رنج تمام‌نشدنی کارگران شهرداری رشت؛ آیا معوقات آن‌ها پرداخت شد؟

تأخیر مدام در پرداخت دستمزدهای کارگران شهرداری رشت از جمله مصائبی است که به‌ویژه در روزهای شیوع کرونا عرصه را بر آنها تنگ‌تر کرده است.

رنج تمام‌نشدنی کارگران شهرداری رشت؛ آیا معوقات آن‌ها پرداخت شد؟

تأخیر در پرداخت حقوق‌های کارگران، گذران زندگی در شرایط اقتصادی کنونی، مبارزه با ویروس کرونا در کنار انجام وظایف کاری و عدم حمایت از کارگران در برابر شرکت‌‌های پیمانکاری و خدماتی امری است که به دردی کهنه برای کارگران شهرداری رشت تبدیل شده و کسی هم پاسخگوی آن نیست.

بروکراسی‌های اداری واژه‌ای آشنا برای همه ما محسوب می‌شوند؛ از شهروندان و مردم و ارباب رجوع‌های عادی گرفته تا فعال اقتصادی و تولیدکننده و سرمایه‌گذار با درد آن آشنا هستند اما چه کسی باور می‌کند که تن رنجور جامعه کارگری آن هم با این وضعیت آشفته اقتصادی بتواند مدت زیادی دوام بیاورد و از حق و حقوقش در بروکراسی‌های اداری دفاع کند.

رشت، شهری که به جهت داشتن برخی از مؤلفه‌ها به دریافت عنوان کلانشهر نائل شد جایی که به گفته برخی منابع کارگری حدود 5 هزار نفر در واحد خدماتی مناطق پنچ‌گانه شهرداری آن‌هم به صورت پیمانی مشغول به کار هستند که همواره دست کم 2 تا 3 ماه حقوق معوقه طلب دارند در حالیکه همواره خبرهایی از نارضایتی کارگران به گوش می‌رسد.

پرهیز از سیاسی‌کاری و دفاع از حق مردم و شهر موضوعی است که دائماً از شورای شهر رشت شنیده می‌شود اما آیا باید واقعاً بپذیریم که ظرفیت شورای شهر برای مطالبه از شهرداری و سازمان‌های تحت امر آن به همین تذکرات و انتقادات ختم شود پس اگر اینگونه است کارگران شهرداری با کدام پشتوانه و حمایت می‌توانند جلوی تضییع حقوق خود را بگیرند.

علاوه بر این‌ها گیلان در چند ماهه گذشته به ویژه در ماه‌های اسفند 98 و فروردین 99 شاهد موج عظیمی از شیوع ویروس کرونا در کشور بود و آژیر قرمز در شهرهای آن به صدا در آمد و در روزهایی که پویش در خانه بمانیم توسط مردم به راه افتاده بود کارگران شهرداری رشت در حالی‌که با کرونا جدال می‌کردند در پست خود حاضر می‌شدند.

صحبت‌های هر از چندگاه اعضاء شورای شهر رشت در باب مطالبات کارگران و مواجهه با شرایط بسیار سختی که کارگران شهرداری به ویژه در روزهای کرونایی با آن مواجه هستند ما را بر آن داشت تا از شورا و شهرداری در مورد کارگران و تعویق پرداخت مطالبات آن‌ها مطالبی را جویا شویم تا شاید از این طریق روزنه‌ای برای رفع مشکلات آنان باز شود.

احمد رمضان‌پور نرگسی رئیس شورای شهر رشت نخستین فردی بود که در زمینه مصائب کارگران شهرداری رشت به سراغ وی رفتیم تا توضیحات شورا را در اینباره پیگیر شویم اما با عدم پاسخگویی وی به تماس‌های مکررمان مواجه شدیم و انگار فرصت‌سوزی‌های شورای پنجم برای خدمت به مردم می‌خواهد تا آخرین روز از عمر این شورا ادامه پیدا کند.

ناصر حاج‌محمدی شهردار رشت نیز دومین نفری بود که مطالبی را عنوان کرد که در پاسخ به این پرسش که چرا مطالبات کارگران پرداخت نشده است اظهار داشت: در این مورد صحبت‌هایی کردم و بر اساس اطلاعات داده شده باید بگویم که کلیه مطالبات کارگران تا همین چند روز قبل پرداخت شده است.

عضو دیگر شورای شهر رشت نیز در گفت‌وگویی با تأیید اینکه کارگران شهرداری مطالباتی از شهرداری دارند اظهار داشت: در این مورد خود بنده و رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای شهر رشت نامه‌ای را برای ریاست شورای شهر رشت فرستادیم تا در سلسله مراتب آن را به شهردار رشت انعکاس دهند.

محمد حسن علیپور ورود حراست و سازمان‌های نظارتی به مشکلاتی که کارگران شهرداری رشت دارند را خواستار شد و با بیان اینکه کارگران با چالش‌های عدیده‌ای مواجه هستند ابراز داشت: ما هم به عنوان اعضای شورا درصدد هستیم رسالت خودمان را در قبال کارگران انجام دهیم از طرفی شهرداری هم باید مطالبات پیمانکاران را پرداخت کند.

عضو شورای شهر رشت مطالبات و مشکلات کارگران را ریشه‌ای که از سنوات گذشته تاکنون باقی مانده است اعلام کرد و با تأکید بر اینکه شهردار رشت باید به تعهدات عمل کند افزود: پیمانکاری که در مناقصه شهرداری برنده شده طبق قانون موظف است سنوات کارگران را در پایان سال پرداخت کند در حالی‌که هم‌اینک این مورد رعایت نمی‌شود.

همه می‌دانند که ایجاد امنیت شغلی و روانی در بهبود فرآیندهای کاری کارکنان و کارگران امری بسیار مؤثر به شمار می‌رود از طرفی این امر را هم باید در نظر داشته باشیم کارگری که هر روز نگران دریافتی و مطالبه خود از سازمان متبوعش هست آیا می‌تواند پاسخگوی نیازهای شهر و شهروندان باشد!؟

چندی قبل در رسانه‌ها نامه‌ای سرگشاده از سوی چند تن از کارکنان شهرداری رشت خطاب به ناصر حاج محمدی شهردار منتشر شد که گویا کارکنان از عملکرد شهردار در بحث کمبود نیروی شهرداری، درگیری تمام نشدنی کارکنان برای دریافت حقوق و دستمزدشان و اینکه از پاداش‌ها و حقوق و مزایای کارکنان برای اداره شهر کم می‌شود به شدت گله‌مند بودند.

از سوی دیگر خبری نیز در پورتال شهرداری مبنی بر اینکه شهردار رشت در صورت کنار رفتن از مسند شهرداری، در رشت زندگی خواهد کرد منتشر شد که به نظر می‌رسد بی‌خیالی و استراتژی «باری به هر جهت» متولیان امر اداره شهر مسری است زیرا تاکنون نه تنها کارگران بلکه کارکنان شهرداری رشت نیز از گزند آن در امان نمانده‌اند.

سخن پایانی اینکه شوراها و شهردارها هر از چندگاهی بر اساس فرصتی که به آن‌ها داده می‌شود با شعار خدمت به مردم و ذینفعان مسندی را تقبل می‌کنند و انتظار است که به دور از مسائل جناحی و بحث و جدل‌های بی‌نتیجه مشکلی از مشکلات شهر را حل کنند از سوی دیگر انتظار است بحث مسائل مربوط به کارگران توسط شورا و شهرداری بر اساس وعده‌های داده شده از این به بعد جدی‌تر گرفته شود.

منبع: تسنیم

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها