آژانس خبری دولتی چین:

اطلاعات استرالیا به منازل روزنامه‌نگاران چینی یورش برد

آژانس خبری دولتی چین گزارش داد، کارکنان نهاد اطلاعاتی استرالیا در ماه ژوئن با بازرسی منازل روزنامه‌نگاران چینی، آن‌ها را برای ساعت‌ها مورد بازجویی قرار داده و کامپیوتر و تلفن‌های همراه آن‌ها را برده است.

اطلاعات استرالیا به منازل روزنامه‌نگاران چینی یورش برد

گزارش خبرگزاری دولتی شینهوای چین اندکی پس از آن منتشر شد که دو روزنامه‌نگار استرالیایی بعد از حضورشان در پکن و شانگهای و بعد بازجویی از سوی وزارت امنیت کشور چین، با کمک مقام‌های کنسولی به کشورشان بازگشتند.

براساس گزارش شامگاه روز سه‌شنبه شینهوا، بازرسی‌های استرالیا که از آن به عنوان "یورش‌ها" یاد شده است، علیه شمار نامشخصی از روزنامه‌نگاران چینی از سوی پرسنل اطلاعاتی در تاریخ ۲۶ ژوئن انجام شد. شینهوا بدون افشای منابعش گزارش داد، از این روزنامه‌نگاران خواسته شده تا حرفی از این بازرسی‌ها نزنند.

سفارت چین در کانبرا در پاسخ به درخواست رویترز برای تایید این بازرسی‌ها در بیانیه‌ای گفت: از این روزنامه‌نگاران چینی در استرالیا حمایت کنسولی به عمل آمد و تماس‌هایی با مقام‌های استرالیایی مرتبط برای حفاظت از حقوق و منافع مشروع شهروندان چینی گرفته شد.

شینهوا همچنین از بازرسی منزل و دفتر کار یکی از سیاستمداران استرالیایی در همان روز انتقاد کرده و گفت او بابت تمجید از دستاوردهای چین در مقابله با پاندمی کرونا و انتقاد از سیاست استرالیا مقابل چین هدف گرفته شد.

این خبرگزاری دولتی چین گزارش داد: در کشوری دارای به اصطلاح "حکومت قانون" هیچ توجیه و هیچ مدرک قابل قبولی برای جستجوی منازل و توقیف دارایی‌های شخصی که کاملا اجرای "ترور سفید" علیه پرسنل نهادهای چینی و دوستان چین است، وجود ندارد.

استرالیا روابط دیپلماتیک پرتنشی با چین دارد و این وضعیت در سال جاری بعد از تعهد پکن برای تلافی‌های تجاری که به دنبال درخواست استرالیا برای انجام تحقیقات بین‌المللی درباره منشا پاندمی ویروس کرونا بود، وخیم‌تر شده است.

سازمان اطلاعات امنیت استرالیا در بیانیه‌ای در رابطه با گزارش شینهوا اعلام کرد درباره مسائل اطلاعاتی اظهارنظر نمی‌کند. پلیس فدرال استرالیا درباره بازرسی از منزل و دفتر کار آن قانونگذار استرالیایی و کارمندش گفت که تحقیقاتی درباره این فرد در جریان است. اما این نهاد درباره بازرسی از منازل روزنامه‌نگاران چینی اظهارنظر نکرد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها