۱۸ هزار تن کود کشت پاییزه در خراسان شمالی توزیع می‌شود

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: در آستانه آغاز فصل کشت پاییزه ۱۸ هزار تن کود اوره بین کشاورزان استان توزیع می‌شود.

۱۸ هزار تن کود کشت پاییزه در خراسان شمالی توزیع می‌شود

محسن نظام دوست روز چهارشنبه اظهار داشت: تدارک لازم برای تامین کشت پاییزه مورد نیاز استان صورت گرفته است و ماهانه به تناسب نیاز کشاورزان، در اختیار آنان قرار می گیرد.

وی افزود: علاوه بر کود اوره مورد نیاز، اکنون ۲ هزار تن کود فسفاته و سه هزار تن کود پتاسه سهمیه استان نیز ذخیره سازی شده که به مرور بین کشاورزان توزیع می شود.

وی اظهار داشت: قیمت کود اوره نسبت به قبل تغییری نیافته، اما قیمت کود فسفاته و پتاسه با توجه به وارداتی بودن آن، چند برابر افزایش یافته است که نرخ مصوب این ۲ نوع کود از طریق شورای تنظیم بازار و دفتر ریاست جمهوری ابلاغ می شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی افزود: ۱۵ تا ۲۰ درصد نیاز کودی بخش کشاورزی را انواع فسفاته و پتاسه دربرمی گیرد و ۸۰ تا ۸۵ درصد دیگر کود مورد نیاز این حوزه به کود اوره اختصاص دارد.

نظام دوست گفت: پیش از این بهای هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود فسفاته و پتاسه به ترتیب ۸۵۰ هزار ریال و یک میلیون و ۱۸۰ هزار ریال بود که در چند روز اخیر این نهاده ها به چهار میلیون و ۳۵۰ هزار ریال و پنج میلیون ریال افزایش یافته است.

وی گفت: قیمت کود اوره نیز هم اکنون به ازای هر کیسه ۵۰ کیلوگرم ۵۵۰ هزار ریال است.

قیمت محصولات کشاورزی افزایش می یابد

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به افزایش قابل توجه قیمت کود کشاورزی در سال جاری، نرخ‌گذاری برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی نیز در سال زراعی آینده تغییر یافته و فراخور قیمت نهاده ها افزایش خواهد یافت.

نظام دوست گفت: در پنج ماه نخست امسال ۱۲ هزار تن کود اوره بین کشاورزان استان توزیع شده بود که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۱ درصد رشد دارد.

وی اظهار داشت: سهمیه اختصاصی انواع کود شیمیایی به استان در سال جاری ۳۱ هزار تن است که این میزان نسبت به پارسال هفت هزار تن افزایش دارد.

وی با تاکید بر اینکه سهمیه کود اختصاصی نیاز ۱۰۰ درصدی بخش کشاورزی را پاسخ می دهد، گفت: ۶۵ کارگزار در استان در زمینه توزیع کود فعالیت دارند که کشاورزان باید برای تهیه کود مورد نیاز خود به این کارگزاری ها مراجعه کنند.

نظام دوست اظهار داشت: اسامی کشاورزان و میزان زمینی که در اختیار دارند در سامانه پهنه بندی ثبت شده است و کود نیز با توجه به اطلاعات این سامانه به آنان ارایه می شود.

بنابر توصیه کارشناسان، میانگین مصرف انواع کود برای زمین های آبی ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم و زمین های دیم ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار است که این میزان بسته به شرایط زمین در مناطق مختلف، میزان بارش و بذر مصرفی مقداری کم یا زیاد می شود.

استفاده از انواع کودهای شیمیایی تولید محصول را ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش می دهد که این امر نیز مستلزم رعایت استفاده به موقع، میزان مصرف درست و رعایت دیگر شرایط است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها