چرا اصلاح‌طلبان باید در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ حضور داشته باشند؟

عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی گفت: به عنوان یک فعال سیاسی بر این باورم که اصلاح‌طلبان باید فارغ از این‌که پیروز خواهند شد یا شکست خواهند خورد، در انتخابات ۱۴۰۰ حضور پیدا کنند.

چرا اصلاح‌طلبان باید در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ حضور داشته باشند؟

اسماعیل گرامی‌مقدم درخصوص آخرین وضعیت سیاسی کشور و اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ گفت: ما در حال حاضر پیش از آن که بخواهیم درخصوص مصادیق انتخابات و کاندیدا صحبت کنیم، در ابتدا باید به چند متغیر دیگر که به یکدیگر وابسته هستند، بپردازیم.

وی ادامه داد: ما باید در موضوع انتخابات وضعیت اصلاح‌طلبان، وضعیت اصولگرایان، شرایط داخلی، شرایط خارجی و عوامل دیگری را در نظر بگیریم که این‌ها متغیرهایی مستقل‌ از هم نیستند، بلکه کاملاً به هم وابسته‌اند و تغییر در هرکدام باعث تغییر دیگر متغیرها خواهد شد. برای مثال ورود هر نامزدی در انتخابات، تصمیم‌گیری در مورد حضور یا عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات، متغیرهایی هستند که روی پیروزی یا عدم پیروزی آن نامزد اصلاح‌طلب تأثیرگذار خواهد بود، بنابراین ما باید همه این‌ها را به عنوان یک مجموعه و سیستم فرض کنیم؛ یک مجموعه و سیستم سیاسی در جریان ‌اصلاح‌طلبی و حتی در جریان اصولگرایی که تأثیر خودش را بر انتخابات ۱۴۰۰ خواهد گذاشت.

گرامی‌مقدم در ادامه اظهار داشت: من به عنوان یک فعال سیاسی بر این باورم که حتماً اصلاح‌طلبان می‌بایستی در انتخابات ۱۴۰۰ فارغ از این‌که پیروز خواهند شد یا شکست خواهند خورد، حضور پیدا کنند. اصلاح‌طلبان اگر حضور پیدا کنند و شکست بخورند این یک فرآیند دموکراتیک خواهد بود که یعنی حکومت آن‌ها را تأیید کرده و وارد انتخابات شده‌اند و اساساً به عنوان یک جریان فعال در عرصه سیاسی ایران مطرح و باقی خواهند ماند. اما اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ حضور پیدا نکنند قاعدتاً از دایره جریانات سیاسی فعال خارج خواهند شد و به جز انفعال و انزوا چیزی حاصل نخواهد شد. بنابراین عقل حکم می‌کند که اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: اگر اصلاح‌طلبان را ردصلاحیت کنند و هیچ نامزدی در عرصه انتخابات نداشته باشند که تقریباً این احتمال نزدیک به صفر است و می‌شود اساساً از این سناریو صرف‌نظر کرد، حتماً اصلاح‌طلبانی در عرصه انتخابات خواهند ماند، اما به هر دلیلی اگر فرض کنیم که تعداد نامزدهای اصلاح‌طلب به صفر برسد، آن‌وقت اصلاح‌طلبان شکست نخوردند بلکه به نظر می‌رسد که هزینه آن اتفاق هم برعهده حاکمیت خواهد ماند مانند انتخابات مجلس گذشته، پس این قسمت قضیه هم یکی از متغیرهای تأثیرگذار است.

عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به وفاداری اصلاح‌طلبان در پیگیری مطالبات مردم توسط این جریان سیاسی اشاره و خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که اگر اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات باشند، حتماً در پیگیری مطالبات مردم در مقابل رقیب اصولگرا وفادارتر و پیگیرتر هستند.

وی ادامه داد: اما در مجموع همه متغیرهایی که پیش از این عرض کردم باید به دقت بررسی شود چراکه همه آن‌ها روی یکدیگر اثرگذار هستند، برای مثال انتخابات آمریکا هم تاثیر دارد اگر در آن‌جا دموکرات‌ها رأی بیاورند، این‌گونه که خودشان در تبلیغاتشان می‌گویند، آن‌ها به برجام برمی‌گردند و ممکن است این مساله در شرایط کنونی تاثیرگذار باشد، برای مثال برداشته شدن تحریم‌ها و بهبود وضعیت اقتصادی که در نهایت از کوچک‌تر شدن سفره مردم جلوگیری شود، در مجموع به عاملی تبدیل شود که اعتماد آن‌ها هم بازگردد و شاهد یک انتخابات پررونق و با مشارکت بالا باشیم.

گرامی‌مقدم با بیان اینکه کاهش مشارکت حتما به نفع اصولگرایان خواهد بود، اظهار داشت: کاهش مشارکت حتماً به نفع رقیب و اصولگرایان خواهد بود، اما اگر مشارکت افزایش پیدا کند، حتماً اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات خواهند بود. بنابراین با همه این سناریوها و متغیرهای وابسته‌ای که وجود دارد در حال حاضر می‌بایست اصلاح‌طلبان با محوریت و تمرکز بر وحدت حرکت کنند.

وی همچنین با اشاره به آغاز به کار فعالیت ستاد انتخاباتی یکی از چهره‌های اصلاح‌طلب و انتخاب ریاست ستاد وی، گفت: هیچ ایرادی ندارد هر نامزد اصلاح‌طلب از الان ستاد تشکیل دهد و رئیس ستادش را مشخص کند و به جمع‌آوری رأی خودش کمک کند و در صحنه حضور داشته باشد. این نه‌تنها برای اصلاح‌طلبان مضر نیست، حتی مفید هم خواهد بود، حال این‌که در این عرصه کدام‌یک از اصلاح‌طلبان خواهند ماند به هر حال تصمیم‌گیری خواهد شد و احزاب و جریان‌های سیاسی تصمیم می‌گیرند که به صورت اجماعی از کدام نامزد حمایت کنند و نکته‌ای که در این قسمت ممکن است حائز اهمیت باشد از این جهت است که اصلاح‌طلب‌ها در شرایط کنونی آیا با چهره‌های شناخته شده و تراز اول خود وارد عرصه خواهند شد، یا خیر.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که آیا چهره‌های کارآزموده و باسابقه که در گذشته مسئولیت داشتند، قادر به جلب اعتماد مردم هستند؟، گفت: به نظر من چون ما در کشورمان دو جریان داریم که با هم رقابت می‌کنیم، اگر این شرایط باعث این باشد که مردم به اصلاح‌طلبان روی خوشی نشان ندهند، حتماً برای رقیب هم همین شرایط وجود دارد. یعنی مردم به کاندیداهای هر دو جناح که سوابق مدیریتی و مسئولیتی دارند، روی خوش نشان نخواهند دارد، اما به نظر می‌رسد که این ویژگی مورد نظر قاطبه مردم نیست، یعنی بخش‌هایی از مردم و لایه‌های اجتماعی مردم به تجربه و کارآمدیِ فرد خواهند پرداخت و برای آن‌ها این جنبه هم حتماً مهم است.

وی ادامه داد: به هر حال در همه دنیا هم به همین شکل است، کسی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود باید دارای سوابق و کارنامه‌ای باشد. در کمتر نقطه‌ای از جهان و نظام سیاسی سراغ داریم که یک فرد از پشت میز دانشگاه یک‌شبه رئیس‌جمهور شده باشد. حتماً یا چند دور نماینده مجلس بودند یا مدیریت چند وزارت‌خانه و سازمان را تجربه کرده‌اند، این‌ها ویژگی‌هایی است که یک فرد سیاسی با داشتن آن‌ها می‌تواند به عنوان رجل سیاسی مطرح شود و بعد هم کاندیدای ریاست‌جمهوری شود. بنابراین این مساله کاملاً اجتناب‌ناپذیر است، لذا همان‌طور که عرض کردم اگر قرار است فردی رجل سیاسی باشد، طبیعتاً چنین سوابقی دارد و تفاوتی هم نمی‌کند که از اصولگرایان باشد یا اصلاح‌طلبان.

گرامی‌مقدم با تاکید بر اهمیت حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده، گفت: به نظر می‌رسد فارغ از اینکه در انتخابات آینده چه اتفاقی برای اصلاح‌طلبان رخ خواهد داد، فعال بودنشان در عرصه انتخابات بسیار حائز اهمیت است، به این دلیل که فعالیت اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات هویت این جریان سیاسی را حفظ خواهد کرد و حفظ هویت اصلاح‌طلبی قطعاً در جهت منافع ملی است و موجب ترمیم و حفظ اعتماد بخش قابل توجهی از مردم خواهد بود.

منبع: ایلنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها