فروش سوالات کنکور با شگردِ بیت‌کوین/ ردیابی فروشندگان با رمز ارز‌ها ممکن نیست

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی به بیان توضیحاتی درباره شگرد فعالیت فروشندگان سوال‌های کنکور با رمز ارز‌هایی مثل بیت کوین و یا حساب‌های اجاره‌ای پرداخت

فروش سوالات کنکور با شگردِ بیت‌کوین/ ردیابی فروشندگان با رمز ارز‌ها ممکن نیست

امسال یکی از حواشی برگزاری کنکور سراسری، خرید و فروش سوالات کنکور بود. بسیاری از افرادی که مدعی در اختیار داشتن سوالات کنکور بودند به دو صورت از داوطلبان پول می‌گرفتند. در شیوه اول پول را از حساب های معمولی دریافت می‌کردند و در شیوه دوم پول را به صورت رمز ارز و مشخصا بیت کوین از داوطلبان وجه اخذ می‌کردند.

یکی از فروشندگان سوالات کنکورکه با ارز دیجیتال هزینه را دریافت می‌کرد در کانالش نوشته بود:

«هزینه به صورت کد ووچر یا بیت کوین از شخص گرفته می شود. ما هرسال از همین طریق کار می‌کنیم. سال گذشته درگاه بانکی واسط گرفتیم که باعث شده بعضی از دوستان اذیت شوند. از همین رو تمام واریزها چه در پیش فروش چه در فروش اصلی با کد ووچر یا بیت کوین است».

شگرد فروشندگان سوال کنکور با بیت کوین
مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: درباره شگرد فروشندگان سوال کنکور با رمز ارز‌هایی مثل بیت کوین و یا حساب‌های معمولی گفت: اگر کلاهبرداران یک سری قوائد را اجرا کنند، امکان ردیابی پول، حداقل تا زمانی که به فیات مانی‌ها (Fiat Money) تبدیل نشده است، وجود دارد.

او ادامه داد: استفاده از رمز ارز‌ها برای اقدامات مجرمانه‌ای مثل فروش سوالات کنکور کاملا محتمل است. این تکنولوژی شرایط انجام این کار را دارد. امروزه در خرید و فروش مواد مخدر، اخاذی ( گروگان گیری) و سایر مواردی که می‌خواهند اقداماتشان قابل ردیابی نباشد از رمز ارز استفاده می‌کنند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی توضیح داد: البته بحث‌های نظارتی و مبارزه با پول شویی در دنیا در حال انجام است، اما جنگ فناورانه ای در این حوزه به وجود آمده و از یک طرف نهاد‌های نظارتی و از سوی دیگر کسانی که به دنبال رد گم کردن هستند، در حال فعالیت هستند.

محرمیان ادامه داد: مشکل و مسئله اصلی استفاده از رمز ارز‌هایی مثل بیت کوین همین بحث ردیابی است. بسیاری از تمام نهاد‌های نظارتی دنیا از جمله بانک مرکزی روی این موضوع تاکید دارند که کسی که وارد حوزه رمز ارز می‌شود هیچ گونه تضمینی برای ارزش پولی که می‌خرد وجود ندارد و علاوه بر آن هیچ پشتوانه‌ای هم در این حوزه وجود ندارد.

او تاکید کرد: ردیابی، واریز پول به شیوه بیت کوین راحت نیست و در بیشتر موارد غیر ممکن است.

استفاده از حساب های اجاره ای برای فروش سوالات کنکور
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی درباره شگرد افرادی که با حساب‌های شخصی پول از داوطلبان دریافت می‌کنند، گفت: این افراد با استفاده از حساب‌های اجاره‌ای اقدام به فعالیت می‌کنند. یکی از مشکلات موجود در شبکه بانکی حساب‌های اجاره‌ای هستند.

محرمیان درباره نحوه مقابله با حساب های اجاره ای اضافه کرد: برای مقابله این موضوع تا به حال برنامه‌های خوبی چیده شده و بعد از این انجام خواهد شد، به طوریکه هزینه استفاده از حساب‌های اجاره‌ای را بالا می‌بریم و یا سامانه‌های هوشمندی را با کمک شرکت های دانش بنیان پیاده سازی می‌کنیم، تا هزینه استفاده از این حساب‌ها را برای افرادی که در این حوزه وارد می‌شوند و از حساب‌های اجاره‌ای استفاده می‌کنند، یا اینکه حساب، اجاره می‌دهند در حدی بالا باشد که کسی فکر این تقلب و تخلف‌ها را نکند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • محمد
    0

    من در جایی دیگر گفتم با وجود ارزهای مجازی به هیچ عنوان امکان ردیابی و دتگیری متخلفین وجود نداره و حالا خود بانک مرکزی اینو تایید میکنه ولی جای تعجبه که خود همین بانک مرکزی نمیاد از این ظرفیت برای دور زدن تحریم ها استفاده کنه و البته بنظر بنده استفاده میکنه ولی صداشو در نمیاره که بتونه از بهانه تحریم علیه مردم خودمون استفاده کنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها