دو موشک ایرانی که پیام مهمی را به ترامپ مخابره کردند/ آیا "حاج قاسم" و "ابومهدی" واکنشی به مساله مکانیسم ماشه بود؟

طبق گفته الجزیره قطر آنچه درمورد دو موشک ابومهدی و حاج قاسم مهم است این است که این دو موشک زمانی رونمایی شدند که آمریکای ترامپ به شدت دنبال این است که مکانیسم ماشه را فعال کند و ایران را در سخت‌ترین شرایط تحریم قرار دهد.

دو موشک ایرانی که پیام مهمی را به ترامپ مخابره کردند/ آیا "حاج قاسم" و "ابومهدی" واکنشی به مساله مکانیسم ماشه بود؟

به گزارش خبر فوری ، روز پنج شنبه بود که سردار قاسم تقی‌زاده، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در آیین رونمایی از دستاوردهای جدید وزارت دفاع اظهار داشت: "طراحی و ساخت این دو موشک ویژگی‌های بی‌بدیلی دارد که بخش کمی از آن به استحضار می‌رسد. این محصولات با کمترین هزینه تولید شده که چیزی نزدیک به یک‌دهم قیمت جهانی است؛ زمان دستیابی به این دو محصول در کمترین رده در نُرم جهانی است؛ چیزی که بزرگان هوافضای جهان به آن اذعان دارند این است که هر دوی این دو محصول توان بازدارندگی و عمق راهبردی امنیت کشور را افزایش می‌دهند و دشمنان را از مرزهای آبی و خاکی‌مان دور می‌کنند. محصول اول به یاد سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی موشک "شهید حاج قاسم" نامگذاری شده و امیدواریم در سایه الطاف الهی، قدرت ملی و امنیت مردم عزیز کشورمان بیش از پیش فراهم شود.

جانشین وزیر دفاع در تشریح موشک بالستیک حاج قاسم گفت: "موشک شهیدقاسم موشک بالستیکی است که با برد 1400 کیلومتر مایل پرتاب کاملاً تاکتیکی و برخلاف تمام موشک‌های مشابه آن در دنیا مبتنی بر کنترل آیرودینامیکی است؛ چیزی که در دنیا سابقه ندارد؛ رسیدن به موشک شهید حاج قاسم حاصل تجربیات متعددی است که نمونه‌های آن در نمایشگاه اقتدار موشک های بالستیک به نمایش درآمده است؛ خرداد سال 1380 موشک راهکنشی فاتح 110 با برد 300 کیلومتر رونمایی شد؛ موشک فاتح 313 با برد 500 کیلومتر در اوایل دولت یازدهم رونمایی شد که در عملیات عین الاسد به غرش درآمد؛ موشک‌های راهبردی خانواده سجیل قبل از آن تحویل نیروهای مسلح شده است؛ پس از آن موشک‌های ارزشمند و تاکتیکی ذوالفقار با طراحی و ساخت صد درصد داخلی امتحان خود را در سرکوب تروریست های جنایتکار برای انتقام خون شهدای اهواز و مجلس پس دادند."

سردار تقی زاده ادامه داد: "برپایه اندوخته این تجربیات موشک شهید حاج قاسم طراحی شده است؛ سامانه های پدافندی موشک های سریع را نمی‌توانند رهگیری کنند که موشک شهید قاسم از جمله آنهاست."

جانشین وزیر دفاع در تشریح مشخصات موشک راهبردی کروز گفت: "موشک ابومهدی یک موشک کروز برد بلند است که نام مجاهد بزرگ شهید ابومهدی المهندس بر آن نهاده شده است؛ برد این موشک +1000 کیلومتر است که سناریوی عملیاتی نیروهای مسلح را تکمیل خواهد کرد. ویژگی اصلی موشک های کروز قابلیت شلیک از عمق را دارد و در آینده نزدیک، نیروی دریایی راهبردی کشور نیز به آن مجهز خواهد شد که با تجهیز نیروهای مسلح ما به موشک شهید ابومهدی امنیت مرزهای آبی از هزار کیلومتری تامین خواهد شد."

ویژگی‌های موشک کروز

موشک‌های کروز برای جلوگیری از تشخیص توسط رادارهای دشمن، معمولاً تمام مسیر خود را در ارتفاع بسیار پایین و با سرعت تقریباً ثابت با سرعت مافوق صوت یا نزدیک به صوت طی می‌کنند.

موشک‌های کروز کلاهک جنگی بزرگی دارند که به وسیله آن می‌شود اهداف را با دقت بسیار و در فاصله‌های طولانی منهدم کرد. موشک‌های کروز جدید می‌توانند با سرعت‌های مافوق صوت یا سرعت‌های زیرصوت حرکت کنند و به‌طور خودکار مسیریابی انجام دهند و توانایی حرکت در ارتفاع‌های بسیار پایین با هدف فرار از رادار را دارند.

موشک کروز دارای چهار ویژگی است: اول، اینکه موشک کروز در ارتفاع پایین جو (زیر 30 کیلومتر) با استفاده از نیروهای آیرودینامیکی پرواز می‌کند؛ دوم، اینکه موشک کروز در طول پرواز قادر به تغییر مسیر و ارتفاع است و می‌تواند بارها این کار را انجام دهد.

سومین ویژگی موشک کروز مربوط به بُرد موشک بوده؛ یعنی بُرد موشک کروز معمولاً بیش از 50 کیلومتر است و چهارمین ویژگی این‌چنین است که در تمام مسیر هدایت می‌شود و حامل انواع مختلفی از کلاهک جنگی است.

موشک کروز با موتور توربوجت پروازی شبیه هواپیما دارد و در برخی نسخه‌ها از یک موتور توربوفن بهره می‌برد.

موشک کروز سرعت کمی دارد و دارای موتورهای ضعیفی نسبت به موتورهای هواپیماهای نظامی هست و اکثراً حتی از هواپیماهای غیرنظامی نیز کندتر پرواز می‌کند.

رویکرد فنی گروهی از رسانه‌های خارجی

با انتشار خبر رونمایی از دو موشک حاج قاسم و ابو مهدی بسیاری از رسانه‌های خارجی به این موضوع پرداختند. وب‌سایت The Drive ضمن اشاره به ویژگی‌های این دو موشک تاکید دارد که ابو مهدی و حاج قاسم هر دو تکمیل شده موشک‌های مهم ایرانی دیگر هستند.

طبق ادعای نویسنده این وب‌سایت، ابومهدی از خانواده موشک‌ هویزه است که خود از تیپ موشک‌های سومار است. نویسنده مدعی است این موشک‌ها نمونه آپدیت شده و کامل گشته Kh-55 شوروی است که در ابتدای هزاره جدید به دست متخصصان ایرانی تکمیل گشت.

نویسنده همچنین مدعی است موشک حاج قاسم هم از تیپ خانواده موشک‌های شهاب است که به خصوص با شهاب 3 نزدیکی بسیاری دارد. موشک های شهاب خود کامل شده موشک‌های نودونگ (Nodong) کره شمالی هستند که خود تکمیل شده موشک‌‎های کروز شوروی (Soviet Scud) بوده‌اند.

طبق گفته نویسنده گزارش، برخی کارشناسان نظامی مانند فابین هینز (Fabian Hinz) معتقدند موشک‌های جدید ایرانی قادر به هدف قرار دادن همه سایت‌ها و پایگاه‌های آمریکایی را در منطقه خاورمیانه دارند.

رویکرد سیاسی بخش دیگری از رسانه‌های خارجی

اظهار نظر فابین بینز توسط بسیاری از وب‌سایت‌ها پرورانده شد. طبق گفته الجزیره قطر آنچه در مورد دو موشک ابومهدی و حاج قاسم مهم است این است که این دو موشک زمانی رونمایی شدند که آمریکای ترامپ به شدت دنبال این است که مکانیسم ماشه را فعال کند و ایران را در سخت ترین شرایط تحریم قراردهد.

تلاش آمریکا مبنی بر به کارگیری مکانیسم ماشه بعد از آن رخ داد که آمریکا نتوانست سازمان ملل را در مورد تمدید دوره تحریم معاملات تسلیحاتی ایران قانع کند و به همین دلیل سعی کرد از طریق مکانیسم ماشه مانع از فعالیت ایران شود. حالا ایران با رونمایی از موشک‌های خود به آمریکا نشان داد که قادر به جلوگیری از تجهیز تسلیحاتی ایران نیست و موشک‌های بومی ایرانی بهتر از هر موشک دیگری می‌تواند باعث ترس آمریکا شود.

همچنین، وب‌سایت خبری دِ هیل (The Hill) نیز مانند الجزیره همزمانی رونمایی از این دو موشک با تلاش مربوط به مکانیسم ماشه را جالب دانسته و آن را پیامی مربوط به ترامپ و آمریکا دانست که سعی نکنند علیه ایران اقدام کرده و از طریق مکانیسم ماشه عمل کنند.

نکته مهم و قابل توجه این است طبق گفته بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان مختلف و همچنین رسانه‌‎های خارجی، تلاش ایالات متحده مبنی بر اجرای مکانیسم ماشه با شکست مواجه شده است. سایت صهیونیستی اورشلیم پست در خبری چین را بزرگترین و فعال ترین مخالف این طرح دانسته است. به جز چین، تقریبا همه اعضای مهم سازمان ملل و در راسشان سه کشور اروپایی(انگلیس و فرانسه و آلمان) هم با این طرح مخالفت کرده‌اند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 48
  • بینام
    0

    چ بدبخت ملتی هستیم ما ک فقط جنگ دیدیم، تمام دنیا دارن رو ب سمت صلح میرن ما هر روز منزوی تر ، بی حرمت تر میشیم، انگار ما مردم این کشور نیستیم کسی نظر ما رو بپرسه ک شما موافق هستید یا نه، کاش ی بمب بندازن تو سر ما حداقل از این بلاتکلیفی در بیایم هر روز ی مشکل هر روز ی بدبختی جدید

    نظرات شما -
    • ت
      0

      یا جاهلی یا ربات خخخخ

    • 1
      0

      انشالله دعایت مستجاب شود برای خودت

    • داوود قاسمی
      0

      من با هیچ چیز کار ندارم خودم با حقوق زیر چهار میلیون با پنج سر عایله دارم زندگی میکنم خیلی هم راضی هستم ولی میگم دم همه کسانی که این موشک هارو درست میکنن گرم باعث افتخارن روح سردار هم با تمام دوستانش شاد فقط حواسمون به همه چیز باشه همین

  • علی
    0

    کافیه که رئیس فعلی شورا اعتراض امریکا را به رأی بگذارد این یعنی به رسمیت شناختن اعتراض امریکا و این مساوی با اجرای اسنپ بک است چون در صورت رأی آوردن ، امریکا وتو میکند و اگر هم رأی نیاورد باز تحریمها برمیگردن چون شکایت به این شکل طرح شده که آیا معافیت ایران از تحریم ادامه داشته باشد یا نه؟ پس فعلا شکستی برای امریکا در زمینه اسنپ بک وجود ندارد و اینها همش شو رسانه یی می باشد

  • ......
    0

    کی مردم مظلوم ایران رنگ صلح و ارامشو میبینند؟ کی میشه از دست موشک بازی راحت بشیم. با هزینه هر کدوم از این موشکها میشه یه شهرو اباد کرد. علت بدبختی و فلاکتمون همین مسخره بازی هاست. والا اتحاد جماهیر شوروی موقع سقوط بیشترین و قدرتمندترین موشکهای دنیا رو داشت

  • ناشناس
    0

    آقاین چهارتا فشفشه خریدن فکر میکنند میتوانند در جنگ واقعی با آمریکا از انها استفاده کنند . تمام این موشکها از سیستم های GPS استفاده میکنند که کنترل آنها معلوم است در دست کیست ؟

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      خخخ حرف نزدن هم بلد نیستی

    • کاربر ناشناس
      0

      با همین فشفشه ها عین الاسد را عین الاجسدکرد چرا آمریکا ترسید یک تیر مشقی هم جواب نداد .شما از سربازان ۸۲۰۰ اسرائیل هستید ایرانی نیستی یک ایرانی اینقدر خودباخته و غرب زده نیست درود بر ایران قدرتمند مرگ بر منافقین.

    • علی
      0

      جدی پس چرا صداوسیما بجا بمبارون عین الاسد بمبارون چین رو جا زده بودخخخخه

    • Mahab
      0

      اطلاع نداری چیزی نگو. اینا علاوه بر GPS با سه سیستم مشابه GPS که متعلق به روسیه، چین و اروپاست کار می کنن و می تونن اطلاعات درست رو از غلط با الگوریتمهای خاص تسخیص بدن، حتی اگر چندتا از اینا اطلاعات غلط بدن. علاوه بر این اینها مجهز به سنسورهای مکمل دیگر تشخیص موقعیت غیر مبتنی بر سیستم های موقعیت یاب جهانی هستند

  • مهری
    0

    در جواب این کاربر می گم اگه اروپاوامریکای آزادی خواه شما بگزارند بله همه دنبال صلح هستند«درودبرسردارحاجی زاده»

  • .
    0

    چرا فرانسه المان امریکا و دیگران این نمایش ها را بازی نمی کنند. این نمایش ها از سر ترس است یا پیشرفت؟؟

    نظرات شما -
    • امیر
      0

      چون ما دشمن داریم

  • شهروند۱
    0

    ترا بخدا دیگه بس کنید ، نمایش موشک و بمب و ... تا حالا چه گلی بر سر ملت زدن ، عمرمون به بدبختی گذشت بزارید این چند سال باقی مانده عمر بدمون آسایش داشته باشیم دیگه خسته ایم خسته

    نظرات شما -
    • علی
      0

      تازه باسه تاش نمیشه هواپیمای مسافری خودی رو تومرکز کشور به زور زدن

  • کاربر ناشناس
    0

    به زودی ایران ابرقدرت جهان خواهد شد

    نظرات شما -
    • بینام
      0

      چی میزنید انقدر توهم بالا میزنید؟

    • کاظم
      0

      خخخخ کدوم ابر قدرت،چی میزنی شما،ابر قدرتی که مردمش زیر فشار فقر و تنگدستی دارن له میشن بدرد نمیخوره،یک ابرقدرت اول باید اقتصاد پویا داشته باشد

  • علی ملکی
    0

    اگر ما این قدرت موشکی نداشتیم کشور های کثیف عرب مثل عربستان و اما رات همان بلایی سر ما می آوردند که سر مردم یمن آوردند درود بر شهید تهرانی مقدم.

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      عربستان هم از همین راه به پیشرفته ترین سلاحها رسید؟

    • جوان ناکام
      0

      از مقایسه با کشورهای سوئیس و ژاپن رسیدیم به مقایسه با یمن و زیمباوه

    • علی
      0

      بلا یمن از ایران

  • عادل علیزاده
    0

    ان شاءالله انتقام اصلی شهیدان سردار سلیمانی سردار دلها آبروی نظام و مهدی المهندس فخر شیعیان با غیرت عراق رو با خود همین دو موشک از بزرگترین کشور تروریستی جهان بگیریم

  • تنها
    0

    شما نمیخواد زورتو به رخ دنیا بکشی با موشکهای خدا ملیونی که از بیت المال و جیب امثال ما بدبخت میدزدید چون زمان هشت سال جنگ هم این مردم و جوانهای دست گل مردم بودن که رفتن و شهید شدن بدون این چیز ها ودست خالی ....حالا شما میخوای با این چیزا یه مشت گدا گشنه ایرانی رو که شما خودت بدبخت کردی رو بترسونی نه اروپا و آمریکا رو شما جیب ما رو نزن اقتدار پیشکشت

  • علی
    0

    خبر فوری فقط هر جا که به نفعشه نظر سنجی میگذاره کر وکوری چیزی رو حل نمیکنه دارن مراسمات محرم در جای جای ایران برگزار میشه واقعا وحشتناک چرا اون فیلمها به دست ما مردم میرسع به دست شما نمیرسه پخش کنید یه جمعیتی که نصفشون بی ماسک وتنیده در هم ما دا ریم میبینیم چطور شما فقط نظم ار تشیشو دیدید

    نظرات شما -
    • امیر
      0

      محرم اخه اوفه کرونا هست ولی تو مترو که مردم چسبیدن بهم کرونا نیست تو محرم کرونا هست ولی موقع عروسی عزاتون کروننا پرواز میکنه میره کرونا تو محرم هست ولی شمال جوج‌زنی کرونا هست مگه؟اره کرونا فقط باعزادارا مشکل داره و بس

  • آرش
    0

    دم سپاه گرم اگر این پیشرفت موشکی رو نداشتیم الان باید نصف ایران رو به اعراب شوهر می دادیم . تا می توانید سلاح بسازید و اسرائیلی ها و آمریکای ها را بسوزانید .

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      امام حسین ( ع) پشتیبان شما باشد انشاالله وحدت ارتش وسپاه هم فراموش نشود.خدا نگهدار.

    • سید اسماعیل حسینی
      0

      امام حسین ( ع) پشتیبان شما باشد انشاالله وحدت ارتش وسپاه هم فراموش نشود.خدا نگهدار.

  • امیر
    0

    سپاه و ارتش در کنار هم برای سربلندی ایران کور شه هرکی پیشرفت و قدرت ایران و نتونه ببینه

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      خسته نباشید دلاوران همیشه سر بلند

  • علیرضا
    0

    کره شمالی هم موشک زیاد داره حتی هسته ای ولی مردم کره شمالی دارن ریشه گیاه میخورن جدیدن گفتن گوشت سک هم مجازید بخورید به کدام صمت داریم میریم خدا بخیر کنه مردم مسکن و غذا و کار و درامد احتیاج دارن اینها دنبال موشک به چه کار مردم میاد کجا را میخان بزنن با این فشفشه ملت تو نیاز اولیه زندگی موندن بعد یه عده بی مسعولیت دنبال موشک پرانی هواپیمای خودی نزنی بپا

    نظرات شما -
    • بهروز
      0

      تو این کشور هر کار کنه راه براش بازه بهترین دارمد میتونه داشته باشه من خودم به شخصه تا پنجم ابتدایی خوندم ولی با فکرم کاری شروع کردم کا میتونم خرج یک شهر رو تا یکسال بدم پس کسی ادم بیفکر باید سختی بکشه درضمن من حاضرم همه دارایمو بدم ولی کسی در حضور من به خانواده ام کوچکترین حرفی نزنه چه برسه به مس مدیون خون شهدا هستیم و دورد میفرستیم به روح پاکشان

    • پاکزاد
      0

      بهروز خان . ژن خوب . رانتی عزیز بگو ما هم پشتمون به کدوم وزیر گرم شه شهر که نه کشورو یه سال خرجی میدم

    • علی
      0

      معلومه همه کشور مامثل توهستند تخصص وکارایی شرط پیشرفت نیست بعدش توفقط طلا میزنی خوب خرج بده

    • نورابادی
      0

      خدا لعنت کنه دشمنان ایران سرافراز به کوری چشم دشمنان خارجی وداخلی ابله اگه این موشک ها نبود افرادی مثل تو وز وز نمی کردند لم دهند در سایه اسلام گاه گاهی هم نظر دهند

  • م
    0

    خدا کنه پیشرفت کنیم ولی من میترسم موشکامون مثل خودروهامون باشه که صددرصد هست

  • .....
    0

    موشک خوبه ولی کارت ملی ما رو بعد از ۳ سال چرا نمیدید؟

    نظرات شما -
    • حامد
      0

      چون دست دولتی است که منتظر گوشه چشم غربی هاست. خودت هم می دانی مغلطه می کنی. جهل هم حدی دارد. در کل دنیا دوتا سه تا کشور تراشه تولید می کنند و این ذات اقتصاد جهانی است و اصلا توجیه اقتصادی ندارد. امنیت گرانبها ترین کالای بشری است . برخی ها فکر می کنند این کامنتها ناشی از هوش سرشارشان است بنظر بیشتر نمایانگر نوعی جهل عمدی است.

  • ایمان امینی
    0

    باعث خوشحالیه که مردم کامنت گذاری های اجانب و وطن فروش های خائن به ایرانو بخوبی شناختن و بهشون منفی میدن .آهای مزدوران جیره خور اسرائیل ،دیگه اینجاهم دستتون رو شد .به کوری شما ایران قدرتمند است و هر روز هم قوی تر میشود .امیدوارم هرچه زودتر با همین موشک های حاج قاسم به درک واصل شوید و ارواح ناپاک شما برای همیشه مورد عذاب خداوند قرار گیرد.

    نظرات شما -
    • پوریا
      0

      تویی که آرزوی نابودی یک قومی را داری وحاضری و دعا می کنی که کلی انسان بمیرند. مطمئن باش کثیف تر از صهیونیست ها هستی. فرق تو با اونها چیه؟ شک نکن آدمهای مثل تو محکوم به نابودی هستند.

    • علی
      0

      نابودی اسرائیل هیچ ربطی به از بین رفتن یک قوم نداره بحث سر نابودی یک رژیم جعلی و کودک کشه .

  • محمود
    0

    مگر نمیشود دست ما هم روی ماشه باشد؟ حالا اگر براشون میسرفه بسم الله

  • داوود قاسمی
    0

    به خدا همه این دوستانی که گله دارن از گرانی و همه سختیها حق دارن ولی نباید بگن کشورهایی مثل امریکا فرانسه امثال اینها اگه باشن همه چیز ما خوب میشه بخدا نه بدتر میشیم از الان خیلی بدتر پس باید کمک کنیم نه گله وشکایت هر کس وظیفه خودش رو درست انجام بده همه چیز درست میشه

    نظرات شما -
    • بی بی
      0

      روسیه و چین بهتره یا اروپا و آمریکا؟

  • یک پرستو
    0

    طریقه های بزرگ بی خطر

  • پرویز
    0

    عزیزان .قدرتمندبودن درامرنظامی بسیارخوب وبلکه واجب است ولی همه کشورهای قدرتمند هم با یکدیگر ارتباط سیاسی واقتصادی دارند حتی با دشمانشان آنهم با رعایت حفظ منافع ملی نه حفظ منافع خودم و آنهاییکه مثل من فکرمیکنند بلکه بمعنای واقعی ملی نه میلی .دردنیا چند کشوراست که بدون باج گیری یا فروش اجناس بنجلشان ازما حمایت میکنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها