دستگاه یون منفی‌ساز چیست و چرا برای تصفیه هوا مناسب نیست؟

به دنبال بهبود کیفیت هوای خانه یا محل کارتان هستید؟ قصد خرید یک دستگاه تصفیه هوای مناسب را دارید؟ این مطلب را بخوانید.

دستگاه یون منفی‌ساز چیست و چرا برای تصفیه هوا مناسب نیست؟

احتمالا نام دستگاه‌های آیونایزر یا سازنده یون منفی را در هنگام جستجو برای خرید یک دستگاه تصفیه هوای مناسب شنیده‌اید. اما آیا استفاده از دستگاه تصفیه هوای یون منفی ساز مناسب است؟

اگر نباید از این دستگاه‎‌ها استفاده کنیم، چه دستگاه تصفیه هوایی مناسب است؟

در این مقاله همراه ما باشید تا ویژگی‌های مختلف دستگاه‌های یون منفی‌ساز را بررسی کنیم و درباره خرید یک دستگاه تصفیه هوای مناسب برای پاکسازی آلاینده‌ها صحبت کنیم.

دستگاه یون منفی‌ساز چیست؟

دستگاه‌های تصفیه هوای یون‌ساز کاملا شیوه‌ متفاوتی را نسبت به دستگاه‌های برندهای معروف جهانی به کار می‌گیرند. در دستگاه‌های متداول بازار، هوا از طریق فن وارد دستگاه شده و آلاینده‌ها جذب فیلترهای دستگاه می‌شوند. در این روش هیچگونه ماده جدیدی به محیط اضافه نمی‌شود.

اما در دستگاه‌های یون‌ساز، همانطور که از نامشان پیداست، تصفیه هوا با استفاده از ذرات باردار انجام می‌شود. در واقع در هوای هر اتاقی ذراتی با بار مثبت وجود دارند که می‌توانند شامل آلاینده‌هایی مثل گرد و خاک، بوها، باکتری‌ها و آلرژن‌های مختلفی باشند.

وظیفه دستگاه‌های یون‌ساز، تولید ذراتی با بار منفی است که بتوانند با این آلاینده‌ها که بار مثبت دارند واکنش نشان داده و به آن‌ها بچسبند. وقتی ذرات با بار مثبت و منفی به یکدیگر می‌چسبند، سنگین می‌شوند و در نتیجه دیگر نمی‌توانند روی هوا معلق بمانند. برای همین هم باید روی سطوح مختلف فرود بیایند.

فواید استفاده از دستگاه یون‌منفی ساز چیست؟

این نوع دستگاه‌های تصفیه هوا، یقینا ویژگی‌های مثبت مخصوص به خود را دارند. دستگاه‌های یون ساز مثل اکثر دستگاه‌های تصفیه هوای دیگر کیفیت هوای محیط را تا حد زیادی بهبود می‌بخشند. علاوه بر آن در برخی از تحقیقات مشخص شده که یون‌منفی می‌تواند اثرات نشاط بخش روی بدن ما داشته باشد و همچنین کیفیت خواب را بهتر کند.

اما با وجود تمام این مزایا، بسیاری از کارشناسان کیفیت هوا متعقدند که خطرات استفاده از این نوع دستگاه‌ها بیشتر از مزایای آن است. سوال اینجاست که این دستگاه‌ها چه خطراتی ایجاد می‌کنند؟

در ادامه با ما همراه بمانید تا درباره خطرات این نوع دستگاه‌ها صحبت کنیم.

استفاده از دستگاه‌ تصفیه هوای یون‌منفی ساز چه خطراتی را به همراه دارد؟

استفاده از دستگاه یون‌منفی ساز برای تصفیه هوا، دو خطر جدی را در پی دارد. همانطور که گفته شد، این دستگاه‌ها ذرات آلاینده را سنگین می‌کنند و آن‌ها را روی سطوح فرود می‌آورند. خطر اول این است که سطوحی که این آلاینده‌ها روی آن‌ها می‌نشینند ممکن است بدن ما باشد!

در واقع آلاینده‌ها می‌توانند سنگین شده و در بدن ما فرود بیایند که این اتفاق خطرات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

خطر دوم این است که در این نوع تصفیه هوا، احتمال تولید گاز ازن بسیار زیاد است. گازی که خطرات بسیار زیادی را به همراه دارد. در ادامه کمی بیشتر با ازن آَشنا می‌شویم.

گاز ازن چیست؟

ازن یک گاز بی‌رنگ است که در دو سطح اتمسفر مشاهده می‎‌شود. در واقع دو نوع ازن وجود دارد: ازن‌های خوب و ازن‌های بد.

یک نوع ازن در ارتفاعات بسیار زیاد از سطح زمین وجود دارد و به کره زمین کمک می‌کند تا از اشعه زیان‌آور خورشید در امان بماند. این نوع ازن، از نوع مفید و خوب است.

نوع دیگر گاز ازن، که آن را به عنوان ازن مضر و بد می‌شناسیم، گازی است که در سطح زمین وجود دارد و تنفس آن تهدیدات بسیاری را برای سلامتی ما ایجاد می‌کند.

تنفس گاز ازن می‌تواند خطرات مختلفی را از جمله موارد زیر برای بدن ما ایجاد کند:

ناراحتی بینی و گلو درد، سردرد، آلرژی و حساسیت پوستی، حالت تهوع، حالت خستگی و گیجی

همچنین ازن برای بیماران تنفسی و قلبی عوارض بسیار زیادی دارد. تنفس این گاز می‌تواند کارایی بیماران ریوی را به شدت کاهش دهد.

مقدار مجاز گاز ازن در هوا

در سال‌های اخیر، سازمان حفاظت از محیط‌زیست آمریکا ( EPA ) متوجه شد که برخی از تولیدکنندگان دستگاه‌های ازن‌ساز، دستگاه‌های خود را برای فروش بیشتر با عنوان دستگاه تصفیه هوا تبلیغ کرده و آن را به فروش می‌رسانند.

سازندگان این دستگاه‌ها اعتقاد داشتند که این نوع دستگاه‌ها برای از بین بردن آلاینده‌های موجود در هوای خانه و افزایش کیفیت هوا مناسب هستند.

اما بعدها مشخص شد که این نوع دستگاه‌ها، غلظت گاز ازن در محیط را به شدت زیاد می‌کنند که نتیجه آن عوارضی است که کمی بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم.

به طور کلی باید توجه کنید که بر اساس گزارش EPA، میزان ازن در هوا مطابق داده‌های زیر، مجاز یا نگران‌کننده است:

اگر ازن بیش از PPM 100 شود، کشنده است! اگر بین PPM 51 تا 100 باشد، عوارضی مثل سرگیجه، سردرد و ... را ایجاد می‌کند. مقدار مجاز ازن در هوا تنها 05 ppm است.

بنابراین اگر دستگاهی ازن هم تولید می‌کند، نباید مقدار آن بیش از این عدد اعلام شده باشد.

در نهایت از دستگاه یون‌منفی ساز استفاده کنیم یا نه؟!

با توجه به توضیحاتی که داده شد، به نظر می‌رسد که خطرات استفاده از این نوع دستگاه‌ها بیشتر از فواید آن باشد. یک دستگاه تصفیه هوای مناسب باید بتواند بدون ایجاد هرگونه نگرانی، هوای اتاق را با بالاترین کیفیت ممکن تصفیه کند. اما در نهایت انتخاب با شما است!

چه دستگاه تصفیه هوایی برای خانه مناسب است؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، نوع دیگری از دستگاه‌های تصفیه هوای موجود در بازار، دستگاه‌هایی هستند که از فیلتر هپا و کربن اکتیو برای از بین بردن آلاینده‌ها استفاده می‌کنند. دستگاه تصفیه هوا با فیلتر هپا تنها با مکش هوا از طریق فن و به دام انداختن آلاینده‌ها هوا را پاکسازی می‌کنند و هیچ گونه ماده جدیدی تولید نمی‌کنند.

فیلترهای هپای به کار رفته در این دستگاه‌ها، تا 99% از آلاینده‌های موجود در محیط را که شامل ویروس‌ها و باکتری‌ها نیز می‌شود، جذب خود می‌کنند.(مقاله دستگاه تصفیه هوا ضد ویروس را بخوانید) برندهای بزرگ و معتبر در جهان نیز از همین روش برای تصفیه هوا در دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند. از جمله آن‌ها می‌توان به برند باسابقه IQ Air اشاره کرد. در ایران نیز برندهای متخصص تصفیه هوا از جمله نوجان با استفاده از فیلترهای باکیفیت هپا و کربن اکیتو برای از بین بردن آلاینده‌ها استفاده می‌کنند. تجربه نشان داده که این نوع دستگاه‌ها بهترین گزینه برای افزایش کیفیت هوای خانه و فضاهای بسته عمومی مانند اداره‌ها هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید یک دستگاه تصفیه هوای مناسب می‌توانید از طریق شماره 02633421557 با کارشناسان متخصص نوجان تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید. علاوه بر آن می‌توانید از سایت نوجان مهر به نشانی www.nojaan.com بازدید کنید.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها