سفر تجار ایران به آمریکا ممنوع می‌شود؟ / تاثیر اقتصادی رای دیوان عالی آمریکا

براساس آمار گمرک در فروردین امسال حدود ۷۹۷ تن کالا از ایالات متحده آمریکا وارد ایران شده و تنها ۱۴ تن کالا از ایران به این کشور صادر شده است.

سفر تجار ایران به آمریکا ممنوع می‌شود؟ / تاثیر اقتصادی رای دیوان عالی آمریکا

به گزارش خبر فوری از اتاق بازرگانی تهران ، شب گذشته دیوان عالی آمریکا بعد از ماه ها جنجال سیاسی و کشمکش در ارتباط با فرمان ضد مهاجرتی ترامپ در نهایت با صدور حکمی به دولت این کشور اجازه داد تا این فرمان را علیه اتباع ایران و پنج کشور مسلمان سوریه، لیبی، یمن، چاد و سومالی به طور کامل اجرا کند.

قانونی که در صورت اجرایی شدن براساس آن ورود اتباع این کشورها به آمریکا ممنوع می شود. تاکنون دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا چند فرمان ضد مهاجرتی علیه اتباع ایران و چند کشور دیگر صادر کرده است که با اجرای آن با مقاومت مقامات چند ایالت آمریکا مواجه شده بود و به همین دلیل تصمیم گیری درباره آن به دیوان عالی آمریکا سپرده شده بود تا رای نهایی را صادر کند. البته این رای در شرایطی صادر شده که هم اکنون دعاوی حقوقی علیه این فرمان ضد مهاجرتی در دادگاههای آمریکا در جریان است اما بر اساس قانون اساسی ایالات متحده آمریکا، در سیستم حقوقی این کشور رسیدگی به در خواست‌های تجدید نظر چه از دادگاه‌های ایالتی و چه از دادگاه‌های فدرال در دیوان عالی مطرح می‌شود و احکام آن قطعی و لازم الجرا است. این دیوان در حقیقت مرحله پایانی رسیدگی‌های حقوقی و فصل مشترک دو سازمان قضایی ایالتی و فدرال محسوب می‌شود. به همین دلیل احکام آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

محدودیت ها چیست؟

اجرایی شدن فرمان ضد مهاجرتی دونالد ترامپ از این پس ممنوعیت و محدودیت شدیدی را برای سفر ایرانیان و اتباع دیگر کشورهایی که در این فرمان از آن ها نام برده شده، به آمریکا ایجاد خواهد کرد و این حتی شامل دانشجویانی که هم اکنون ویزا دارند ( در صورت خروج از آمریکا و اقدام برای ورود مجدد) و خانواده های ایرانیانی که می خواهند برای دیدار با عزیزانشان به آمریکا سفر کنند هم می شود. البته ایرانیان مهاجری که در حال حاضر گرین کارت و پاسپورت آمریکایی دارند، شامل این قانون نمی شوند. حکم جدید صادر شده از سوی دیوان عالی آمریکا در واقع جانشین «حکم سازشی» می شود که قضات شعبه نهم دادگاه تجدیدنظر آمریکا در «سانفرانسیسکو» آن را صادر کردند و برای فرمان ممنوعیت مهاجرتی ترامپ، استثناهایی در اجرا در نظر گرفتند که شامل ارتباطات خانوادگی و ویزاهای تحصیلی و علمی می شد.

تاثیر اقتصادی رای صادر شده دیوان عالی آمریکا چیست؟

اما رای صادر شده اثرات منفی اقتصادی هم به دنبال خواهد داشت و مهم ترین آن ممنوعیت سفر تجار و بازرگانان ایران به آمریکا و به دنبال آن کاهش تجارت با آمریکا خواهد بود، اگرچه که درحال حاضر میزان و حجم تجارت ایران و آمریکا چندان زیاد نیست ولی کارشناسان باتوجه به ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار بالای بازار آمریکا، حضور کالاها، محصولات، تجار و شرکت های ایرانی در این کشور را بسیار مهم می دانند که حالا با ممنوع شدن سفر تجار ایران به این کشور، مشکلاتی در این زمینه به وجود خواهد آمد. در این بین البته تاکید می شود که هم اکنون حجم تجارت ایران و آمریکا بسیار کم است، تاجایی که براساس آمار گمرک در فروردین امسال حدود ۷۹۷ تن کالا از ایالات متحده آمریکا وارد ایران شده و تنها ۱۴ تن کالا از ایران به این کشور صادر شده است. همچنین در نیمه نخست سال جاری میلادی میزان تجارت ایران و آمریکا حدود ۷۷.۲ میلیون دلار بوده است. در حال حاضر مهم ترین اقلام صادرات ایران به آمریکا شامل زعفران، پسته، فرش و خشکبار می شود. البته این نکته مهم را هم باید در نظر گرفت که در صورت اجرایی شدن فرمان ضد مهاجرتی ترامپ تنها ورود افراد ممنوع می شود و برای تجارت و داد و ستد ایرانیان با شرکت های آمریکایی و حضور کالاهای ایرانی مانند فرش در بازارهای این کشور هیچ گونه محدودیت و ممنوعیتی ایجاد نخواهد شد.

41

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها