مقصود فراستخواه: برای دستیابی به صلح به جهانی میانه نیاز داریم

در اولین همایش صلح «مقصود فراستخواه» جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه گفت: جهان میانه توافق صلح آمیز برای زیستن را مهیا می سازد.

مقصود فراستخواه: برای دستیابی به صلح به جهانی میانه نیاز داریم

به گزارش خبر فوری ، هشتم آذر ماه انجمن علمی مطالعات صلح ایران و خانه اندیشمندان علوم انسانی اولین همایش چیستی صلح؛ مبانی مفهومی- نظری و چشم اندازهای راهبردی را با حضور اساتید برجسته در این زمینه برگزار کردند.

این همایش که دارای سه پنل با محوریت های سیاست و صلح ، دین و صلح ، زنان و صلح بود با حضور اساتید و علاقه مندان در سه تالار برگزار شد.

مقصود فراستخواه به عنوان دومین سخنران در پنل سیاست و صلح صحبت و در خصوص موضوع تامل در شرایط امکان صلح مسائل خود را مطرح کرد.

فراستخواه: تامل در شرایط امکان صلح

فراستخواه در ادامه همایش صلح به عنوانی یکی دیگر از سخنرانان با اشاره به آثار ویرانگر و فاجعه بار جنگ و انواع خشونت، گفت: جنگ از واقعی ترین واقعیت های زندگی ما است اما از آن واقعی تر چیزهایی است که آتش جنگ را بر افروخته می سازد. ما به جای صلح و نه به جنگ باید بگوییم صلح و نه آپارتاید، صلح و نه آپارتاید مذهبی، جنسی، قومی، طبقاتی، صلح و نه تبعیض، صلح و نه نابرابری و نه انحصار. به جای صلح و نه جنگ بگوییم صلح و نه دولتی سازی حقیقت.

وی افزود: برای دستیابی به صلح باید از وقوع جنگ های بعدی پیشگیری کرد. این مساله نیازمند این است که حقیقت از قلمرو دولت و از مصادره دولتی و از تصاحب حکومت ها خارج و به خود جامعه محول شود. مخرب ترین و خانمان برانداز ترین جنگ های تاریخ بشر، جنگ میان رژیم های حقیقت بود مانند جنگ های صلیبی، عثمانی، فاشیسم، نازیسم.

فراستخواه بر این باور است: جنگ ها بیش از آنچه علت داشته باشند دلایل داشته اند که مهمتر از علت است. این دلایل بودند که جنگ ها را برپا ساختند؛ دلایل متقاطعی که هریک از طرفین استدلال های گوناگون درباره آن داشتند. زمانی که دلایل از هم وامی گراید و درک ها متقارن می شوند، امکان مذاکره درباره آن ها وجود ندارد چرا که بر سر معانی و عقاید فرهنگی به راحتی نمی توان مذاکره کرد. بنابراین، چگونه می توان در چنین دنیای صلح داشت؟ چنین جهانی آبستن انواع نفرت ها، ستیزه ها و جنگ ها است.

وی تاکید کرد: جهان برای صلح نیازمند تغییر شرایط عینی و ذهنی است. ساختارهای دیپلماتیک قادر به ایجاد شرایط مناسب برای دستیابی به صلح پایدار نیستند. از این رو، برای دستیابی به صلح به جهانی میانه نیاز داریم. جهان میانه دارای امکانات تازه و نهفته ای است که توافق صلح آمیز برای زیستن را مهیا می سازد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها