چین از ابتکارعمل جهانی امنیت اطلاعات رونمایی کرد

چین امروز (سه‌شنبه) ضمن اعلام ابتکارعملی برای برقراری استانداردهای جهانی درباره امنیت اطلاعات، گفت، پکن می‌خواهد چندجانبه‌گرایی را در این حوزه ارتقا بخشد.

چین از ابتکارعمل جهانی امنیت اطلاعات رونمایی کرد

این اطلاعیه توسط وانگ یی، وزیر امور خارجه چین یک ماه پس از آن منتشر شد که آمریکا اعلام کرد بر اساس برنامه‌ای تحت عنوان "شبکه پاک" اپلیکیشن‌های نامطمئن چینی را حذف می‌کند و آنها را کنار می‌گذارد.

این ابتکار عمل چین از شرکت‌های فن‌آوری می‌خواهد تا مانع ایجاد راه‌های ورودی سری در محصولات و خدمات‌شان شوند که اجازه کسب اطلاعات و داده‌ها به طور غیرقانونی را می‌دهند و همچنین از شرکت‌کنندگان می‌خواهد تا به حقوق حاکمیت، قلمرو قدرت و مدیریت اطلاعات دیگر کشورها احترام بگذارند.

این ابتکارعمل همچنین از شرکت‌کنندگان می‌خواهد تا در برنامه‌های جاسوسی گسترده دیگر کشورها یا کسب غیرقانونی اطلاعات اتباع خارجی از طریق فن‌آوری اطلاعات مشارکت نکنند.

این در حالی است که در این اطلاعیه به جزئیات ماهیت این ابتکارعمل یا نام دیگر کشورهایی که به این اقدام پیوسته‌اند، اشاره‌ای نشده است.

وانگ یی گفت: قوانین جهانی امنیت اطلاعات که منعکس کننده آرزوهای تمامی کشورهاست و به منافع تمامی طرفین احترام می‌گذارد باید برمبنای مشارکت جهانی تمامی طرفین حاصل شوند.

وی افزود: برخی کشورها به شدت به دنبال یکجانبه‌گرایی هستند و به بهانه "پاکسازی" به دیگر کشورها تهمت و افترا می‌زنند و به بهانه امنیت، عملیات شکار جهانی را علیه کمپانی‌های پیشرو دیگر کشورها به راه می‌اندازند. این قلدری محض است و باید با آن مخالفت شود.

چین از طریق اعمال قوانینی بر اینترنت داخلی، کنترل‌ها و سانسورهای فضای مجازی خود را شدیدتر کرده و سال‌هاست که امکان دسترسی به پلتفورم‌های بزرگ آمریکایی همچون توییتر، فیس‌بوک و گوگل را محدود کرده است.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با اشاره به نگرانی‌های امنیت ملی و جمع‌آوری داده‌های شخصی به شدت از کمپانی‌های بزرگ چینی همچون هوآوی و تیک‌تاک انتقاد کرده است؛ انتقاداتی که این کمپانی‌ها آنها را رد کرده‌اند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها