پس از امارات و بحرین، کدام دولت عربی از پشت به فلسطین خنجر می‌زند؟

شاید عربستان هم روابط خود را با اسرائیل عادی ‌کند/ بن‌سلمان از چه کسی می‌ترسد؟

عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به صورت ناگهانی سخت است. علمای سلفی عربستان هر چند حامی گروه های تندرو بوده اند اما به ظاهر (یا در باطن) مخالف عادی سازی روابط با اسرائیل هستند.

شاید عربستان هم روابط خود را با اسرائیل عادی ‌کند/ بن‌سلمان از چه کسی می‌ترسد؟

به گزارش خبر فوری ، بعد از عادی شدن روابط دو کشور بحرین و امارات با اسرائیل بسیاری از احتمال عادی شدن روابط عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی نیز سخن گفتند. علت اصلی این احتمال، نزدیکی بحرین و امارات به عربستان است.

تسلیحات نظامی و طبقه حاکمیتی این دو کشور به شدت تحت تاثیر آل سعود است و از این جهت، بسیاری معتقدند نزدیکی امارات و بحرین شاید به دستور عربستان باشد. نباید فراموش کرد که جرارد کوشنر(داماد ترامپ) که مسئول سیاست های خاورمیانه آمریکا هم هست، روابط بسیار خوبی با شخص محمد بن سلمان(ولیعهد عربستان) دارد و برخی معتقدند که طرح عادی سازی روابط کشورهای عربی توسط او و بن سلمان اجرا شده است.

نشانه‌های رضایت عربستان از عادی شدن روابط با اسرائیل

اما اگر چنین است پس چرا عربستان خود عادی سازی روابط را با رژیم صهیونیستی آغاز نکرد؟ اسرائیل آف تایمز معتقد است هر چند عربستان سعودی فعلا سکوت کرده اما اقداماتش نشان می‌دهد که کاملا با عادی سازی روابط اسرائیل و کشورهای عربی موافق است. اجازه دادن به هواپیماهای اسرائیلی جهت عبور از آسمان عربستان برای ارسال تجهیزات به امارات یکی از اقدامات اصلی سعودی ها و بن سلمان در جهت حمایت از عادی سازی روابط بوده است.

درباره تاریخ صلح اعراب و اسرائیل بیشتر بخوانید

در مقابل، الجزیره قطر در گزارشی تاکید کرد که مقامات عربستان تا زمانی که اسرائیل و فلسطین به یک توافق نهایی نرسند، عادی سازی روابط خود با صهیونیست‌ها را اعلام رسمی نمی‌کند. الجزیره تاکید دارد که البته عربستان به شدت با طرح عادی سازی روابط موافق است اما به دلایلی مجبور است فعلا از رسمی کردن آن بپرهیزد.

طرح واکسیناسیون سیاسی بن سلمان

اما سوال این است که چرا عربستان بحرین و امارات را به جلو فرستاده و خود عقب نشسته است؟ به نظر می‌رسد که سعودی‌ها (و در راس آنها محمد بن سلمان) در حال واکسینه کردن مخالفان داخلی خود هستند. در عمل واکسیناسیون، میکروب‌های ضعیف شده در بدن وارد می‌شوند تا از طریق تحریک بدن و افزایش آنتی بادی‌ها، جسم را در مقابل میکروب‌ها مقاوم سازند. به نظر می‌رسد که عربستان و شخص بن سلمان دقیقا در حال اجرای چنین طرحی در عربستان هستند. عربستان سعی دارد با پیش بردن گام به گام عادی سازی روابط، مخالفان داخلی خود را کم کم آماده کند تا عادی شدن روابط سعودی با اسرائیل را هم قبول ‌‎کنند.

بن سلمان از چه کسانی می‌ترسد؟

اما این مخالفان چه کسانی هستند؟ طبق تحلیل بسیاری از کارشناسان، بن سلمان در این چند ساله مخالفان خود را به سختی سرکوب کرده است.

دیوید هرست، سردبیر میدل ایست آی معتقد است که از زمان آغاز ولیعهدی بن سلمان حداقل 5 عملیات پاکسازی بزرگ و همچنین اعدام‌های زیادی در عربستان آغاز شده که این اقدامات، علمای مسلمان را نیز در برگرفت و همچنین بیش از 300 بازرگان و اعضای خاندان سلطنتی در هتل ریتز کارلتون دستگیر شدند. محمد بن سلمان علاوه بر ایجاد کمپینی علیه فعالان حقوق بشر و زنان در عربستان، مدتی پیش « شاهزاده فهد بن ترکی» فرمانده نیروهای مشترک سعودی و پسرش را نیز برکنار کرد که این عملیات پاکسازی نشان می‌دهد بن سلمان به بیماری سیاسی مگالومانیا (جنون عظمت) و یا به عبارتی سندروم خودبزرگ بینی مبتلا شده است.

به نظر می‌رسد بن سلمان با چند گروه مخالف روبه رو است که باید آنها را سرکوب کند تا بتواند به راحتی به قدرت برسد. این گروه ها از این قبیل هستند:

الف. برادرانش( پسران ملک سلمان) و پسران پدربزرگش(عبدالعزیز)

ب. سایر شاهزادگان عربستانی که قدرت و ثروت بسیاری دارند

ج. فعالان مدنی و اجتماعی

د. سنت گراها و مخالفان مذهبی(از جمله شیعیان و نیز اعضای جنبش الصحوه). ( اینجا بخوانید).

به نظر می‎‌رسد که بن سلمان برای مبارزه با این گروه ها احتیاج به حمایت عمده گروه های مذهبی وهابی و علمای غالبا تندرو اما سلطنت گرای عربستانی دارد. البته برخی از همین علمای سلفی مخالفت‌هایی با بن سلمان و طرح مدرناسیون او دارند؛ من جمله شیخ «عبدالله المطلق» عضو هیأت عالی علمای سعودی که اجرای کنسرت، ورزشگاه و ... را طرح های شیطانی دانست.

اما نباید فراموش کرد که حتی همین شیوخ سنتی هم با اصل ولایت عهدی و پادشاهی بن سلمان موافق هستند و شیخ المطلق مشاور دیوان پادشاهی عربستان است.

فارغ از این گروه، بسیاری از علمای سلفی عربستان رابطه خوبی با بن سلمان دارند و بن سلمان نیز به ظاهر یا واقعا به آنها احترام گذاشته و حقوقشان را ارج نهاده است. در راس علمای سلفی بن سلمان شیخ عبدالعزیز بن عبدالله بن محمد آل شیخ قرار دارد. او یک مفتی سعودی تندرو و سلفی است که از بن سلمان حمایت می‌کند.

مشخص است در این شرایط، عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به صورت ناگهانی سخت است. علمای سلفی عربستان هر چند حامی گروه های تندرو بوده اند اما به ظاهر (یا در باطن) مخالف عادی سازی روابط با اسرائیل هستند. به همین دلیل، بن سلمان باید طرح عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را گام به گام پیش ببرد تا موجب تحریک این علما و شورششان علیه این حاکم جوان نشود.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • ایرانی
    0

    به زودی شاهد صلح تمام اعراب با اسراییل خواهیم بود و ایران تک و تنها خواهد ماند و با این همه هزینه که کرد و مردم خودش رو بیچاره کرد !!!!!!!!!!

    نظرات شما -
    • مهری
      0

      خدابا ماست

    • وطن ام
      0

      دنیا رفت ب سمت آزادی ، ما رفتیم ب فنا و جنگ با دشمن فرضی

  • وطن پرست
    0

    امید وارم کامنتم فیلتر نشه مشکل واقعا کجاس؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!! اینکه ما شیعه هستیم عربستان کشورهای متعدشون سنی!!!!! چرا باید ایران بعد از ۱۰۰۰ سال از ظهور اسلام مرکز تشعع جهان بشه؟؟؟؟؟ یا مشکل اشغال فلسطین توسط اسرائیلِ... اونم فلسطینی که مردمش از ما تنفر دارن!!! آرزو میکنم روزی برسه که همه مردم بتونن مسائل و تجزیه و تحیل کنن، بدون تعصب و کور کورانه در سناریو که ابرقدرتهای دنیا (انگلیس، روسیه و ...)براشون نوشتن نقش بازی نکنن فکر کنید اختلافات مذهبی و سیاسی (که باز هم ریشه در مذهب دار) بین ما و اعراب پیش نمی آمد، فکر کنین دوستی عمیقی بین همه کشورهای مسلمان اتفاق می افتاد.............. چه ثروتی و چه قدرتی در این خاورمیانه به وجود می آمد. کشورهای اروپایی یا بهتر بگم کل کردم دنیا در انتظار صدور ویزا برای زندگی در این کشورها می شدند. پول واحدی مثل اتحادیه اروپا بین کشورهای مسلمان خاورمیانه مشخص میشد.... حتی نمیشه تصور کرد ارزش اون پول نسبت به دیگر ارزها چه ارزش داره!!!!!!!!!!!! ما همه سیاه لشگرهای یه سناریو هستیم که بعد از جنگ جهانی دوم توسط فاتحان جنگ نوشته شد. این کشورهایی که الان به تصور آقایون قصد براندازی دارن چرا باید نقش در کودتا رضاخان و خیلی مسائل در دوره دوم پهلوی داشته باشن... واقعا فکر کردین ما مدافعین حرم هستیم تو سوریه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!یا مدافعین کرملین (برای حفظ امنیت لوله های انتقال گاز روسیه به اروپا) واقعا فکر کردین آمریکا اطراف کشور ما پایگاه نظامی زده!!!!!!!!!!!!!خوب به نقشه نگاه کنین در واقع روسیه رو تهدید میکنه نه ما...چون به جز شمال روسیه که قطب در تمامی کشورهای نزدیکش به غیر از ایران پایگاه داره (افغانستان، ترکیه، عراق، ازبکستان و ...) دوستی بین اعراب و قوم یهود به خاطر تضعیف ایران نیست باز هم در آینده نه چندان دور شاهد تشکیل روابط نو خواهیم بود...هدف تضعیف کمونیست... علت کمونیست هراسی چرا کسی برای صلح بین ایران و اعراب قدمی بر نمیداره، صلح بین ایران اسرائیل... حتی پیشنهادی هم شنیده نمیشه، چون منفعت دنیا در این که تنش وجود داشته باشه... از فروش سلاح تا امتیاز گرفتن اسرائیل به خاطر تهدیدات ایران... ..............................................................خرد یادتون.....................................................

    نظرات شما -
    • سعید
      0

      به نام آفریننده آسمانها و زمین و هرچه که میان آن دو است از آن اوست.تا یه حدودی با صحبتهات موافقم . فقط میگم امیدوارم که پروردگار عزیز روزی رو برسونه که همه کشورهای مسلمان با هم اعلام همبستگی کنن و فقط بدونن که مسلمان هستن و دین خدا یه واحد هست .اون موقع به لطفه خدا هیچ فرقی بین عرب و فارس و ترک و..... نیست .یادمون نره صبر خدا زیاده همانطور که خدا در قران میفرماید یک روز نزد من هزاران سال روی زمین است.

  • ایرانی
    0

    این همه جنگ و جدل حاصل کوته نظری است .(سعدی ) جنگ جز فساد و فحشا و نابرابری چیزی ندارد .

  • انصاف
    0

    درود بر حاکمان #ملت دوست‌# و #وطن پرست#

    نظرات شما -
    • سعیدطیبی
      0

      همه این برنامه ها بخاطرایجادسدی دربرابر ایران است آمریکا که ازایجادروابط باایران شکست خورده بهترین راه رادراین دیدکه مستقیما عربها راعلیه ایران علم کرده وباهمراهی اسراییل سدی دربرابر قدرت منطقه ای ایرانایجادنمایدکه مقصراین کار خودمان هستیم که نتوانستيم روابطمان راباهمسایه هامستحکم کنیم

  • ی ط
    0

    عربستان گاو شیرده آمریکا و ترامپ و اسرائیل است شک نکنید درآینده نزدیک روابط پشت پرده بین اسرائیل و عربستان علنی خواهد شد. اول بحرین و امارات علنی کردن تا ببینن جهان عرب چه واکنشی دارند بعد گاو شیرده روابطش را علنی میکنه‌

  • Mohsen
    0

    دو روز دیگه بحرین رو نگاه کنید ببینید چطور وضع رفاه مردمشون هر روز بهتر میشه اون وقت یه ایرانی هر روز بدبخت تر از دیروز

  • افشین
    0

    به امید صلح بین فلسطین و اسراییل و پایان سوءاستفاده حاکمان ما از این جنگ...

  • آریا برزن
    0

    عربستان روابطش را ادی نمیکند و دشمنی هم نمیکند چون نیازی به عادی سازی ندارد او در خفا رابطه دارد...به خاطر این که به دشمنانش بهانه ندهد تا سواستفاده کنند در ضمن نمی خواهد زیر سلطه اسرائیل باشد وهر سودی که میخواهد دارد میبرد....شادی روح ریال صلوات

  • کوروش
    0

    این عربها به خودشون رحم نمیکنند فعلا دارن از ترس آمریکا و به خاطر اینکه ترامپ میخواد صلح میکنند،اگه یه روزی هم دیدید که خود عربها به فلسطین هم حمله کردند و یا در سازمان ملل بر ضد فلسطین بیانیه دادند تعجب نکنید،عرب جماعت همین هست.

  • ناصر
    0

    خبرفوری جان ... خواهشا منتشر کن ... فقط یه سوال دارم که خیلی ذهن منو درگیر کرده فقط میخوام بدونم ... فرض میکنیم همین فردا صبح اسرائیل نابود شد خب !!!! چه تغییری در زندگی ما بوجود میاد ؟؟ دلار میاد پایین ؟ تورم منفی میشه ؟ رشد اقتصادی مثبت میشه ؟ اختلاس کم میشه ؟ آمار طلاق و اعتیاد و تلفات جاده ای و ترک تحصیل و اختلاس و ارتشا و خودکشی میاد پایین ؟ طبری اعدام میشه ؟ واقعا با نابودی اسرائیل چه تغییر مثبتی در زندگی ایرانیها ایجاد میشه ؟ خواهش میکنم منتشر کن ...

  • کرشمه
    0

    مردم ایران در فقر و بدبختی . به غیر از مسئولین

  • کوروش
    0

    آقا جان همین اسرائیل هست که به آمریکا فشار میاره که ایران را تحریم کنند.بعد شما میفرمایید نابودی اسرائیل چه نفی به ما دارد.تمام این بدبختیهای ما زیر سر اسرائیل هست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها