کشف دهانه شهاب سنگ ۱۰۰ میلیون ساله حین حفاری طلا

تیمی از زمین شناسان به سرپرستی مشاور زمین شناسی دکتر

کشف دهانه شهاب سنگ ۱۰۰ میلیون ساله حین حفاری طلا

اعتقاد بر این است که این دهانه با قطر پنج کیلومتر بزرگترین دهانه شهاب سنگ جهان است. محققان از سایر تکنیک‌های مدرن مانند نقشه برداری الکترومغناطیسی و گرانشی برای نقشه برداری از لبه بیرونی دهانه و بخش بالای مرکزی آن استفاده کردند. همچنین مشخص شده است که قطر دهانه پنج کیلومتر است. این دهانه درحالی که شرکت "معدن تکامل"(سومین شرکت بزرگ استخراج طلا در استرالیا) در حال حفاری طلا در نزدیکی شهر اورا باندا بود، کشف شد.

جیسون میرز، زمین شناس و ژئوفیزیک‌دان گفت: سیارکی که این دهانه را ایجاد کرده حداقل ۱۰۰ متر عرض داشته است. براساس موقعیت و سطح فرسایش و برخی از خاک‌هایی که اطراف آن را پر کرده است، تخمین می‌زنیم که قدمت آن در حدود ۱۰۰ میلیون سال باشد.

کشف دهانه شهاب سنگ ۱۰۰ میلیون ساله حین حفاری طلا

"آرون کاووسی"(Aaron Cavosie) از مرکز علوم و فناوری فضایی دانشگاه کورتین گفت: روند بررسی و تعیین تاریخ یک دهانه جدید سخت است، اما با ارزیابی اولیه دکتر میرز احتمالاً این دهانه یک دهانه شهاب سنگ است. از نظر من این موضوع بسیار هیجان انگیز است. شاخص‌های زیادی در آنجا وجود دارد که بسیار خوب به نظر می‌رسند. ما باید از میکروسکوپ‌های ویژه‌ای که قادر به بررسی اجرام کوچک‌تر از موی انسان هستند، استفاده کنیم و به دنبال نشانه‌ای از آسیب منحصر به فرد در آن دهانه که ناشی از امواج شوکی فشار بالا است، باشیم.

کشف دهانه شهاب سنگ ۱۰۰ میلیون ساله حین حفاری طلا

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها