نکن شعب ابی طالب دتستانش با قریش بود میگم ایرانی کج فهم میکوبید آدم رو دعوای قومی قبیله ای عرب ها را با گسترش اسلام یکی میکنید باچه استدلالی مقایسه میکنید و هیچ ارتباطی به گسترش اسلام ندارد مگر حکومت اسلامی در ایران میخواهد اسلام خودش را به اسرایل ببرد نکنه ترامپ ونتانیاهو مسلمان شدند تو رو ارواح شهیدان اسلام وایران فتوای صد من یک گاز ندهید فتوا گو در کشور زیاد داریم حقیقت را بپذیریم جهان در حال پوست انداختن است پس پیامبر هم بود صلح میکر د قانع که نشودیمیدانستم پس بشین تا این دنیای پر از عجایب امثل شما را در خود فروبرد وسلام

  • علی
    0

    اصلا به من و شما چه مربوطه کی با کی صلح میکنه شما مسئولین اگه خیلی زرنگیت مملکت خودتون را درست کنید الان همین مسئولین تو نماز جمعه ها میگن مرگ بر امریکا ولی بچه های همشون تو آمریکا دارن درس میخونند و زندگی میکنند

  • علی
    0

    سلام دوستان به وحدهای خدا وند در قران توجه کنید ومرور کنید شما ظاهر میبند ولی از غیب نمی دانی حکمت ورحمت ونعمت خدا چه مدانی بشر هر چه میکشد از اعمال خودش میکشداز نافرمانی که ازپروردگارش کرده هرچه کاشتی درو میکنی به نوعی باید بدانیم به چه گناهی است گمراه شدیم چوبش هم میخوریم فقط استفغار کنم وگرنه هرچه از عمل براید وسلام

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها