جهش تولید دام در استان قزوین کلید خورد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: جهش تولید دام سبک و سنگین در استان قزوین از طریق توسعه عملیات اصلاح نژادهای دامی با هدف کمک به تحقق شعار سال کلید خورد.

جهش تولید دام در استان قزوین کلید خورد

علی شاپورزاده روز سه شنبه اظهار داشت: در راستای جهش تولید دام و رشد کمی و کیفی تولیدات گوشت و شیر، ترکیب نژاد گوسفند بومی شال و رومانف در دستور کار قرار گرفته و طی یک سال گذشته، این عملیات اصلاح نژادی از طریق تلقیح مصنوعی ۲ هزار راس گوسفند در بین دامداری های سنتی استان قزوین انجام شده است.

وی افزود: امسال نیز تلقیح مصنوعی برای ترکیب نژاد گوسفند شال با رومانف در سطح ۳ تا ۵ هزار راس در استان قزوین انجام می شود.

این مسوول گفت: با تلقیح مصنوعی این نژادها، بره های متولد شده دارای خصوصیات مادری و پدری شده و چندقلویی آنها به طرز چشم گیری افزایش می یابد، ضمن آنکه دام های متولد شده شیر کیفی تر و بیشتری نیز نسبت به دام های معمولی تولید می کنند.

وی خاطرنشان کرد: با ترکیب نژادهای دامی سبک بومی مانند شال و با نژاد رومانف، تولید کمی و کیفی گوشت گوسفند و شیر آن رشد می کند و میزان ۲ قلویی زایی این دام ها نیز حدود ۳۰ درصد افزایش می یابد.

شاپورزاده گفت: گوسفند رومانف که از توان بالایی در بره زایی برخوردار است، نژادی متعلق به روسیه بوده که می تواند در هر فصل بره زایی چندقلویی داشته باشد.

جهش تولید دام در استان قزوین کلید خورد

چهار هزار دوز اسپرم گاو نژادهای سمینتال و هلشتاین در دامداری های قزوین توزیع می شود

این مسوول همچنین از توزیع سه هزار دوز اسپرم گاو گوشتی و شیری نژاد سمینتال در دامداری های سنتی و روستایی استان قزوین طی یک سال اخیر با هدف پرورش گاوهای با قدرت شیردهی بالا و دارای گوشت با وزن بالا و کیفیت زیاد خبر داد و گفت: در سال جاری نیز توزیع چهار هزار دوز اسپرم نژاد سمینتال و هلشتاین در دستور کار قرار دارد.

وی یادآور شد: گاوهای نژاد هلشتاین هلند از نظر شیردهی و درصد بالای چربی و پروتئین در شیر و تولید بالای گوشت در دنیا زبانزد هستند و گاوهای نژاد سمینتال نیز به دلیل مدت بهره دهی طولانی، مقاومت بالا در برابر بیماری ها و باروری و شیردهی بالا مورد توجه صنعت دامداری جهان قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: با اصلاح نژاد دامی در واحدهای سنتی، دامداری روستاییان از توجیه اقتصادی مناسبی برخوردار می شود و ضمن تامین معیشت و درآمدزایی برای این قشر، تولید شیر و گوشت که جزو محصولات اساسی غذایی به شمار می روند افزایش می یابد و در واقع این کار کمکی برای تامین امنیت غذایی کشور محسوب می شود.

استان قزوین با احتساب واحدهای صنعتی و سنتی (روستایی) دارای حدود یک میلیون راس گاو، ۷۰۰ هزار راس گوسفند و ۱۲۰ هزار راس بز است.

این استان رتبه سیزدهم تولید گوشت قرمز و همچنین رتبه پنجم تولید شیر در کشور را داراست.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • م
    0

    این رومانف و سمینتال و کی وارد میکنه!!!؟؟ فکر کنم دولت نباشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها