آغاز توزیع داروی اکتمرای ایرانی

مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو گفت: قیمت اکتمرا ایرانی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شد و توزیع آن در بیمارستان‌ها آغاز شده است.

آغاز توزیع داروی اکتمرای ایرانی

حیدر محمدی مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه قیمت اکتمرای ایرانی مشخص شد، گفت: ارزانترین اکتمرا یا توسیلیزومب در دنیا ۵۴۰ یورو قیمت دارد و ما در سازمان غذا و دارو اکتمرا ایرانی را یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت گذاری کردیم.

آغاز توزیع اکتمرای ایرانی در بیمارستان‌ها
محمدی با اشاره به توزیع اکتمرا ایرانی در بیمارستان‌ها بیان کرد: توزیع اکتمرای ایرانی از پنج شنبه هفته قبل در بیمارستان‌ها آغاز شده است و توزیع آن در بیمارستان‌ها ادامه دارد.

مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره صادرات اکتمرا بیان کرد: ظرفیت تولید در حال افزایش است و ما تا زمانی که نیاز داخل کشور تامین نشود اجازه صادرات نمی دهیم.

توزیع دو محموله رمدسیویر در بیمارستان‌ها
مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به توزیع محموله‌های بعدی رمدسیویر ایرانی در بیمارستان‌ها تصریح کرد: توزیع ۳۰ هزار عدد رمدسیویر از پنج شنبه هفته قبل آغاز شده است همچنین ۵۰ هزار عدد رمدسیویر هم از امروز در بیمارستان‌ها توزیع می‌شود.

محمدی با اشاره به قیمت داروی رمدسیویر برای درمان بیماران مبتلا به کرونا توضیح داد: قیمت داروی رمدسیویر وارداتی بین یک میلیون تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و قیمت رمدسیویر ایرانی ۶۰۰ هزارتومان است.

پیشتر مدیر کل دارو سازمان غذا و دارو از آغاز توزیع داروی اکتمرا و رمدسیویر ایرانی برای درمان کرونا در بیمارستان‌ ها خبر دادبود

حیدر محمدی از آغاز توزیع داروی رمدسیویر و اکتمرای ایرانی در بیمارستان ها خبر دادوگفت: رمدسیویر ایرانی از اول مرداد تولید و آزمایش های پایداری آغاز شد و از این هفته توزیع انبوه آن در بیمارستان‌ ها صورت می گیرد و طی چند روز سراسری توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید رمدسیویر هفته ای ۳۰ هزار عدد است و اگر سه شرکت تولیدکننده دیگر هم پای کار بیایند ظرفیت تولید به ۷۰ هزار عدد خواهد رسید و نیاز داخل بطور کامل تامین خواهد شد. با تولید ماده اولیه و افزایش تولیدکنندگان امکان صادرات هم وجود دارد البته باید توجه داشت که نمی توانیم نیاز کاذب را پاسخگو باشیم و ممکن است برای اندیکاسیون‌های غیر کرونا یا برای بیمارانی که در مرحله حاد بیماری نیستند دارو تجویز شود که این موارد را نمی‌توانیم در حال حاضر پاسخ دهیم.

شرط تجویز داروی رمدسیویر برای بیماران مبتلا به کرونا

این مقام مسئول افزود: رمدسیویر به دلیل بازار سیاهی که راه افتاده و قیمت آن به ۵۰ میلیون رسیده بود و با توجه به تایید مراجع بین المللی وارد فهرست رسمی دارویی ایران شد اما هنوز این دارو وارد پروتکل دارویی درمان کرونا نشده و ورود به پروتکل درمانی کرونا منوط به تکمیل شدن فاز مطالعاتی دارو است. اکنون یک گروه سه نفره باید مجوز مصرف رمدسیویر را برای بیماران کرونایی تایید کند تا دارو برای بیمار تجویز و تزریق شود.

محمدی عنوان کرد: اکنون این دارو برای بیماران در وضعیت حاد بیماری کرونا که در بخش های ویژه بستری هستند، تجویز می شود و در صورتی که اثر بخشی آن در بیماران بستری در بخش های عادی هم به تایید پزشکان برسد، دارو برای بیماران بستری در بخش های عادی هم تجویز خواهد شد.

قیمت نمونه ایرانی رمدسیویر

وی با اشاره به قیمت داروی رمدسیویر برای درمان بیماران مبتلا به کرونا توضیح داد: قیمت داروی رمدسیویر وارداتی بین یک میلیون تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و قیمت رمدسیویر ایرانی ۶۰۰ هزار است. رمدسیویر در ابتدای ورود به بازار ایران از نمونه های اهدایی بود که رایگان در بیمارستان ها توزیع شد و با توجه به توانمندی بالای صنعت داروسازی ایران، تولیدکنندگان داخلی به سرعت دارو را تولید و وارد بازار کردند. شرکت های دانش بنیان ماده اولیه رمدسیویر را هم به زودی در داخل تولید خواهند کرد و تولید محصول نهایی و ماده اولیه را با توجه به نیاز تنظیم می کنیم و با افزایش ظرفیت تولید امکان صادرات هم وجود دارد.

مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: داروهای کرونا باید به وسیله پزشک متخصص عفونی یا ریه در بیمارستان های سانتر کرونا تجویز شود و این داروها در داروخانه‌های سطح شهر عرضه نمی شود. در حال حاضر با توجه به تعداد بیماران مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان دارو در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گیرد.

آغاز توزیع داروی ضد کرونای اکتمرا در بیمارستان‌ها

محمدی درباره تولید داروی اکتمرا یا توسیلیزومب که نمونه ژنریک آن است، گفت: این دارو در داخل تولید می شد و از این هفته برای درمان بیماران کرونایی در داروخانه‌های بیمارستانی توزیع خواهد شد. فاز مطالعاتی این دارو کمی زمان برد و اکنون تولیدکننده داخلی دارو را در ۲ شکل وریدی و زیر جلدی تولید کرده و میزان تولید کفاف نیاز را می‌دهد.

وی ادامه داد: هنوز داروی توسیلیزومب یا همان نمونه ایرانی اکتمرا قیمت گذاری نشده اما بطور قطع قیمت نمونه داخلی آن بسیار کمتر از دارو با برند اکتمرا خواهد بود چرا که فناوری تولید بطور کامل داخلی است. نمونه های خارجی که تهیه کردیم اهدایی بودند و برای مصارف تحقیقاتی داروی اکتمرا بصورت رایگان توزیع شد و برآوردها این است که قیمت نمونه داخلی آن کمتر از یک میلیون خواهد بود. چون نیاز به توسیلیزومب کمتر از رمدسیویر است یک شرکت دارو را به میزان نیاز تولید می کند و اگر نیاز افزایش پیدا کند، تولیدکننده این توانمندی را دارد که دارو را به میزان مورد نیاز تولید کند.

فاویپیراویر رکورددار تجویز در درمان کرونا

محمدی اضافه کرد: اکنون دارویی که در درمان کرونا بیشتر تجویز می‌شود قرص فاویپیراویر است که یک شرکت داروسازی، نمونه ایرانی قرص را به قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تولید و عرضه می کند. در گذشته داروهای هیدروکسی کلروکین، کلروکین و ریباورین در پروتکل درمانی کرونا بودند که اکنون از پروتکل خارج شده‌اند و در حد اندیکاسیون هایی که پزشک تشخیص بدهد تجویز می شود.

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    داروها باید در بیمارستان توزیع شود تا از تجمع در صف ها جلوگیری شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها