محدوده‌های معدنی راکد خراسان جنوبی تعیین تکلیف می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی از مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف محدوده‌های معدنی منجمد خبر داد و گفت: محدوده‌های معدنی بلاتکلیف در این استان از طریق مزایده واگذار می‌شوند.

محدوده‌های معدنی راکد خراسان جنوبی تعیین تکلیف می‌شود

مشیرالحق عابدی در نشست شورای معادن استان با اشاره به دستور رییس جمهوری و بخشنامه ابلاغی مرتبط درخصوص تعیین تکلیف محدوده‌های معدنی افزود: این بخشنامه به تعیین تکلیف پروانه‌های بهره‌برداری معطل مانده و محدوده‌های بلاتکلیف اشاره دارد و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مکلف است هرچه سریعتر نسبت به عملیاتی شدن مفاد این بخشنامه اقدام کند.

وی با تعیین مهلت یک ماهه برای انجام این کار، تصریح کرد: انتظار شورای معادن، اهتمام سازمان صنعت، معدن و تجارت در اجرای این برنامه به عنوان متولی امر است.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: با انجام این کار، ضمن کمک به سرمایه‌گذارانی که ادامه فعالیت شان توجیه اقتصادی دارد، محدوده‌های معدنی که بلاتکلیف مانده‌اند از طریق مزایده واگذار می‌شوند تا مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

وی افزود: تحقق این برنامه، اقدام بسیار مؤثری در راستای تحقق شعار سال که به تدبیر رهبر معظم انقلاب «جهش تولید» نامیده شده، است.

عابدی با تاکید بر اقدامات انجام شده در زمینه ژئوفیزیک هوایی و تعیین پهنه‌های معدنی استان گفت: حضور دستگاه‌های توسعه‌گرایی همچون ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران همچنین بخش خصوصی در بهره‌برداری از ظرفیت‌های معدنی استان بسیار مؤثر بوده است.

وی اظهار داشت: با اهتمام سازمان صنعت، معدن و تجارت و البته طبق قانون و از طریق برگزاری مزایده در بازه زمانی معین، محدوده‌های امیدبخش برای بهره‌برداری و انتفاع به متقاضیان واگذار می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی متذکر شد: امتیازبندی برای محدوده‌های تعیین شده براساس ظرفیت مواد معدنی و ارزش افزوده‌ای که به همراه دارد تکلیف متقاضیان را روشن‌تر می‌کند، به این ترتیب سرمایه‌گذار می‌تواند بر مبنای دارایی در اختیار خود نسبت به شرکت در مزایده و سرمایه‌گذاری در یک واحد معدنی اقدام کند.

وی به ظرفیت مطلوب استان در زمینه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی اشاره کرد و گفت: شخص استاندار بارها و بارها در جلسات و دیدارهای مختلف بر استفاده مطلوب از ظرفیت گوهرسنگ‌های استان تاکید کرده است.

عابدی ادامه داد: در جریان حضور رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور درخصوص ایجاد دپارتمان سنگ‌های قیمتی استان پیشنهادهایی ارائه شد که باید به منظور نتیجه دهی بهتر این طرح، سازمان صنعت، معدن و تجارت از وضعیت موجود استان، حجم ذخایر و مناطق مستعد سرمایه‌گذاری، گزارش کاملی تهیه کند.

وی گفت: با استفاده از اطلاعات این گزارش می‌توان برای ایجاد واحدهای فرآوری سنگ‌های قیمتی برنامه‌ریزی کرد.

شورای معادن استان خراسان جنوبی به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و با سه دستور کار ویژه برگزار شد.

بررسی پهنه‌های اکتشافی، روند پیگیری ماده ۸۳ توسط سازمان صمت و پیگیری محدوده‌های منجمد یا پروژه‌های راکد، سه دستور کار این جلسه بود.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در ابتدای جلسه به تشریح نتایج پروژه ژئوفیزیک هوایی و اکتشاف پهنه‌های معدنی در استان پرداخت.

عباس جرجانی گفت: در ۲۰ هزار کیلومتر مربع پهنه‌های شناسایی شده در استان خراسان جنوبی ۲۰۰ نقطه امیدبخش تعیین شده و آماده واگذاری از طریق مزایده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها