شرط قطع فرار مالیاتی چیست؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: تنها راه نجات کشور از فرار مالیاتی و عدم تداوم اقتصاد زیرزمینی، داشتن اقتصادی شفاف و شیشه‌ای است.

شرط قطع فرار مالیاتی چیست؟

سعید سمیعی نسب اظهار کرد: به نظر می‌رسد آنچه باعث ایجاد اقتصاد زیرزمینی می‌شود از دو منظر قابل بررسی است. مورد اول که مهم است نقش عوامل نهادی در یک کشور بوده که می‌توانند تقویت کننده اقتصاد زیرزمینی باشند. از طریق نقصان و نبود نهادهای نظارت گر که به یک معنا مشوق اقتصاد رسمی و از سویی دیگر تهدید کننده و مانع شکل گیری اقتصاد زیر زمینی باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه و تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد: دیدگاه دیگری که به این نوع اقتصاد وجود دارد عواملی مانند فرار از مالیات و عدم ورود به نظام تامین اجتماعی و عدم رعایت استانداردهای لازم را تاکید دارد و هر کدام دلالت‌هایی جهت مدیریت بخش غیر رسمی اقتصاد را نیاز دارد.

او بیان کرد: آنچه که تصویر جامع‌تر و کامل تری از علت‌های ایجاد اقتصاد زیر زمینی ارائه می‌دهد ناشی از وجود نقصان‌های نهادی است. این کمبودها همچون ناامنی حقوق مالکیت، قوانین و مقررات پیچیده کسب وکار، ناکارآمدی و غیر شفاف بودن قوانین و مقررات کسب و کار و عدم حاکمیت قانون و مباحث از این قبیل است که شاید بتوان گفت شاخص‌ها و معیارهای بهبود فضای کسب و کار را شامل می‌شود.

سمیعی نسب گفت: عدم نبود زیر ساخت‌های نهادی باعث بالارفتن هزینه‌های مبادله می‌شود و این افزایش هزینه‌ها منجر به این می‌شود که فعالان اقتصادی فعالیت‌های خود را در این چارچوب نهادی ناکارآمد پرهزینه تلقی کنند و سعی کنند به صورت غیر رسمی فعالیت‌های اقتصادی خود را در قالب اقتصاد زیر زمینی پیگیری کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است اقتصاد زیر زمینی اثرات مختلفی بر بخش رسمی اقتصاد دارد و به طور خلاصه در این باره عنوان کرد: معضل فرار مالیاتی از مهم ترین آسیب ها در این حوزه است که باعث کاهش درآمدهای دولت می‌شود و این کاهش نتیجه‌ای جز کاهش کیفیت و کمیت خدمات عمومی که باید توسط دولت ارائه شود، نخواهد داشت.

سمیعی نسب تصریح کرد: از سویی کاهش درآمدهای دولت در حوزه مالیات باعث افزایش فشار مالیاتی بر مودیان مالیاتی خواهد شد؛ که سبب می‌شود کسانی که در اقتصاد رسمی فعالیت می‌کنند به سمت اقتصاد زیر زمینی تمایل پیدا کنند. تاثیر دیگر در حوزه اختلال در رقابت است و اینکه فعالان در بخش اقتصاد زیر زمینی متحمل برخی هزینه‌ها نمی‌شوند و به نوعی هزینه‌ها را دور می‌زنند؛ بنابراین رقابت برایشان جدی‌تر انجام می‌شود.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی در پایان اضافه کرد: بحث دیگر خنثی نمودن اثر سیاست‌های دولت است، به دلیل اینکه فعالیت ها در بخش غیر رسمی اقتصاد پراکنده، نامنظم و غیر قانونی بوده و در حساب‌های ملی گزارش نمی‌شود، عملا باعث می‌شد نظام تصمیم گیری دولت نتواند پایه اطلاعات درستی در وضعیت کلان اقتصادی در اختیار داشته باشد و برنامه ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود را به طور مناسب انجام دهد و به نتیجه مطلوب دست یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • کارمند بانک
    0

    تنها راه جایگزینی ''مالیات بر برداشت از حساب بانکی ''بر همه پایه های مالیاتی است . همه داراییها روزی به حساب بانکی منتقل و از آن خارج می شوند. راه فرار مالیاتی حتی برای واسطه ها دلالان پزشکان و ... وجود نخواهد داشت .منصفانه و با حسابرسی آسان و قابل پیشبینی و مکفی برای تامین بودجه عمومی کشور و ...

  • ناشناس
    0

    چرا بس نمیکنید؟؟تا کی کارگران و شاغلان در کارخانه ها و ساخت و سازها بخاطر ابراز نظر ناشیانه‌ی شما از کار بیکار بشوند؟آخه کدوم کارتون مثل تمام دنیاست که حالا میخواین مثل کشورهای خارجی مو رو از ماست بیرون بکشید؟ من بشدت موافق مالیات هستم اما نه اینگونه!آخه اونی که صحبت از وصول مالیات میکنه میدونه سرمایه‌گذار عقلش کم نیست بیاد با قوانین ایران و در ایران زندگی و سرمایه گذاری کند و مثل اروپا هم مالیات بدهد! چرا قبول نمیکنید همینکه سرمایه‌گذارن در ایران سرمایه‌گذاری کنند برای ما کارگران بزرگترین نعمت است..وگرنه طرف سرمایه دار میره کانادا سرمایه‌گذاری میکنه و مثل مابقی مالیاتش رو هم دقیق پرداخت میکنه..چرا وقتی پای مثال هست از اروپا مایه میزارید؟ همین عربستان سعودی! اصلا هیج مالیاتی از مردمش بابت سرمایه‌گذاری و تولید دریافت نمیکنه. همین بحث مالیات خانه‌های خالی که به میان آمد بیشتر سازندگان مطرح ، دست از ساخت و ساز کشیدند بخاطر ترس از عدم فروش آپارتمانها و درگیر شدن با اداره مالیات!در کشوری که هیج قانونی شفاف و به درستی اجرا نمیشه صحبت از دریافت دقیق مالیات فقط ضربه به اقتصاد و فراری دادن سرمایه‌گذاران کلان است و به نفع دولت بی عرضه که از اول به امید برجام بود و اقتصاد را رها کرد. ای کاش کمی مسئولین شعور اقتصادی داشتند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها