موج اعتصاب‌، تهدید و دستگیری در بلاروس / آلمان: لوکاشنکو واقع‌بین باشد

لوکاشنکو به فرماندار منطقه گرودنو دستور داد تمامی کارخانه‌های شرکت کننده در اعتصاب کارگری را تعطیل کند. وی همچنین شرکت‌کنندگان در این اعتصاب‌ها را به اخراج تهدید کرد.

موج اعتصاب‌، تهدید و دستگیری در بلاروس / آلمان: لوکاشنکو واقع‌بین باشد

پس از اعتراضات گسترده در بلاروس اپوزیسیون این کشور خواستار اعتصاب سراسری در شرکت‌ها و موسسات و کارخانجات دولتی از آغاز هفته کاری شده است.

شورای هماهنگی اپوزیسیون در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به درخواست خود برای کناره‌گیری لوکاشنکو ادامه می‌دهیم. هر دقیقه‌ای که او در قدرت بماند اقتصاد ما خسارت بزرگتری خواهد دید.

لوکاشنکو به فرماندار منطقه گرودنو در غرب کشور که شاهد قوی‌ترین و بزرگترین موج اعترضات است دستور داده کارخانجات اعتصاب کننده را تعطیل کند. او همچنین اعتصاب‌کنندگان را به اخراج از کار تهدید کرده است.

از سوی دیگر ماموران پلیس ویژه بلاروس دو تن از نمایندگان اصلی جنبش دموکراسی در این کشور را بازداشت کردند. ماموران پلیس ویژه بلاروس "OMON" که شهرت بدی در اعمال خشونت و برخورد با مخالفان دارند، روز دوشنبه دو تن از سران برجسته اپوزیسیون این کشور را بازداشت و به زندانی در مینسک منتقل کردند.

بازداشت سران جنبش دموکراسی در بلاروس یک روز پس از تظاهرات گسترده در مینسک علیه دولت الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری این کشور صورت گرفت.

مقامات امنیتی بلاروس ضمن تایید بازداشت اولگا کوالکووا و سرگئی دیلوسکی، از رهبران اپوزیسیون و اعضای اصلی "شورای هماهنگی" جنبش دموکراسی، هیچ گونه دلیلی برای این عمل عنوان نکردند.

هر دو نماینده برجسته مخالفان لوکاشنکو در هیئت رئیسه شورای هماهنگی که هفته گذشته تأسیس شده عضویت دارند.

سوتلانا آلکسیویچ (Swetlana Alexievich) برنده جایزه نوبل ادبیات نیز از اعضای برجسته این شورا است. جامعه مدنی بلاروس امیدوار است که این نهاد در گفت‌وگو با نمایندگان دولت امکان انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در بلاروس را فراهم آورد.

لوکاشنکو این شورا را غیرقانونی می‌داند و چندین بار تهدید کرده است که آن را متلاشی خواهد کرد. او در این ارتباط از "سرهای داغی" سخن گفت که به وسیله قدرت دولت "خنک خواهند شد".

خبرگزاری دولتی بلتا به نقل از لوکاشنکو گزارش داده است که رئیس جمهوری بلاروس در آغاز سال تحصیلی جدید معلمانی را که از او حمایت نمی‌کنند تهدید به اخراج کرده است. تا کنون تعداد زیادی از معلمان، اعضای سرویس‌های امنیتی، کارمندان وزارت امور خارجه و روزنامه‌نگاران رسانه‌های دولتی به طور علنی به لوکاشنکو پشت کرده و مواضع مخالف خود را علیه او ابراز کرده‌اند. برخی از این نظرات از طریق پیام‌های ویدئویی به طور علنی منتشر شده‌اند.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، از لوکاشنکو خواست تا با واقعیت‌ها در کشورش روبرو شود. ماس که برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات اوکراین در این کشور به سر می‌برد، گفت: «لوکاشنکو پس از این هفته پر از اعتراض، باید واقعیت‌ها در خیابان‌های کشور خود و واقعیت‌ها در ذهن مردم کشورش را به رسمیت بشناسد.» وزیر امور خارجه آلمان از دولت خواست که به حقوق معترضان احترام بگذارد و از به کارگیری خشونت خودداری کند.

پس از انتخابات ریاست جمهوری در نهم اوت، لوکاشنکو با اعلام کسب بیش از ۸۰ درصد آرا، خود را به عنوان برنده انتخابات معرفی کرد. اما ناظران در داخل و خارج از کشور در این امر تردید دارند.

تیخانوفسکایا، رقیب انتخاباتی او از تقلب وسیع در انتخابات سخن گفت. ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا نیز اعلام کردند که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بلاروس را به رسمیت نمی‌شناسند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها