نگاهی به وضعیت فروش اینترنتی لباس در ایران و جهان

در این مقاله قصد داریم اندکی به روند و تاریخچه این صعود چشمگیر فروشگاه های آنلاین بپردازیم.

نگاهی به وضعیت فروش اینترنتی لباس در ایران و جهان

تقریبا از حدود ده سال پیش تا به امروز نگرانی های خرید اینترنتی رو به کاهش گذاشته. شاید تا ده سال پیش کمتر کسی پیدا می شد که به فروشگاه های آنلاین برای خرید مایحتاج خود اعتماد کند. اما تقریبا امروز ورق برگشته و فروشگاه های آنلاین مورد اعتماد ترین ها هستند. حال دیگر هر چیزی را می شود از فروشگاه های آنلاین با خیال راحت خرید. در این مقاله قصد داریم اندکی به روند و تاریخچه این صعود چشمگیر فروشگاه های آنلاین بپردازیم و اختصاصا در مورد فرش آنلاین لباس و تاثیرات عوامل مختلف روی آن صحبت کنیم. شاید خرید وسائلی مثل ادکلن یا لوازم التحریر خرید کم ریسکی به صورت آنلاین تلقی شود اما خرید لباس هنوز هم با چالش هایی رو به روست.

آمازون ، یک جنگل نظام مند و شگفت انگیز

فروشگاه آمازون امروزه به بزرگترین فروشگاه آنلاین دنیا تبدیل شده. این فروشگاه که کار خود را در سال 1995 در سیاتل آمریکا آغاز کرد ابتدا به فروش آفلاین کتاب می پرداخت. سپس به فروش محصولات دست دوم کاربران روی آورد و امروزه طیف گسترده ای از کالا ها را به فروش می رساند. اخیرا نیز امکانی برای مشتریان ویژه خود (prime member) فراهم کرده که مشتریان می توانند با خرید حد اکثر 15 قلم کالا بدون پرداخت پول، کالا ها را دریافت کرده و پس از بررسی و پرو( برای لباس) هر کدام را تمایل داشته انتخاب و ما بقی را مرجوع کنند و مبلغ کالا های انتخابی خود را بپردازند. به نظر می رسد آمازون با این امکان تا حد زیادی دغدغه بسیاری از مشتریان خود را برای خرید آنلاین لباس آمازون یکی از پیشروان خرید اینترنتی لباس است که به فروش برند های معتبر تا برند های متفرقه می پردازد، در اکثر نقاط جهان انبار دارد و فعالیتش روز به روز گسترده تر می شود.

علی بابا، همه چیز از همه جا به همه جا

علی بابا که در سال 1999 توسط جک مای چینی تاسیس شد امروزه به بزگترین مرکز تجارت آنلاین جهان تبدیل شده. در این فروشگاه مشتریان می توانند با بسیاری از تامین کننده ها و خریدار کالا های مختلف ارتباط برقرار کنند و محصولات مورد نظر خود را از سرتاسر جهان خریداری کنند. علی بابا تمرکز خود را بر عمده فروشی قرار داده و مشتریان اصلی علی بابا تاجران و عمده فروشان هستند. اما علی بابا نظام گسترده ای نیز برای امر خورده فروشی دارد که محصولات مختلفی را عرضه می کند. از جمله خدمات علی بابا خرید اینترنتی لباس است که هم به صورت خرد و هم به صورت عمده صورت می گیرد.

زاپوس، متخصص در کفش و پوشاک

نیک سورن موس، موسس فروشگاه زاپوس وقتی در سال 1999 برای خرید کفش دلخواهش از فروشگاه های سطح شهر و آنلاین دست خالی برگشت به فکر تاسیس فروشگاهی افتاد که در آن کاربران بتوانند کفش دلخواهشان را خریداری کنند. همین شد که امروزه زاپوس تخصصی ترین فروشگاه آنلاین لباس است که خصوصا در زمینه فروش آنلاین کفش خدمات بی نظیری به کاربران خود ارائه می دهد.

فروش آنلاین لباس در ایران

حالا که تقریبا مشهور ترین فروشگاه های آنلاین دنیا را شناختیم، بد نیست نگاهی به فروش آنلاین لباس در ایران نیز بیندازیم. فروش آنلاین لباس به علت وجود نظام سنتی گسترده در کشورمان، از ابتدای کار با ریسک ها و اما و اگر های فراوانی همراه بوده، از آنجایی که مشتریان به پرو کردن لباس و سپس خرید آن عادت خاصی داشتند، از ابتدا خرید آنلاین لباس با استقبال خوبی در میان فروشگاه های اینترنتی رو به رو نشد. بزرگترین چالش هایی که مشتریان را در آنلاین خرید لباس مردد می کرد عبارت بودند از:

عدم امکان پرو عدم امکان لمس پارچه تشخیص جنس آن عدم امکان مرجوعی کالای خریداری شده

اما فروشگاه های آنلاین که در همه جای دنیا، مبنا را بر بهبود خدمات خود می گذارند با اندیشیدن تدابیر مختلفی سعی در مرتفع کردن خواسته های مشتریان خود در امر خرید آنلاین لباس کردند. فروشگاه ها اندیشیدند که می شود با اعتماد به مشتریان خود، با ایجاد امکان مرجوعی کالا تا چند روز پس از خرید البته با ذکر شروط ساده ای، مشتری را به خرید آنلاین لباس ترغیب کنند، کم کم برند های مختلف لباس در ایران در مدت زمان حدودا 10 ساله بخش عمده ای از تجارت خود را به روی اینترنت بردند و بخش فروش آنلاین خود را فعال کردند. گرچه هنوز هم خرید لباس از مغازه ها و فروشگاه های طرفداران بسیاری دارد اما جذابیت های خرید آنلاین لباس بر هیچ کس پوشیده نیست.

تاثیر شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی، تقریبا در همه ابعاد زندگی ما تاثیر فراوانی می گذارند. پس تعجبی ندارد اگر فرایند انتخاب و خرید لباس و حتی نوع و سبک پوشش کاربران نیز تحت تاثیر آن ها قرار بگیرد. به خصوص که در ایران به دلیل برخی قوانین و مقررات بسیاری از فروشندگان اقدام به فروش آنلاین لباس، صرفا از طریق کانال ها و صفحات اجتماعی خود می کنند و سایت و برند رسمی ندارند. حتی چنین فروشگاه هایی هم مشتریان خود را دارند و شبکه های اجتماعی میزبان بسیاری از کسب و کار های خرد هستند که محصولات خود را عرضه می کنند. با این وجود بسیاری از فروشگاه های آنلاین معتبر و بزرگ نیز بسیاری از ورودی مشتریان خود را مدیون شبکه های اجتماعی هستند که در آن ها فعالیت می کنند.

یک برند ایرانی، به دور از هیاهو، متمرکز روی تولید

حالا زمان آن رسیده که شما را با یکی از موفق ترین برند های ایرانی آشنا کنیم که از معدود برند هایی است که هم به صورت حضوری در فروشگاه و هم به صورت آنلاین و با بهترین خدمات ممکن به فروش آنلاین لباس مشغول است. برند پنو در سال 1397 تاسیس شد و همزمان با راه اندازی فروشگاه مرکزی خود در شهر چالوس فروشگاه آنلاین خود رانیز راه اندازی کرده و با تمرکز بر کیفیت و تولید انواع پوشاک از جمله، کیف و کفش، شلوار ، پوشاک زنانه و ...بر پایه الیاف طبیعی پنبه، و همچنین محصولات چرم با بهترین کیفیت مشغول فعالیت است. برند پنو یک برند کاملا ایرانی است که با بهره گیری از نامی اصیل سعی دارد تا در کنار تولید، هویتی نو را در عرصه پوشاک ایران خلق کند. تا پایان شهریور ماه حراج محصولات پنو در فروشگاه آنلاین این برند قابل دسترسی است. پس فرصت را از دست ندهید.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها