تأثیر شیر مادر کرونایی بهبودیافته در پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹

محققان هلندی در تحقیقی که بر روی مادران شیرده بهبودیافته از ویروس کرونا انجام دادند، دریافتند شیر مادر در پیشگیری از ویروس کرونا مؤثر است.

تأثیر شیر مادر کرونایی بهبودیافته در پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹

محققان هلندی در تحقیقی که اخیراً بر روی شیر مادران کرونایی بهبودیافته انجام دادند دریافتند شیر مادر حاوی آنتی‌بادی‌های است که می‌تواند در درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا مؤثر باشد.

به گفته این محققان، بیماران می‌توانند برای این منظور یک مکعب یخ حاوی شیر مادر را بمکند، این امر سبب می‌شود که آنتی بادی‌ها بتوانند به غشا‌های مخاطی دهان و مجاری هوایی چسبیده و مانع از انتشار بیشتر ویروس کرونا در بدن شوند.

خون بهبودیافتگان ویروس کرونا، سرشار از آنتی بادی است که در حال حاضر در برخی از کشور‌ها برای درمان بیماران از آن استفاده می‌شود.

به اعتقاد این تیم هلندی استفاده از شیر مادر شاید عجیب به نظر برسد، اما اگر بتواند در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا موثر باشد، نباید از آن غافل شد.

شیر مادر سرشار از آنتی‌بادی‌های ضد ویروس است

پس از انجام این تحقق هزاران مادر شیرده اعلام آمادگی کردند به کمپینی که برای این منظور راه اندازی شده ۱۰۰ میلی لیتر شیر اهداء کنند. طبق گزارش NHS، شیر مایل به زرد (آغوز) که چند روز اول پس از تولد تولید می‌شود علاوه بر ویروس کرونا، می‌تواند سرشار از آنتی بادی‌های ضد ویروس‌های دیگر مانند آبله مرغان باشد.

دکتر بریت ون کولن از بانک هلندی شیر مادر در آمستردام در این باره گفت: ما می‌دانیم که شیر مادر از کودکان تازه متولد شده در برابر عفونت‌های تنفسی محافظت می‌کند. با تغذیه شیر مادر، آنتی بادی‌ها به کودک منتقل می‌شود.

آنتی بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که در پاسخ به وجود یک ماده خارجی مانند ویروس کرونا توسط سیستم ایمنی بدن تولید می‌شوند؛ نقش آن‌ها این است که به پاتوژن‌های تهاجمی چسبیده و آن‌ها را با سلول‌های ایمنی دیگر مانند سلول‌های T از بین می‌برند. آنتی بادی‌های خنثی شده نیز خود قادرند ویروس را بکشند نه اینکه آن را برای حمله به سایر سلول‌های ایمنی نشان دهند.

محققان ۳۰ مادر شیرده بهبودیافته از ویروس کرونا را مورد مطالعه قرار دادند که در نتیجه این مطالعه مشخص شد آنتی‌بادی‌هایی که در شیر این مادران وجود دارد به اندازه کافی قدرتمند هستند تا مانع انتشار ویروس شوند. در واقع آنتی بادی‌های منتقل شده به کودک از طریق شیر مادر، سیستم بدن او را تقویت کرده و به او در مبارزه با ویروس‌ها و عفونت‌ها کمک می‌کنند که به گفته محققان این انتقال در سه ماهه آخر بارداری از طریق جفت به نوزاد صورت می‌گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها