۵۰ درصد پسته رفسنجان خسارت دید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: گرمای بالای ۳۷ درجه در مردادماه به ۵۰ درصد محصول امسال پسته رفسنجان خسارت وارد کرد.

۵۰ درصد پسته رفسنجان خسارت دید

عباس حاج عبداللهی ظهر امروز ۱۹ شهریورماه در نشست خبری اظهار کرد: افزایش سطح علمی فعالیت های کشاورزی موجب کاهش هزینه های تولید و افزایش بهره وری است که این امر جزء برنامه های جهاد کشاورزی است و از طریق ابزار اطلاع رسانی چون رسانه ها و فضاهای مجازی باید صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه ۹۹ درصد درآمد و پایه اقتصاد رفسنجان از طریق پسته است، افزود: در سال ۹۷ محصول پسته ۳۵ کیلوگرم و سال ۹۸ حدود ۲۶۰ کیلوگرم در هکتار برداشت شد و امسال هم اوایل سال پیش بینی های خوبی داشتیم امّا گرمازدگی و دمای بالای ۳۷ درجه مردادماه موجب شد به ۵۰ درصد محصول پسته خسارت وارد شود به طوری که بیشترین خسارت پسته در منطقه کشکوئیه و بخش فردوس و بعد از آن حومه است و بیشترین رقمی که خسارت دیده رقم "کله قوچی" است.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان از آغاز برداشت پسته در رفسنجان از بیستم شهریورماه توسط عمده مالکین عمده و از اوّل مهرماه توسط خرده مالکین خبر داد و گفت: ۲۵ هزار نفر کارگر به مدّت ۴۵ روز کار برداشت محصول را انجام می دهند که به کشاورزان توصیه می شود برداشت پسته را در زمان خود و هر چه سریعتر و تا خنک شدن هوا انجام دهند که این کار هم از نظر بهداشتی و هم از نظر اینکه درخت آزاد می شود و شرایط مطلوب تری برای رشد در سال آینده پیدا خواهد کرد موثر است.

حاج عبداللهی تصریح کرد: ۸۶ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته در شهرستان وجود دارد که در حومه شهرستان ۳۱ هزار هکتار، در منطقه نوق با ۲۸ هزار هکتار و بقیه اراضی پسته در کشکوئیه و کبوترخان است، همچنین بیشترین ارقام پسته در رفسنجان شامل اوحدی، احمد آقایی، کله قوچی و اکبری است.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان ادامه داد: ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار ارقام متفرقه پسته مانند ممتاز در شهرستان رفسنجان وجود دارد ضمن اینکه برخی کشاورزان در یک هزار هکتار محصولاتی مانند بادام و گردو، زردآلو و میوه های سر درختی کوهستانی در منطقه راویز، خنامان و داوران کاشته و برداشت می کنند.

حاج عبداللهی در ادامه از پلمب ۱۵ فروشگاه غیرمجاز سموم کشاورزی به علت عرضه سموم نامرغوب در رفسنجان در سال جاری خبر داد و گفت: در خصوص ترویج کشت های گلخانه ای کم آب، کشت های گلخانه ای و هیدروپونیک بهترین جایگزین محصول پسته هستند کشت های گلخانه ای به علت مصرف کم آب، بازدهی بالا و ارزش افزوده ای که دارند می تواند در کنار کشت پسته به این امر هم روی آورد.

به گفته وی ۱۵ هزار هکتار در رفسنجان به سطح زیر کشت زعفران اختصاص دارد که از اواخر مهرماه تا اوایل آبان ماه کار برداشت این محصول آغاز می شود.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان عنوان کرد:کشاورزان به آبیاری قطره ای اقدام کنند که این روش بهتر از آبیاری غرقابی است ضمن اینکه در مصرف آب صرفه جویی می شود میزان محصول هم افزایش می یابد، دولت هم طرح های آبیاری نوین را حمایت می کند که برای هر هکتار اجرای طرح مبالغ بلاعوضی را در نظر می گیرد تا کشاورزان ترغیب شوند برای اجرای این طرح به کشاورزان هر هکتار ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات بلاعوض داده می شود و همه مراحل اخذ وام آسان و بدون وثیقه است.

حاج عبدالهی با تاکید بر یکپارچگی اراضی پسته، تصریح کرد: ۱۸۰ موتورپمپ کشاورزی شناسایی شده اند که تعداد مالکان آن کمتر از ۵۰ نفر است و بعد از برداشت محصول پسته با آن ها صحبت می شود که آبیاری تحت فشار را انجام دهند و در قدم دوم کارشناس کشاورزی داشته باشند و در مرحله سوم عملیات مبازره با آفات باغات پسته به صورت یکپارچه انجام می شود.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها