چند توصیه تغذیه ای برای دانش آموزان در دوران کرونا

به دنبال بازگشایی مدارس و احتمال برگزاری کلاسهای مجازی در منزل به دلیل شرایط کرونا، دانش آموزان در این دوران از تحرک کمتری برخوردار خواهند بود، بنابراین تغذیه آنها در چنین وضعیتی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

چند توصیه تغذیه ای برای دانش آموزان در دوران کرونا

به دنبال بازگشایی مدارس و احتمال برگزاری کلاسهای مجازی در منزل به دلیل شرایط کرونا، دانش آموزان در این دوران از تحرک کمتری برخوردار خواهند بود، بنابراین تغذیه آنها در چنین وضعیتی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

دانش آموزان برای این‌که بتوانند روزانه جهت یادگیری و انجام تکالیف در خانه فعال باشند باید طی روز یک یا دو میان وعده بخورند؛ بنابراین بهتر است بجای این‌که به کودکان میان وعده‌های شور یا شیرین بدهید، از جایگزین‌های سالم‌تر مانند خشکبار، پنیر، ماست، تکه‌های میوه و یا میوه خشک، تخم‌مرغ سفت شده، یا انتخاب‌های سالم دیگر استفاده کنید. این مواد غذایی مغذی و سیرکننده هستند و به ایجاد و پایه‌گذاری عادت‌های غذایی سالم در طول زندگی کمک می‌کنند، چرا که تنظیم برنامه غذایی متنوع و مغذی می‌تواند رشد و تکامل آن‌ها را تأمین کند و هم‌چنین عادات غذایی سالم را در آن‌ها پایه‌گذاری کند.

کنسرو ماهی‌های چرب مانند ساردین و سالمون غنی از پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳ و انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی هستند که می‌توانند به‌صورت سرد در انواع ساندویچ‌ها، سالادها یا با ماکارونی و یا به‌صورت قسمتی از وعده غذایی گرم به‌طور پخته برای دانش آموزان مصرف شوند.

جو دوسر پخته شده با شیر یا آب می‌تواند یک انتخاب غذایی سالم برای صبحانه باشد و یا این‌که می‌توان آن را با ماست، تکه‌های میوه یا کشمش مصرف کرد.

گفتنی است، با وجود این‌که تاکنون هیچ مدرکی دال بر ارتباط غذا یا بسته‌های غذایی با انتقال ویروس کرونا یافت نشده اما این احتمال وجود دارد که افراد در تماس با سطوح یا اشیاء آلوده به ویروس و سپس لمس صورت‌شان، به ویروس مبتلا شوند و البته این خطر زمانی بیشتر می‌شود که افراد در تماس نزدیک با افراد دیگر در هنگام خرید اقلام مورد نیاز و یا دریافت مواد غذایی ارسالی توسط پیک قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که به‌منظور پیشگیری از بیماری‌های با منشاء غذایی، رعایت نکات بهداشتی در زمان تهیه و پخت مواد غذایی همواره ضروری است.

براساس این گزارش، دکتر ناصر کلانتری - مدیر گروه تغذیه جامعه دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد: تغذیه کودکان در شرایط کرونا تفاوتی با قبل ندارد و اگربه توصیه کارشناسان و متخصصین تغذیه کودکان توجه شود، نیاز به کار خاصی در تغذیه کودکان در دوره کرونا نیست.

وی افزود: در دوران کرونا از خوراندن نوشابه های شیرین بخصوص گازدارها، فست فودها، تنقلات، انواع کیک ها، کلوچه ها، شکلات های مختلف و همه موادی که عمدتا قند ساده هستند، به فرزندان خودداری شود. قند ساده عارضه بیماری را برای بچه بیشتر می کند.

مدیر گروه تغذیه جامعه دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه مصرف میوه و سبزیجات در کودکان را بیشتر از دوران قبل کرونا باید توجه داشته باشیم، بیان کرد: اینکه فقط با لیموشیرین و لیموترش ویتامین (سی) دریافت می کنیم، کافی نیست بلکه همه میوه ها از ویتامین (سی) برخوردار هستند.

وی ادامه داد: کودکان زیر دوسال باید مکمل ها را طبق پروتکل خود دریافت کرده و از تولد تا ۲ سالگی، روزی ۱۵۰۰ واحد ویتامین (آ) و ۴۰۰ واحد ویتامین (دی) مصرف کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: کودکان از دو سالگی به طور معمول نیاز به مکمل خاصی ندارند؛ مگر اینکه کمبود آن اثبات شده باشد. تنها مکملی که در پروتکل کشوری تاکید شده است، دریافت ویتامین (دی) است که روزی ۸۰۰ واحد از کودکان بالای ۲ سال تا افراد بالای ۶۰ سال ضروری است تا کمبود آن در جامعه رخ ندهد.

وی در خصوص ابتلا به کووید ۱۹ در سنین مختلف اظهارکرد: امکان کرونا در همه گروه های سنی وجود دارد به طوری که در ابتدای شیوع کرونا، نوزاد ۴۸ ساعته و نوزاد ۱۵ روزه مبتلا به کرونا در جهان داشتیم و به ایران مرتبط نبود. اما نکته ای که در مورد کرونا و کودکان اهمیت دارد، این است که بیماریهای زمینه ای بخصوص دیابت، فشارخون، قلبی و عروقی، خودایمنی ها، اختلالات کبدی، کلیوی، ریوی و انسداد ریوی در کودکان می تواند عامل تشدید کرونا در صورت ابتلا به آن باشد.

مدیرگروه تغذیه جامعه دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کرونا بیماریهای زمینه ای را شدیدتر می کند تا جایی که می تواند منجر به فوت افراد شود.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها