عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

روحانی در دولت دوم عملکرد بهتری داشت/ نسل جوان را صرفا برای رای دادن در امور دخالت ندهیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به نظرم آقای روحانی در دولت دوم خود عملکرد بهتری از دولت اول داشته است.

روحانی در دولت دوم عملکرد بهتری داشت/ نسل جوان را صرفا برای رای دادن در امور دخالت ندهیم

سید مرتضی نبوی در مصاحبه با برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه در حال حاضر عضو مجمع تشخیص نظام و شورای عالی حل اختلاف قوا است، اظهار کرد: مدتی است بنا به تصمیم خودم از فعالیت‌های سیاسی به معنای کار در یک تشکیلات خاص و جریان خاص کناره گیری کرده‌ام، به ویژه از زمانی که رهبر معظم انقلاب بنده را به عنوان عضو شورای عالی حل اختلاف قوا انتخاب کردند، این فعالیت‌ها را کنار گذاشتم چراکه معتقدم درست است که این شورا جنبه مشورتی دارد ولی یک نوع داوری است و بهتر است به عنوان یک عضو در آن از فعالیت‌های تشکیلاتی و سیاسی در یک جریان خاص فاصله بگیرم ‌.

این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه معتقدم باید به تدریج مسئولیت امور را به نسل جدید که دارای تخصص هستند، واگذار کرد تا به مرور مهارت کسب کرده و از تجربیات افراد برای پیشبرد امور در کشور استفاده کنند، افزود: مشارکت دادن جوانان در امور و اعتماد کردن به آنها یک قاعده عقلانی در دنیا است .

نبوی با بیان اینکه خوشبختانه با توجه به حضورم در برخی از محیط‌های دانشگاهی ارتباطم با نسل جوان قطع نشده است و سعی دارم که فضای آنها را درک کنم در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ارتباط با موضوع مشارکت جوانان در عرصه مدیریتی کشور نیز گفت: باید به واقع فرصت فراهم شود که نسل جدید در امور کشور مشارکت کنند، مسئله مشارکت به خصوص مشارکت سیاسی یک امر جدی است و این یکی از شروط مهم حکومت‌های مردمی و دموکراسی است و ما به عنوان مسئولان باید زمینه را برای مشارکت نسل‌های مختلف فراهم کنیم .

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مشارکت عمومی مردم در امور را باید جدی گرفت و نه اینکه صرفا به آن نگاه تشریفاتی داشت، افزود: نباید این نگاه را داشته باشیم که فقط در ایام انتخابات مردم باید در رای دادن مشارکت کنند و بعد همه چیز تمام شود، نباید اینگونه نگاه حداقلی به مشارکت مردم در امور داشت، بلکه باید زمینه‌ها را برای مشارکت مردم در فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری فراهم کنیم، چنانکه کسی که مسئولیت امور را بر عهده می‌گیرد باید با نظرات طیف‌های مختلف مردم آشنا باشد، این نظرات را اولویت بندی کند و در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها خود به آنها توجه داشته باشد .

نبوی با بیان اینکه هرچقدر مشارکت مردم را جدی تر بگیریم و زمینه‌های قانونی و ساختاری آن را فراهم کنیم مردم نیز بیشتر احساس می‌کنند که مشارکت آنها درپیشبرد امور موثر است، گفت: نسل جوان کشور مشارکت در امور را صرفا در رای دادن نمی‌داند، بلکه به موضوع تاثیرگذاری بر امور و مشاهده این تاثیر گذاری توجه دارد و در چنین حالتی مشارکت مردم نیزبه سمت عقلانی‌تری حرکت می‌کند .

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با وجود برخی از نگرانی‌ها در ارتباط با مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: هر چقدر کارآمدی قوای سه‌گانه ارتقاء پیدا کند این خود باعث دلگرمی و همبستگی بیشتر بین مردم می‌شود و مردم برای حضور در انتخابات و مشارکت در پیشبرد امور رغبت بیشتری پیدا می‌کنند ولی ضعف کارآمدی‌ها، عدم توجه جدی به خواسته‌ها و مطالبات مردم باعث ایجاد سرخوردگی بین آنها می‌شود. ما باید هر چقدر که می‌توانیم کارآمدی قوا و دستگاه‌های مختلف را بالا ببریم، افزایش کارآمدی نظام تاثیر مستقیمی بر مشروعیت نظام می‌گذارد و در همین چارچوب رعایت شایسته سالاری و افزایش کارآمدی دستگاه‌ها نیز بسیار مهم است .

وی همچنین به موضوع مهم مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت در امور اشاره کرد و افزود: از طرف دیگر دولت به معنای عام آن باید به عنوان تسهیل امور عمل کند نه اینکه با ایجاد بروکراسی پیچیده حرکت مردم را سخت‌تر کنند .

بعضا می‌بینیم که یک جریان سیاسی به صحنه می‌آید مسئولیت امور را برعهده می‌گیرد و بعد که موفق نمی‌شود و احساس می‌کند که از طرف مردم دیگر مورد استقبال قرار نمی‌گیرد موضوع قهر کردن با صندوق های‌ها را مطرح می‌کند

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا مشارکت کم مردم در انتخابات مجلس یازدهم را می‌توان حاصل عملکرد مجلس دهم دانست، اظهار کرد: در این ارتباط فقط نمی‌توانیم مجلس دهم را مقصر بدانیم، مجموع شرایط به گونه‌ای بود که این اتفاق افتاد مثلاً موضوع کرونا و نگرانی مردم به خاطر این موضوع در میزان حضور آنها در پای صندوق‌های رای بی تاثیر نبود و شورای نگهبان و وزارت کشور باید از قبل شرایط را برای رای دادن با توجه یه شرایط کشور فراهم می‌کردند .

نبوی با بیان اینکه عملکرد جریان‌های سیاسی نیز در این زمینه بی تأثیر نبود، گفت: بعضا می‌بینیم که یک جریان سیاسی به صحنه می‌آید مسئولیت امور را برعهده می‌گیرد و بعد که موفق نمی‌شود و احساس می‌کند که از طرف مردم دیگر مورد استقبال قرار نمی‌گیرد موضوع قهر کردن با صندوق های‌ها را مطرح می‌کند و این خود در ایجاد سرخوردگی بین طرفداران آنها موثر است. متاسفانه این نوع رفتار در یکی از جریان‌های سیاسی کشور به عادت تبدیل شده است، آنها زمانی که احساس می‌کنند مردم به آنها اقبال دارند، تمام مکانیزم برگزاری انتخابات در کشور را می‌پذیرند ولی وقتی احساس می‌کنند که مردم اقبالی برای آنها ندارند برای پوشش ناکارآمدی خود با صندوق آرا قهر می‌کنند .

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه دولت باید هرچه بیشتر سطح کارآمدی و خدماتی که به مردم ارائه می‌دهد را افزایش دهد، گفت: عملکرد مجلس و قوه قضائیه نیز در این زمینه تاثیرگذار است .

نبوی در پاسخ به این سوال که شما در مجلس چهارم و پنجم با آقای روحانی همکار بودید و آیا تصور می‌کردید که در سال ۹۲ ایشان به عنوان رئیس جمهور انتخاب شوند، خاطرنشان کرد: راستش من تصور نمی‌کردم ایشان کاندیدا شوند و همچنین مورد استقبال مردم قرار بگیرند با توجه به اینکه ایشان به نوعی از پشتوانه تشکیلاتی و یا حمایت اجتماعی نیز برخوردار نبودند. البته در آن سال معادلات سیاسی به نحوی رقم خورد که چند شخصیت سیاسی و جریان سیاسی از ایشان حمایت کردند، مشکلات موجود در کشور و نوع موضع‌گیری‌های ایشان در برابر این مشکلات در فرایند انتخاب‌شان از سوی مردم موثر بود .

وی با بیان اینکه آقای روحانی سوابق امنیتی در کارنامه کاری خود داشتند ولی سوابق اجرایی نداشتند، گفت: موضوع سن نیز در این ارتباط بسیار مهم است چرا کسانی که در دولت قرار می‌گیرند باید از تحرک بالایی برخوردار باشند، در انتخاب وزرا از سوی ایشان شاهد انتخاب برخی از کسانی بودند بودیم که شاید با توجه به سنشان نمی‌توانستند پویایی و تحرک لازم را برای پیشبرد امور در حوزه کاری خود داشته باشند و این‌ها همه دست به دست هم داد تا کارآمدی لازم در برخی حوزه‌ها وجود نداشته باشد.

نبوی با بیان اینکه آقای روحانی در ابتدا تصور می‌کردند که اگر باب مذاکره باز شود، تحریم‌ها برداشته می‌شود و بخش اعظمی از مشکلات کشور حل می‌شود، گفت: در ابتدا نیز باغ سبزی از سوی طرف‌های مقابل به دولت ایشان نشان داده شد ولی بعد از آن شاهد انتخاب رئیس جمهور فعلی آمریکا و بازگشت مجدد تحریم‌ها بودیم، آقای روحانی تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد مذاکره گذاشته بودند ولی توقعاتی که در کشور به وجود آمده بود پاسخ داده نشد و شرایط اقتصادی کشور نیز سخت شد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه البته در دوران شیوع ویروس کرونا شاهد عملکرد خوبی از سوی وزارت بهداشت بودیم و مقام معظم رهبری نیز حمایت‌های خوبی در این زمینه از کادر درمان و وزارت بهداشت داشتند، گفت: اگر بخواهیم عملکرد کشور در این حوزه با کشوری مثل آمریکا مقایسه کنیم ما در حوزه مدیریت این مسئله قوی تر عمل کردیم .

وی با بیان اینکه در بخش توسعه انرژی، نفت، آب و برق نیز در کشور اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: من دوره دوم آقای روحانی را موفق تر از دوره اول ارزیابی می‌کنم در این دوره با تغییر مدیریت‌هایی که ایجاد شد تمرکز بهتری در امور ایجاد شد، البته تدبیر رهبری در ایجاد شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا نیز بسیار موثر بود و این باعث ایجاد یک هم افزایی بین قوا شد.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    عملکردی نداشت که خوب باشه

  • مجید
    0

    سه نفر یک یخچال را به طبقه هشتم میبردند ؛ در طبقه هفتم بشدت خسته بیحال مانده بودند ؛ یکی از آنها میگوید برود ببیند چقدر مانده ؛ و برمیگردد میگوید یک خبر خوب که یک طبقه مانده و یک خبر بد ساختمان را اشتباهی آمده اند !! حالا هم هموطنان خسته ! خبر خوب اینکه از عمر این دولت با کارنامه خوب ! یکسال مانده و خبر بد اینکه انتخاب آن از اول اشتباه بوده است !!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها