راهبرد جالبی که استرالیا به‌جای فیلتر فیسبوک در پیش گرفت

تهدید فیس‌بوک علیه استرالیا / منع کاربران استرالیایی از اشتراک‌گذاری محتوای خبری

استرالیا به‌جای فیلتر فیسبوک، از این شبکه اجتماعی خواسته سهم این کشور از محتوای بارگذاری شده از سوی شهروندان این کشور را بپردازند.

تهدید فیس‌بوک علیه استرالیا / منع کاربران استرالیایی از اشتراک‌گذاری محتوای خبری

در برابر سیاست تازه استرالیا، فیس‌بوک تهدید کرده است که در صورت تصویب کد اجباری در استرالیا، کاربران خود در این کشور را از به اشتراک گذاشتن اخبار منع کند.

کد اجباری که از سوی کمسیون رقابت و مصرف‌کننده استرالیا (ACCC) تدوین شده است، غول‌های فناوری را مجبور می‌کند که سهم خود را بابت محتوای خبری به رسانه‌ها پرداخت کنند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و «اتحاد رسانه‌ها، سرگرمی و هنر» در استرالیا (MEAA)، تهدیدهای فیس‌بوک را محکوم کرده‌اند.

این دو نهاد از نمایندگان پارلمان خواسته‌اند تا با تصویب کد اجباری، سیستم عامل‌های دیجیتال را ملزم به پرداخت سهم عادلانه‌ از محتوایی کنند که به صورت رایگان مورد بهره‌برداری قرار می‌دهند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، در این زمینه گفت: «گوگل و فیس‌بوک طی دهه‌ها و در سراسر جهان از دسترنج کارکنان رسانه ثروت هنگفتی به دست آورده‌اند و اکنون باید سهم عادلانه‌ای را از این بابت پرداخت کنند.»

وی افزود: «باید از سود آن‌ها مالیات دریافت شود و این بودجه برای حمایت از روزنامه‌نگاری استفاده شود.»

بلانگر با اشاره به پیشگام بودن استرالیا در تدوین پیش‌نویس کد اجباری در جهان، بر نقش این کشور در الهام بخشیدن به سایر کشور‌ها در جهت رفع عدم تعادل بین غول‌های فناوری و رسانه‌های محلی تاکید کرد.

پل مورفی، مدیرعامل «اتحاد رسانه‌ها، سرگرمی و هنر» و عضو کمیته اجرایی فدراسیون، در این زمینه گفت: «واکنش فیس‌بوک و گوگل غیر منتظره نیست و نباید دولت را از ادامه اجرای کد اجباری منصرف کند.»

کمیسیون رقابت و مصرف‌کننده استرالیا با ارائه گزارشی در سال ۲۰۱۹ میلادی نشان داد که گوگل، فیس‌بوک و مشاغل مشابه به تهدیدی برای روزنامه‌نگاری تبدیل شده‌اند.

منبع: فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها