نماینده مجلس خبر داد:

همکاری چین با ایران برای ایجاد اینترنت ملی / شبکه‌های اجتماعی محدود می‌شوند

رییس کمیسیون امور داخلی در مجلس از همکاری چین با ایران برای ایجاد اینترنت ملی خبر داد و گفت: در پیش‌نویس سند همکاری 25 ساله ایران و چین این موضوع تحت عنوان همکاری 2 کشور در جهت توسعه فضای مجازی قید شده است.

همکاری چین با ایران برای ایجاد اینترنت ملی / شبکه‌های اجتماعی محدود می‌شوند

محمدصالح جوکار با اشاره به طرح نمایندگان مجلس برای «ملی شدن اینترنت»، گفت: این بحث برای دیروز و امروز نیست. دولت طبق برنامه ششم مکلف است که اینترنت کشور را ملی کند. طرح اخیر نمایندگان نیز برای اصرار بر اجرای این مساله است. خوشبختانه ما مشکل زیرساختی نیز برای اجرای این طرح نداریم و صرفا مشکل عمده ما به عدم وجود سرورها در داخل کشور برمی‌گردد.

این نماینده اصولگرای مجلس یازدهم ادامه داد: امروز میلیاردها تومان هزینه بر کشور به دلیل اینترنت تحمیل می‌شود و منابع ملی ما صرف شبکه‌های خارجی می‌شود. بحث اینترنت ملی یک بحث و موضوع گسترده است که از گذشته بوده و امروز می‌تواند یک فرصت خوبی برای ما خلق کند که باید از آن استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه اینترنت ملی هیچ تهدیدی برای کسب و کارهای اینترنتی نیست، گفت: بحث ما در اینترنت ملی اصلا محدودیت نیست. ما اتفاقا به دنبال ایجاد فرصت کسب و کارهای بیشتر در شبکه‌های داخلی هستیم. ما باید تهدیدات را از حوزه اینترنت دور کرده و به فرصت تبدیل کنیم.

جوکار همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا از شبکه‌های اجتماعی خارجی در طرح اینترنت ملی استفاده می‌شود، گفت: بحث ما اصلا چنین چیزی نیست. امروز بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی و همسایه اینترنت داخلی دارند و ما چرا نباید از این تجربه‌ها استفاده کنیم؟ ما از طریق اینترنت ملی می‌توانیم فضای مجازی را به خوبی مدیریت کرده و از پرداخت هزینه‌های گزاف جلوگیری کنیم.

وی همچنین درباره طرح انسداد پلتفورم‌های خارجی در صورت عدم همکاری و رعایت قوانین و پروتکل‌های ایران، گفت: طرحی که به مجلس داده شده به دنبال این است که بتوانیم تهدیدات فضای مجازی را مدیریت و مهار کنیم. امروز در بسیاری از کشورها، شبکه ملی اطلاعات وجود دارد ولی متاسفانه این اتفاق هنوز در کشور ما رخ نداده است.

جوکار ادامه داد: ما در بحث شبکه‌های اجتماعی اعتقاد داریم که این شبکه‌ها بایستی به پروتکل‌ها و قوانین کشور احترام بگذارند. این درست نیست که شبکه‌های اجتماعی مستقل باشند و هرچه خواستند عمل کنند و یا مدیریت آنها در اختیار کشورهای میزبان سرورها امثال آمریکا یا کانادا باشد.

به گفته وی، شبکه‌های اجتماعی باید یکسری تعهدات داشته باشند. شبکه‌های اجتماعی نباید تهدیدی برای امنیت کشورها باشند. کمااینکه ما شاهد بودیم که نیروهای داعش از طریق همین شبکه‌های اجتماعی هماهنگی‌ها را انجام می‌دادند.

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که اگر شبکه‌های اجتماعی مانند واتس‌آپ و اینستاگرام از پروتکل‌ها پیروی نکنند، فیلتر خواهند شد؟ گفت: این چنین نیست که همه شبکه‌های اجتماعی فیلتر شوند. امروز کشوری مانند ترکیه یکسری محدودیت‌ها برای شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفته است. بنابراین چنین ظرفیتی برای ایجاد محدودیت شبکه‌های اجتماعی باید وجود داشته باشد.

رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا فیلترینگ در شبکه ملی اینترنت تکرار می‌شود، گفت: مردم در اینترنت ملی به راحتی می‌توانند از سایت‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی استفاده کرده و همچنین به راحتی می‌توان در این بستر سایت‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی مخرب را فیلتر کرد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا ایران با کشورهایی همچون چین و روسیه برای ساخت شبکه ملی اینترنت استفاده خواهد کرد، گفت: در پیش‌نویس سند همکاری 25 ساله ایران و چین این موضوع تحت عنوان همکاری 2 کشور در جهت توسعه فضای مجازی قید شده است. البته اگر کشوری بخواهد در این زمینه با ما همکاری کند ما استقبال خواهیم کرد.

جوکار همچنین در پاسخ به این سوال که آیا آذری جهرمی وزیر ارتباطات به گفته برخی نمایندگان واقعا مخالف جدی طرح اینترنت ملی است، گفت: وزارت ارتباطات به عنوان نهاد متولی، طبق قانون و برنامه ششم موظف به اجرای طرح اینترنت ملی است و انتظار می‌رفت که تا امروز این اتفاق رخ می‌داد. ولی تعبیری در این زمینه وجود دارد که اتفاقا خیلی هم شفاف است؛ ما تمام زیرساخت‌های لازم را برای اینترنت ملی را داریم ولی اراده‌ای برای انجام آن نیست.

منبع: انتخاب

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • مرتضی
    0

    سلام. واقعا که نماینده مردم نیستید. بجای اینکه گره از کارمر دم باز کنید هر روز به فکر یه فشار بیشتر به مردمی د. اونم با چین. شماپولتون از بیت المال هست. شما باید به مردم جواب بدید.. اخع لامصب. اینهمه مشکل مردم دارن اونجا نشستی مشکلات اقتصادی. بیکاری. بیماری. افسردگی. بدبختی مردمو نمیبینی. چسبیدی به اینترنت. بابا قطع کنید تمام. دیگه ببینم به چی فکر میکنید

    نظرات شما -
    • سید
      0

      سلام، درسته مشکلات اقتصادی هست ولی دلیل نمیشه فضای بی در و پیکر مجازی رو بیخیال بشن در جاییکه همه دنیا بسیار در این مورد حساس هستند ، فضای مجازی پاشنه آشیل هر کشوری میتونه باشه، بعدش سرو سامان دادن به فضای مجازی چه ربطی به فشار بر روی مردم داره؟؟؟؟

  • سید
    0

    عزیزان مجلس باید بدونند که نفوذی علائم خاصی در چهره نداره، همینکه بر خلاف امنیت ملی عمل میکنه و علاقه یی به سروسامان دادن به فضای بی در و پیکر مجازی نداره عین نفوذ میتونه باشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها