۲۶ سکانس از سریال‌ پرماجرای برگزاری کنکور‌های سراسری امسال

با شیوع ویروس کرونا برای برگزاری کنکور‌های سراسری وزارت علوم حواشی بسیاری به وجود آمد که در این گزارش به بیان حواشی و جنجال‌های مربوط به آن می‌پردازیم.

۲۶ سکانس از سریال‌ پرماجرای برگزاری کنکور‌های سراسری امسال

با شیوع ویروس کرونا در کشور روند برگزاری کنکور با چالش‌هایی جدی مواجه شد و ۳ کنکور سراسری وزارت علوم هر کدام حدود ۳ بار به تعویق افتادند. تعویق‌هایی که با نظر مستقیم ستاد ملی مبارزه با کرونا بود و در این میانه بحث و بررسی‌ها برای تعویق کنکور، موافقان و مخالفان نظرات مختلفی دادند و در بازه‌ای از زمان حتی برخی مطرح کردند که کنکور‌های سال ۹۹ برگزار نشود.

در ابتدای بحث و بررسی‌ها برای برگزاری کنکور سوالات زیادی درباره چگونگی برگزاری وجود داشت که به جنجال و حاشیه تبدیل شد از جمله این حواشی شیوه آزمون دادن داوطلب مبتلا به کرونا، شیوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هنگام ورود و خروج از حوزه ها، ثبت اثر انگشت از تمام داوطلبان، بازرسی بدنی و قرار گرفتن تعداد زیادی داوطلب در فضای بسته در مدت زمانی طولانی بود.

حاشیه‌های برگزاری کنکور دکتری

با تمام اما و اگر‌های برگزاری کنکور و رعایت پروتکل‌های بهداشتی قرعه اول به نام کنکور دکتری افتاد و مقرر شد این آزمون در ۹ مرداد به عنوان اولین کنکور کرونایی در تاریخ کشور ثبت شود.

حاشیه اول: نحوه حضور داوطلبان مبتلا به کرونا در کنکور

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش درباره نحوه آزمون دادن داوطلبانی که به کرونا مبتلا هستند، گفته بود که مقرر شده است با هماهنگی وزارت بهداشت داوطلبانی که مبتلا به کرونا هستند در محیطی جداگانه از سایر داوطلبان آزمون بدهند تا خطری سایر داوطلبان را تهدید نکند.

او در ادامه بیان کرد: به این منظور فرم خود اظهاری برای این داوطلبان در نظر گرفته شد و آن‌ها به سایت سازمان مراجعه کردند و در نهایت در بیمارستانی که توسط وزارت بهداشت مشخص شد به رقابت با سایر داوطلبان پرداختند.

حاشیه دوم: امکان‌پذیر نبودن برگزاری کنکور تحصیلات تکمیلی در هر شهر

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور اظهار کرد: با توجه به گسترش ویروس کرونا در کشور، داوطلبان کنکور دکتری و کارشناسی ارشد خواستار برگزاری آزمون در شهر محل سکونتشان بودند، اما این امر امکان پذیر نیست. فقط برای جلوگیری از تجمع، حوزه‌های امتحانی را به نسبت سال قبل افزایش دادیم.

صفر تا صد ۲۵ حاشیه ۳ کنکور پر حاشیه+جزئیات

حاشیه سوم: زمان آغاز ترم تحصیلی جدید

با تعویق زمان برگزاری کنکور‌های سراسری مشکل دیگری که مطرح شد زمان اعلام نتایج کنکور‌های سراسری و زمان ورود دانشجویان به دانشگاه‌ها برای ترم مهر بود.

ابراهیم خدایی گفت: شروع ترم تحصیلی دو بحث دارد، یک بحث آن ورودی‌های جدید و بحث دیگر آن دانشجو‌های سال‌های قبل دانشگاه است که این دو گروه به هم ارتباطی ندارند. نتایج کنکور کارشناسی ارشد و دکتری اوایل مهر و نتایج کنکور سراسری اواخر مهر اعلام خواهد شد. در زمان اعلام نتایج کنکور سراسری دانشگاه‌ها بر اساس شرایط خودشان تصمیم می‌گیرند که ترم را چه زمانی و به چه صورتی با توجه به شرایط کشور شروع کنند. به دنبال آن هستیم که اعلام نتایج را به این بازه زمانی که اعلام کردیم (مهر ماه) برسانیم، ولی زمان شروع ترم تحصیلی را معاونت آموزشی وزارت علوم تعیین می‌کند.

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم نیز درباره زمان شروع سال تحصیلی آینده دانشگاه‌های وزارت علوم گفت: شروع ترم همه دانشگاه‌ها از مهر است و دانشگاه‌ها از ۱۵ شهریور بازگشایی می‌شوند. دانشجویان جدید الورود هم از اوایل آبان ماه به دانشگاه‌ها راه پیدا می‌کنند.

حاشیه چهارم: رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در کنکور دکتری

بعد از شروع کنکور دکتری تصاویر زیادی در فضای مجازی منتشر شد که دلالت بر رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی داشت. علاوه بر این تصویر چند داوطلب بدون ماسک در جلسه کنکور که فقط ماسک خود را پایین کشده بودند نیز در فضای مجازی غوغا به پا کرد.

بعد از بررسی، مسئولان سازمان سنجش برخی از این تصاویر را تائید کردند و به حوزه‌های مذکور تذکر دادند و البته بعضی عکس‌ها هم مشخص شد که مربوط به آزمون سمپاد و آزمون گواهینامه رانندگی بوده است که در فضای مجازی آن‌ها را به کنکور دکتری منتسب کرده بودند.

صفر تا صد ۲۵ حاشیه ۳ کنکور پر حاشیه+جزئیات

حاشیه پنجم: درخواست‌ها برای به تعویق افتادن کنکور کارشناسی ارشد

با برگزاری کنکور دکتری تصاویری متعددی در فضای مجازی از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پخش شد و بار دیگر هشتگ سلامت دانشجو و تعویق تمامی کنکور‌های سراسری داغ شد.

داوطلبان در این بین از برگزاری کنکور‌های سراسری ابراز نگرانی کردند و خواستار تعویق کنکور ارشد و سراسری شدند. این درخواست‌ها باعث شد تا باز هم تعویق کنکور به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارسال شود و در نهایت هم رای نیاورد و مقرر شد این کنکور در موعد مقرر برگزار شود.

حاشیه ششم: اشکال در ویرایش حوزه‌های امتحانی

با انتشار کارت ورود به جلسه کنکور دکتری ناپیوسته سال ۱۳۹۹ برخی از داوطلبان خبر از اعمال نشدن ویرایش حوزه امتحانی داده‌اند. این داوطلبان اظهار کرده‌اند هنگام ویرایش کارت، پیامک تغییر حوزه نیز برایشان ارسال شده است.

زرین آمیزی در پاسخ به پدید آمدن این مشکل برای داوطلبان دکتری و اعمال نشدن تغییر حوزه و ویرایش اطلاعات در فرصت مجدد در نظر گرفته شده توسط خود سازمان سنجش گفت: اگر حوزه امتحانی تغییر کرده بود در کارت ورود به جلسه داوطلبان اعمال می‌شد. غیر ممکن است داوطلبی درخواست تغییر حوزه داده باشد، سازمان سنجش موافقت کرده باشد و هم اکنون در کارت ورود به جلسه اعمال نشده باشد.

حاشیه هفتم: محروم شدن مدافع استقلال در کنکور دکتری

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در واکنش به فیلمی که از برگه ورود به جلسه و محل برگزاری آزمون دکتری توسط یکی از داوطلبان حاضر در این آزمون در فضای مجازی منتشر شده است، بیان کرد: او از آزمون امسال محروم خواهد شد.

او در ادامه بیان کرد: این داوطلب به دلیل اینکه موجب تشویش اذهان عمومی شده است مجازاتش براساس قانون تخلفات آزمون‌های سراسری تشدید خواهد شد.

این داوطلب سیاوش یزدانی مدافع تیم فوتبال استقلال تهران بود که در کنکور دکتری شرکت کرده و با وجود ممنوعیت بردن موبایل و وسیله الکترونیکی به داخل حوزه امتحانی دقایقی قبل از شروع آزمون از کارت ورود به جلسه خود استوری گرفته و در اینستاگرامش منتشر کرده بود.

صفر تا صد ۲۵ حاشیه ۳ کنکور پر حاشیه+جزئیات

حاشیه هشتم: بیرون بردن دفترچه سوالات کنکور

رئیس سازمان سنجش درباره بیرون بردن سوالات کنکور از جلسه و عکس گرفتن از برگه سوالات و منتشر کردن آن‌ها در فضای مجازی توسط داوطلبان اظهار کرد: یک مورد عکس از برگه سوالات منتشر شد که ادعا شده بود در جلسه کنکور گرفته شده در صورتی که خود داوطلب اذعان به فریب مراقب آزمون کرده و توانسته دفترچه سوالات را به بیرون از محل آزمون منتقل کند.

در این زمان آزمون تمام شده بود و بعد از آزمون سازمان سنجش هم دفترچه سوالات را منتشر می‌کند و این موارد مشکلی ایجاد نکرده و خدشه‌ای به امنیت آزمون نمی‌زند.

حاشیه نهم: انتقاد‌ها به انجام نشدن بازرسی بدنی و تقلب گسترده با گوشی

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره نحوه بازرسی بدنی نیز بیان کرد: امسال بر خلاف سال‌های گذشته که بازرسی بدنی به صورت فیزیکی صورت می‌گرفت، با استفاده از راکت‌های مخصوص و به صورت دقیق در تمام حوزه‌ها انجام شد. راکت‌های بازرسی داوطلبان افرادی را که گوشی موبایل به همراه داشته باشند مشخص می‌کند.

خاکی صدیق معاون وزیر علوم در ادامه درباره انتقاد‌ها به بردن گوشی تلفن همراه به صورت گسترده به داخل حوزه‌های امتحانی نیز اضافه کرد: همیشه افرادی هستند که تخلف می‌کنند در سال‌های گذشته هم برخی داوطلبان علیرغم انجام بازرسی بدنی از طریق روش‌هایی تلفن همراه به داخل جلسه می‌بردند. متخلف، متخلف است و سال‌های گذشته هم از این دست اتفاقات داشته‌ایم.

حاشیه دهم: انجام نشدن تشخیص چهره

رئیس سازمان سنجش در ادامه درباره تشخیص چهره در این آزمون و اظهارات برخی داوطلبان که می‌توان با توجه به رعایت فاصله اجتماعی برای تشخیص چهره در کنکور‌ها افراد دیگری جز داوطلب حاضر شود، گفت: تشخیص چهره در کنکور دکتری حذف نشده بود و همانند سنوات قبل انجام شد. در این شرایط وقتی مراقبان نزدیک بشوند، داوطلبان می‌گویند شیوه‌نامه رعایت نشد و وقتی به داوطلب نزدیک نشوند شاهد اظهارات این‌چنینی هستیم.

صفر تا صد ۲۵ حاشیه ۳ کنکور پر حاشیه+جزئیات

حاشیه یازدهم: هک شدن سایت سازمان سنجش

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره هک شدن سایت سازمان سنجش گفت: این موضوع صحت ندارد و مشکلی در فعالیت سایت سازمان سنجش به وجود نیامده بود.

ادعا شده بود که هکری در صفحه سازمان سنجش به پیگیری نکردن تعویق و مهم نبودن جان جوانان اشاره کرده و خواستار تعویق کنکور‌های سراسری شده است.

حاشیه دوازدهم: درج تاریخ ۹ اسفند روی دفترچه و شائبه‌ها لو رفتن سوالات

زرین آمیزی درباره حواشی پدید آمده درباره درج تاریخ اسفند ۱۳۹۸ روی دفترچه سوالات آزمون دکتری مرداد ۹۹ گفت: بر اساس اعلام سازمان سنجش مقرر بود کنکور دکتری ۹ اسفند ۹۸ برگزار شود که چند روز قبل از برگزاری از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا لغو و به تاریخ دیگری موکول شد. در آن زمان سوالات چاپ شده بود؛ زیرا فقط چند روز به برگزاری کنکور باقی مانده بود.

مدیر کل روابط عمومی سازمان سنجش درباره قرنطینه افراد نیز گفت: ۴۰ نفر از کارکنان چاپخانه سازمان سنجش طی این ۶ ماه در قرنطینه بودند.

حاشیه سیزدهم: تأخیر در برگزاری کنکور دکتری در بیمارستان طالقانی

زرین آمیزی درباره فیلمی که در فضای مجازی با مضمون تاخیر در شروع برگزاری کنکور دکتری در بیمارستان طالقانی منتشر شد، بیان کرد: تأخیر ۲۰ دقیقه‌ای در آغاز آزمون دکتری داوطلبان کرونایی به وجود آمد که برای جبران این تأخیر زمان کافی به این داوطلبان اختصاص داده شد تا آنها در بیمارستان آزمون خود را بدون نگرانی به پایان برسانند.

صفر تا صد ۲۵ حاشیه ۳ کنکور پر حاشیه+جزئیات

حاشیه چهاردهم: غیبت گسترده داوطلبان در کنکور دکتری

در ابتدای برگزاری کنکور بسیاری از منتقدان اظهار کردند که تعداد زیادی از داوطلبان کارت ورود به جلسه دریافت نکرده اند، اما با اعلام سازمان سنجش بر اساس آمار نهایی از ۱۷۹ هزار ۷۰۴ داوطب ثبت نام کننده در کنکور دکتری ناپیوسته (PHD) سال ۱۳۹۹ میزان ۸۹ درصد از داوطلبان کارت ورود به جلسه را دریافت کرده اند. فقط ۱۱ درصد داوطلبان کنکور دکتری کارت ورود به جلسه را دریافت نکرده و در این آزمون شرکت نکردند.

حاشیه‌های برگزاری کنکور کارشناسی ارشد

کنکور کارشناسی ارشد نیز بالاخره در تاریخ ۱۸، ۱۹ و ۲۰ مرداد ماه برگزار شد، اما این برگزاری نیز با حواشی زیادی از تعویق تا تقلب همراه بود که در ادامه می‌خوانید.

حاشیه پانزدهم: نارضایتی داوطلبان از اجرای پروتکل‌های بهداشتی

با برگزار شدن کنکور کارشناسی ارشد تصاویر بسیاری در فضای مجازی از رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی و همچنین نارضایتی داوطلبان منتشر شد که در پاسخ به این حواشی سازمان سنجش گفت: بلافاصله پس از اتمام آزمون با نظارت معاونت بهداشت وزارت بهداشت برای ۲۶۰ هزار نفر داوطلب شرکت کننده در این آزمون پیامک نظر سنجی ارسال شد و حدود ۸۳ هزار نفر پاسخ دادند و پس از استخراج نتایج ۹۱ درصد گفتند که اصول بهداشتی در حوزه رعایت شده بود. ۸۷/۵ درصد داوطلبان اظهار داشتند که فاصله صندلی‌ها رعایت شده بود. ۹۳ درصد هم اظهار داشتند که رعایت الزامات بهداشتی توسط عوامل اجرایی رضایت‌بخش بود.

حاشیه شانزدهم: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی

رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی با انتشار عکسی از یک فضای بزرگ با تجمع زیاد در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد که در نهایت مشخص شد این عکس‌ها با تکنیک‌های عکاسی از قبیل زاویه و ... گرفته شده و غیر واقعی است. عکس مورد اشاره مربوط به تالار افضل دانشگاه شهید باهنر کرمان بود و پس از نظر سنجی بالای ۹۶ درصد شرکت کنندگان در این حوزه از رعایت پروتکل‌ها رضایت داشتند.

حاشیه هفدهم: شکایت از استاد دانشگاه تهران

تصاویر دیگری که در فضای رسانه ای بازتاب وسیعی پیدا کرد تصاویری مربوط به شهرک آزمایش شهر تبریز بود که به صورت استوری توسط یکی از اساتید دانشگاه تهران در شبکه‌های مجازی پخش شده بود.

اصولاً سازمان سنجش آموزش کشور در آن منطقه آزمونی نداشته است و با توجه به توضیحات همکاران دانشگاه تبریز، این تصاویر مربوط به امتحانات کتبی رانندگی بوده و ارتباطی به آزمون کارشناسی ارشد ۹۹ نداشته است؛ لذا مطالب گفته شده توسط این فرد کذب و جعلی بود.

سازمان سنجش آموزش کشور از او به صورت قانونی در خصوص مطالب و تصاویر کذب ایشان در آزمون دکتری شکایت کرده است و در این مورد هم به صورت جدی و حقوقی پیگیری خواهد کرد.

صفر تا صد ۲۵ حاشیه ۳ کنکور پر حاشیه+جزئیات

حاشیه هجدهم: غیبت گسترده داوطلبان کنکور ارشد

بعد از برگزاری این کنکور نیز غیبت گسترده داوطلبان مطرح شد که بسیاری از داوطلبان کنکور ارشد به دلیل برگزاری این کنکور در زمان شیوع کرونا در جلسه حاضر نشده اند؛ در حالی که بر اساس اعلام سازمان سنجش از تعداد ۶۹۴ هزار و ۴۱۷ داوطلب تعداد ۵۶۹ هزار و ۴۲۲ نفر یا به عبارتی ۸۲ درصد کارت ورود به جلسه را دریافت کرده بودند و سال گذشته هم ۸۵ درصد داوطلبان کارت ورود به جلسه گرفته بودند بنابراین تفاوتی چندانی در میزان غایبین کنکور به چشم نمی‌خورد.

حاشیه نوزدهم: انتشار سوالات کنکور پیش از پایان آزمون در سایت سازمان سنجش

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباه فیلمی که در فضای مجازی دلالت بر لو رفتن سوالات کنکور ارشد دارد، گفت: این فیلم به تاریخ انتشار اطلاعیه سازمان که در آن دفترچه سوالات منتشر شده بود اشاره می‌کند. اطلاعیه سازمان سنجش در عصر روز پنج شنبه ۱۶ مرداد که اولین روز برگزاری کنکور کارشناسی ارشد بود، منتشر شده است.

سازمان سنجش ۱۶ مرداد دفترچه اولین روز برگزاری کنکور ارشد را طی همان روز منتشر کرد و روز دوم و سوم در عصر روز برگزاری سوالات در سایت قرار داده شد اما به دلیل اینکه در زیر همان اطلاعیه روز ۱۶ مرداد دفترچه سوالات روز ۱۷ و ۱۸ مرداد هم منتشر شده است داوطلبان تصور کردند که سوالات را یک روز قبل منتشر کردیم.

حاشیه‌های برگزاری کنکور سراسری

کنکور سراسری در تاریخ ۲۹، ۳۰، ۳۱ و یکم شهریور برگزار شد و قبل وبعد از برگزاری حواشی پر رنگ‌تر از متنی را درباره این آزمون شاهد بودیم که در ادامه به بیان توضیحاتی درباره این حواشی می‌پردازیم.

حاشیه بیستم: تعویق دوباره کنکور سراسری

به یکباره وزیر بهداشت از بررسی تعویق یک ماهه کنکور خبر داد و گفت این امر به درخواست وزارت علوم و سازمان سنجش است. سازمان سنجش هم اعلام کرد توان رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی بیشتر مثل اشغال شدن ۲۰ درصد ظرفیت آزمون و رعایت فاصله دو متری را ندارد و اگر بخواهد این دو شرط را اجرایی کند امنیت آزمون خدشه دارد می‌شود و علاوه بر آن نمی‌تواند این شرایط را طی دو هفته فراهم کند.

این مباحث مطرح شد و تعویق یک ماهه کنکور بسیار جدی‌تر شد، ولی در کمال تعجب بعد از حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت وزارت بهداشت اعلام کرد کنکور در تاریخ مقرر و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

حاشیه بیست و یکم: احتمال لغو ترم مهر دانشگاه‌ها

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری درباره زمان شروع ترم تحصیلی آینده برای دانشجویان جدید الورود با توجه به اعلام احتمال تعویق مجدد یک ماهه کنکور سراسری گفت: شروع ترم تحصیلی بعد بستگی به این دارد که چه زمانی دانشجویان به دانشگاه‌ها معرفی بشوند یعنی اگر زمانی که معرفی می‌شوند ترم اول رو به اتمام باشد، طبیعتا باید برای ترم بهمن معرفی شوند. اگر قرار باشد که به ترم تحصیلی مهر دانشجویان نو ورود لطمه‌ای وارد شود این احتمال وجود دارد که شروع سال تحصیلی از ترم بهمن باشد و ترم مهر برای دانشجویان برگزار نشود.

صفر تا صد ۲۵ حاشیه ۳ کنکور پر حاشیه+جزئیات

حاشیه بیست و دوم: خرید و فروش سوالات کنکور در فضای مجازی

در آستانه برگزاری کنکور سراسری و داغ شدن بازار دلالان، عده‌ای با انتشار اخباری مبنی بر فروش سوالات کنکور، بر آرامش روانی داوطلبان چنگ می‌اندازند. این بار این افراد سود جو سال انتشار دفترچه سال قبل را با تکنیک‌های فتوشاپی عوض کردند و تاریخ سال ۹۹ را روی دفترچه درج کرده و اقدام به فروش سوالات کردند.

معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا دو روز مانده به کنکور خبر از دستگیری این باند فروش سوالات کنکور را داد و گفت: تاکنون تعدادی از افراد مجرم در استان‌های مختلف کشور از جمله فارس، کردستان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و خوزستان که با راه اندازی سایت‌ها و کانال‌های مختلف در بستر شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات فریبنده در این خصوص درصدد کلاهبرداری برای فروش سوالات کنکور بودند، شناسایی و دستگیر شدند.

حاشیه بیست و سوم: تجمع خانواده‌ها پشت درب حوزه‌های برگزاری کنکور

با تمام هماهنگی‌های انجام شده، مسئولان سازمان سنجش چندین بار بر اجتناب از تجمع والدین جلوی درب حوزه‌های امتحانی تاکید کردند و اعلام داشتند والدینی که می‌خواهند فرزندان خود را به محل آزمون برسانند این کار را انجام دهند، اما برای جلوگیری از تجمع و فراهم شدن شرایط انتقال ویروس، محل را ترک کنند یا در داخل خودروی شخصی خود منتظر فرندانشان بمانند. اما با تمام این تذکرات باز هم خانواده‌ها تجمع کردند و کاری از دست مسئولان هم برنیامد.

حاشیه بیست و چهارم: انتشار عکس سؤالات آزمون

پخش تصاویر دفترچه آزمون هنر در فضای مجازی حاشیه ای دیگر بود که نشان می‌داد داوطلبی با موبایل، از دفترچه عکس گرفته و در فضای مجازی منتشر کرده است. این تصاویر نشان داد یک داوطلب کرونایی از بین ۱۱۳ هزار داوطلب، کنکور را به حاشیه کشاند.

سخنگوی سازمان سنجش در پاسخ به این حاشیه گفت: سؤالات کنکور پس از پایان آزمون عمومی لو رفت و منتشرکننده عکس سؤالات دستگیر شده است. سؤالات زمانی منتشر شد که کنکور عمومی به پایان رسیده بود. عکس‌ها توسط یک داوطلب مبتلا به کرونا که در بیمارستان آزمون داده، منتشر شده و این داوطلب کنکور هنر در حال حاضر دستگیر شده است.

سخنگوی سازمان سنجش افزود: بعد از پایان آزمون دروس عمومی، یک داوطلب کرونایی در بیمارستان طالقانی تهران با سوءاستفاده از احساسات عوامل اجرایی و بیماران کرونایی، موبایل سر جلسه آزمون برد، از سوالات عکس گرفت و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد.

روز دوم برگزاری کنکور سراسری نیز در گروه علوم انسانی و ریاضی عکس‌هایی از دفترچه‌های سوال منتشر شد که سازمان سنجش این موضوع را تائید کرد و زرین آمیزی گفت: نکته اول اینکه حفاظت آزمون سازمان سنجش آموزش کشور با همکاری دستگاه‌های امنیتی و انتظامی در استان‌های فارس و یکی از استان‌های غربی دو تیم را که مشخصاً جهت ارسال عکس از حوزه‌های امتحانی برنامه‌ریزی کرده بودند دستگیر کرده و تحویل مقامات ذیربط داده است.

او در ادامه بیان کرد: در تهران نیز دو نفر شناسایی شده‌اند که به زودی دستگیر خواهند شد. براساس بررسی‌های به عمل آمده اصولاً هدف این افراد از ارسال عکس، تقلب نیست بلکه القای شبهه در آزمون است.

حاشیه بیست و پنجم: قطعی اینترنت حوزه‌ها

روز برگزاری کنکور تجربی در اتصال اینترنت اختلال‌هایی به وجود آمد به گونه ای که اینترنت منازل مسکونی اطراف حوزه ها هم با مشکل مواجه شد که در نهایت مشخص شده اینترنت برخی مناطق به درخواست وزارت علوم از وزارت ارتباطات قطع شده است.

رئیس سازمان سنجش درباره این موضوع گفت: اینترنت داوطلبان برخی حوزه‌های امتحانی به درخواست سازمان سنجش قطع شد. با همکاری که از سوی وزارت ارتباطات انجام شده بود ما اسامی برخی از حوزه‌هایی که احساس می‌کردیم قطعی آن‌ها لازم است، به مسئولان مخابرات اعلام کردیم.

حاشیه بیست و ششم: غیبت گسترده داوطلبان در کنکور سراسری

زمزمه‌ای که قبل از کنکور نیز شنیده می‌شود و در روز‌های برگزاری کنکور در حوزه‌های از زبان خیلی‌ها می‌شنیدیم غیبت گسترده داوطلبان کنکور سراسری بود. بسیاری بر این اعتقاد بودند که برگزار کردن کنکور در این شرایط باعث شده است که بسیاری از داوطلبان عطای قبول شدن در دانشگاه را به لقایش ببخشند و سلامت را به علم آموزی ترجیح دهند.

بر اساس آمار نهایی سازمان سنجش ۹۰ درصد داوطلبان شرکت کننده در ۵ گروه آزمایشی، کارت ورود به جلسه دریافت کرده بودند.

در نهایت پرونده کنکورهای سراسری بسته شد و داوطلبان از استرس روانی تعویق ها رهایی پیدا کردند. داوطلبانی که در مدت تصمیم گیری برای برگزاری این کنکورها فشار روانی زیادی را تحمل کردند و برخی از آنها فقط می خواستند که کنکور برگزار شود تا از این بلاتکلیفی رهایی پیدا کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها