نزدیک‌شدن به تحقق خواسته ۳۰ ساله مردم آذربایجان‌غربی

محور سرچم - میاندوآب در جنوب آذربایجان غربی نیز در کنار طرح‌هایی نظیر راه‌آهن مراغه - ارومیه و اتمام بسیاری دیگر از پروژه‌های برجای مانده در دولت تدبیر و امید به ثمر می‌نشیند و خواسته ای که ۳۰ سال از آن می‌گذرد.

نزدیک‌شدن به تحقق خواسته ۳۰ ساله مردم آذربایجان‌غربی

عملیات عمرانی جاده میاندوآب - سرچم با هدف دسترسی ساکنان جنوب آذربایجان‌غربی به اتوبان پیامبر اعظم (ص) و کاهش ۱۵۰ کیلومتری مسیر تا مرکز کشور، ۳۰ سال قبل آغاز شده اما با گذشت سه دهه از این شروع، تکمیل و بهره‌برداری از آن همچنان در پیچ و خم وعده‌های مسوولان گیر کرده بود.

این محور مهم ارتباطی که در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، تنها ۴۰ درصد در طول ۲۲ سال پیشرفت فیزیکی داشت، هم اینک به پیشرفت ۸۰ درصدی رسیده و ۲۰ درصد باقی مانده نیز تا پایان دولت به بهره برداری می‌رسد.

تکمیل جاده سرچم - میاندوآب که ۱۸۸ کیلومتر طول دارد، در دولت تدبیر و امید با اعتبارات ملی آغاز شده که ۳۰ کیلومتر از آن در آذربایجان‌غربی و در شهرستان میاندوآب و بقیه آن در مسیر آذربایجان‌شرقی واقع است.

با اتمام این پروژه علاوه بر کاهش ۱۵۰ کیلومتری مسافت میاندوآب با مرکز کشور، در میزان زمان و مصرف سوخت صرفه‌جویی و از استهلاک خودروها و حوادث جاده‌ای به میزان قابل توجهی کاسته خواهد شد.

با بهره‌برداری کامل از این طرح، رفت و آمد مسافران از آزاد راه زنجان ـ تبریز به غرب و شمال غرب کشور و برعکس، بسیار راحت‌تر از گذشته خواهد شد؛ کاهش زمان سفر جاده‌ای و آسان‌تر شدن رفت و آمد مسافران به مرکز کشور از طریق جاده میاندوآب در آذربایجان‌غربی به سرچم در آذربایجان‌شرقی از جمله مزایای این طرح است.

با تکمیل این محور تردد خودروها از استان‌های کردستان و آذربایجان‌غربی به تهران و زنجان به جای محور میاندوآب - مراغه - هشترود از مسیر میاندوآب - سرچم انجام خواهد شد ضمن آنکه تردد بیشتر روستاییان بخش باروق میاندوآب که راه دسترسی مناسبی ندارند و بُعد مسافت آنان تا مرکز شهرستان زیاد است با بهره‌برداری از این طرح تسهیل می‌شود.

عملیات تکمیل این محور مهم و شریانی هرچند که با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید شتاب بیشتری به خود گرفته اما محدودیت‌های اعتباری همچنان در صدر عوامل مهم در عدم اتمام آن قرار دارد اما وعده اتمام آن در دولت تدبیر و امید داده شده است.

برای اجرای عملیات زیرسازی در لایه‌های بالایی پروژه به ۲۰۰ هزار مترمکعب مصالح نیاز است

مجری و پیمانکار پروژه سرچم- میاندوآب در حاشیه بازدید اخیر معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت راه، ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از این طرح گفت: در اجرای عملیات برای زیرسازی در لایه‌های بالایی پروژه به ۲۰۰ هزار متر مکعب مصالح نیاز است و با اینکه از ۲ سال پیش، قسمت زیادی از محور به بخش خصوصی واگذار شده ولی از کیلومتر ۳۶ تا ۷۲ نیاز به مصالح برای اجرای عملیات نیاز است.

علیرضا کامزا افزود: مصالح طبیعی موجود هم در اجرای عملیات، سنگی(گرانیت) است و از مواد منفجره برای آماده‌سازی اجرای عملیات استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه این روش هزینه‌بر است، بیان کرد: برای تهیه مصالح در زیرسازی به کمک و حمایت مسوولان نیاز داریم تا روند اجرای پروژه سرعت گیرد.

کامزا با اشاره به اینکه در اجرای ابینه‌ها روزانه ۱۰۰ مترمکعب بتن‌ریزی انجام می‌شود، افزود: در کنار همه سختی‌ها تلاش بر این است که تا اواخر مهرماه تردد از این محور (فقط راه خاکی) برقرار شود.

پیمانکار پروژه سرچم- میاندوآب اظهار داشت: امسال ۱۷۰ میلیارد ریال برای این طرح اعتبار تخصیص یافته است که تاکنون ۸۰ میلیارد ریال آن جذب شده است.

وی با بیان اینکه این پروژه یکی از قدیمی‌ترین پروژه‌های راهسازی در کشور است، اظهار داشت: با بهره‌برداری از این طرح، مسیر تهران با آذربایجان‌غربی ۶۵ کیلومتر کاهش می‌یابد که ارزش افزوده ناشی از کاهش مصرف سوخت بیشتر خواهد بود.

کامزا با بیان اینکه تاکنون برای این پروژه‌ ۹۵۰ میلیارد ریال هزینه شده ‌است، گفت: این مبلغ با احتساب قیمت امروزی، ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال می‌شود که این جزو سرمایه کشور بوده و اگر از این پس در تخصیص اعتبارها تسریع شود، به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه شرکت راه، ساخت و توسعه اعتبار می‌دهد ولی کافی نیست، اظهار داشت: اگر امسال هم تا ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یابد می‌توان با هموار کردن محور خاکی، تردد را در آن برقرار کرد.

وی اضافه کرد: در ۳۲ کیلومتر از محور سرچم- میاندوآب‌ عملیات عمرانی اجرا نشده که امسال در صورت تامین اعتبار ظرف یکسال آینده ۱۷ کیلومتر از آن آسفالت می‌شود و ۱۵ کیلومتر باقیمانده نیز بازگشایی خواهد شد.

تکمیل محور سرچم- میاندوآب به مطالبه عمومی تبدیل شده‌است

فرماندار میاندوآب‌ نیز در این زمینه گفت: موضوع جاده سرچم به یک مطالبه عمومی از سوی مردم و سمن‌های این شهرستان تبدیل شده است به طوری که در جلسه‌های مختلف آن را مطرح می‌کنند.

حسام شیراز ه‌محبت با بیان اینکه تکمیل و اتمام این محور به نوعی به یک قضیه حیثیتی برای شهرستان تبدیل شده‌ است، افزود: تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه مهم نقش بسیار مهمی در توسعه منطقه ایفا خواهد کرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر با سرعت گرفتن روند اجرای پروژه، مهاجرت معکوس در روستاهای واقع شده در مسیر این جاده در بخش باروق آغاز شده که بهسازی واحدهای مسکونی در بیشتر این روستاها گویای این موضوع است.

فرماندار میاندوآب‌ با بیان اینکه بیشتر روستاییان به جهت دوری از مرکز شهرستان و نبود امکانات در سال‌های گذشته به شهرهای تهران و قم مهاجرت کرده‌اند، افزود: اکنون با افزایش امیدها برای اتمام این پروژه، آنان به روستاهای خود برمی‌گردند و با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی منطقه، این مهاجرت‌های معکوس به افزایش تولید محصولات کشاورزی و کاهش حاشیه‌نشینی در شهرها منجر می‌شود که با اتمام عملیات اجرایی این طرح، آثار مثبت زیادی در این زمینه خواهد داشت.

محور سرچم - میاندوآب‌ در سال ۱۴۰۰ افتتاح می‌شود

معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت راه، ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه ۳۲ کیلومتر از عملیات عمرانی محور سرچم- میاندوآب باقی‌مانده است، ‌ گفت: تلاش خواهد شد این محور مهم تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

خیرالله خادمی در بازدید و بررسی وضعیت محور سرچم- میاندوآب‌ اظهار داشت: این محور با ۱۴۴ کیلومتر مسافت در محدوده میاندوآب و میانه، از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی برخوردار بوده و ۳۲ کیلومتر از آن باقی مانده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای اتمام ۱۲ کیلومتر از این محور تا پایان سال جاری، بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، ۲۰ کیلومتر باقیمانده نیز تا سال ۱۴۰۰ به اتمام می‌رسد.

خادمی ادامه داد: محور سرچم- میاندوآب از محورهای مهم کریدور شرقی - غربی در شمال‌غرب کشور است که این شهرستان را به سمت میانه و شمال کشور متصل می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این محور آذربایجان‌غربی را از طریق میاندوآب به آزادراه تبریز به تهران و در نهایت ادامه به سمت استان‌های شمالی کشور متصل می‌کند، گفت: کاهش ۶۵ کیلومتری مسافت از میاندوآب‌ تا مرکز کشور و همچنین کاهش تصادفات جاده‌ای از نتایج مثبت احداث این جاده است که با بهره‌برداری از آن، تحولی در توسعه منطقه و رونق اقتصادی در بخش‌های روستایی و معدنی فراهم می‌شود.

تا پایان دولت دوازدهم شاهد اتمام این پروژه خواهیم بود

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: براساس اعلام مجریان طرح، امسال تردد از مسیر محور سرچم- میانه و میاندوآب صورت می‌پذیرد.

مهدی عیسی‌زاده همچنین با بیان اینکه بخشی از ۳۲ کیلومتر باقیمانده از این محور مقرر شده است ظرف یک سال آینده آسفالت‌ریزی شود، ادامه داد: تا پایان دولت دوازدهم شاهد پایان این پروژه خواهیم بود.

شهرستان میاندوآب با ۲۷۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی و در شاهرگ مواصلاتی سه استان کشور شامل آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی و کردستان واقع شده است.

طرح محور سرچم- میاندوآب به طول ۱۸۰ کیلومتر در پنج قطعه در حال ساخت است که قطعات یک و پنج آن به اتمام رسیده و قطعه یک تحویل موقت شده و قطعه پنج نیز که در محدوده آذربایجان‌شرقی واقع شده زیر بار ترافیک رفته است.

اتمام این طرح ملی با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح می‌تواند سرآغاز تحولی بزرگ در حمل و نقل سریع و آسان مسافر و کالا باشد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • حسینی
    0

    پارسال میگفتید تا قبل از بارش برف و باران سال 99 جاده سرچم میاندوآب به میانه راه اندازی میشود. فقط فقط فقط حرف میزنید. همش سرکاری هست.سال 1400افتتاح نمیشود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها