سیب زمینی هم دچار مازاد تولید شد؛ صادرات سیب زمینی نیازمند کانتینر‌های خاص!

با گسترش ویروس کرونا و تاثیر پذیری بر اقتصاد، محصولات مختلف کشاورزی از جمله سیب زمینی علاوه بر ابتلا به مازاد تولید، دچار بحران قیمت نیز شده است.

سیب زمینی هم دچار مازاد تولید شد؛ صادرات سیب زمینی نیازمند کانتینر‌های خاص!

با گسترش ویروس کرونا و تاثیر پذیری بر اقتصاد و بخش های مختلف تولیدی از جمله کشاورزی، افت و خیزهایی در قیمت محصولات کشاورزی ایجاد شد که کشاورزان را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که همه ساله کشت محصولات کشاورزی تحت تاثیر مسائل مختلف از جمله نبود الگوی کشت، کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، ضعف در سیستم سردخانه ای و انبارداری و از دست دادن بازارهای صادراتی دچار بحران می شود که اگر مسئولان تدابیری برای برون رفت از این مشکلات به کار نگیرند، کشاورزان با استمرار زیان های مستمر تمایلی به تولید نخواهند داشت.

ماجرا تنها به این‌جا ختم نمی شود چرا که با وجود رشد چند برابری هزینه های تولید اعم از حمل و نقل، مکانیزاسیون، کارگری و ... قیمت فروش محصولات جوابگوی هزینه های تولید نیست چرا که مازاد عرضه در برابر تقاضا بحران جدی در بازار ایجاد کرده است که صادرات مازاد به بازارهای هدف تنها راهکار رفع بحران به شمار می رود.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط تا درباره افت قیمت سیب زمینی و تاثیر شیوع ویروس کرونا بر بازار داخل و صادراتی این‌محصول با خبر شویم:

بسته شدن مرزهای صادرات دردسر ساز شد
رحیم‌ نیازی رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی با اشاره به اینکه مشکلی در تامین سیب زمینی کشور نداریم، اظهار کرد: بنابر آمار سالیانه ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می شود که این میزان علاوه بر تامین بازار داخل ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن مازاد بر نیاز کشور است.

وی افزود: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی، استفاده از ارقام پرمحصول و مدیریت مزرعه امسال تولید بیش از سال گذشته خواهد بود.

نیازی مازاد تولید سیب زمینی طی ۴ سال اخیر را ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: برای صادرات سیب زمینی به بازارهای هدف باید کانتینرهای ویژه داشته باشیم که این امر در کنار سایر هزینه های سردخانه و انبار مزید بر علت شده تا هزینه های کشاورز نسبت به سال قبل حداقل ۲ تا ۳ برابر رشد کند که ایجاد درآمد ارزی حمایت همه جانبه دولت را می طلبد.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی با اشاره به اینکه در تامین نیاز داخل مشکلی نداریم، بیان کرد: برای تعادل بازار داخل حداقل ۴۰۰ هزار تن سیب زمینی باید به بازارهای هدف صادر شود.

وی ادامه داد: با گسترش ویروس کرونا و بسته شدن مرزها، صادرات سیب زمینی با محدودیت هایی مواجه شد که این امر به شدت قیمت محصول را کاهش داده است، به همین خاطر تقاضا کردیم که دولت بازگشایی صادرات به عراق را انجام دهد تا همانند سال گذشته صادرات انجام شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه سیب زمینی تابستانه در حال برداشت است، گفت: با برداشت سیب زمینی پاییزه و عرضه به بازار، بسیاری از کشاورزان به سبب کاهش تقاضا در بازار داخل و بسته شدن مرزها از چرخه تولید خارج می شوند.

نیازی قیمت فعلی خرید هر کیلو سیب زمینی از کشاورزان را ۲ هزار تومان اعلام‌کرد و گفت: با توجه به افزایش هزینه های تولید، فروش با نرخ فعلی برای کشاورز نقطه سربه سر است.

رئیس هیئت مدیره انجمن سیب زمینی در پایان با اشاره به اینکه بازار سیب زمینی با بحران جدی روبروست، تصریح کرد: با توجه به اُفت شدید قیمت سیب زمینی در بازار انتظار می رود که وزارت امور خارجه و وزارت جهاد کشا‌ورزی در صادرات گشایش ایجاد کنند تا با صادرات مازاد نیاز کشور، بازار به تعادل برسد.

عرضه سیب زمینی با نرخ های فعلی صرفه اقتصادی ندارد

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار با اشاره به اینکه بازار سیب زمینی تعریفی ندارد، اظهار کرد: با گسترش ویروس کرونا و تعطیلی مراسم عروسی و عزاداری، تقاضا برای خرید سیب زمینی و پیاز کاهش یافته است.

وی افزود: امسال در ایام محرم به سبب رعایت دستور العمل های بهداشتی بالای ۹۰ درصد نذورات به صورت خشک است که همین امر در اُفت قیمت سیب زمینی و پیاز تاثیر گذار بوده است.

دارایی نژاد ادامه داد: همه ساله در ایام ‌محرم قیمت سیب زمینی، پیاز، لوبیا سبز و سبزی به سبب ازدیاد تقاضا ۳۰ تا ۵۰ درصد رشد داشت که امسال به سبب شیوع ویروس کرونا بازار نوسانی نداشته است.

این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو سیب زمینی را یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و پیاز یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش هزینه های تولید، عرضه با نرخ های فعلی برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی ادامه داد: علی رغم برداشت سیب زمینی نو، سیب زمینی های کهنه به سبب افت تقاضا در انبارها مانده است که در نهایت کشاورزان چاره ای جز فروش با نرخ های کمتر ندارند.

وی با اشاره به اینکه صادرات سیب زمینی تعریفی ندارد، تصریح کرد: با توجه به آنکه محصول کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان بدست آمده، تولیدکنندگان این کشورها به دوبت فشار آوردند و اجازه واردات نمی دهند که این امر در کاهش خرید صنایع تبدیلی مزید بر علت شده تا تولیدکنندگان سیب زمینی متضرر شوند.

ویروس کرونا مکانیزم عرضه و تقاضا را بر هم زد

سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی از کاهش سطح زیر کشت برخی محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: علی رغم آنکه سطح زیر کشت محصولات کشاورزی نظیر سیب زمینی، گوجه فرنگی و.. نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است، اما اثر گذاری کرونا در اقتصاد و تعطیلی مراسم عروسی و عزاداری و کاهش قدرت خرید خانوار منجر به برهم ریختگی نظام عرضه و تقاضا شده است.

وی افزود: کشورهای همسایه رغبتی به خرید محصولات کشاورزی ندارند که این امر موجب شده تا قیمت محصولاتی نظیر سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی در بازار کاهش یابد.

حسینی با انتقاد از وضعیت نامشخص ارز نهاده های کشاورزی بیان کرد: با وجود نامشخص بودن ارز نهاده های کشاورزی و افزایش ۳ تا ۵ برابری قیمت سموم، مکانیزاسیون و هزینه های کارگری نسبت به مدت مشابه سال قبل، اما شاهد کاهش قیمت محصولات هستیم.

با گسترش ویروس کرونا و تاثیر پذیری آن بر کل اقتصاد از جمله بخش کشاورزی، بهره برداران نیازمند حمایت همه جانبه دولت هستند چرا که بخش کشاورزی همانند بخش های صنعت آسیب جدی از ویروس کرونا دیده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها