کشف دومین لاشه فک خزری و توقیف سه قبضه اسلحه در بندرانزلی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی از کشف دومین لاشه فک خزری در ساحل این شهر ساحلی و کشف و ضبط سه قبضه اسلحه شکاری از شکارچیان غیرمجاز در تالاب بین المللی انزلی خبر داد.

کشف دومین لاشه فک خزری و توقیف سه قبضه اسلحه در بندرانزلی

به گزارش سایت خبر فوری ، احسان هادی پور غروب یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اعلام این خبر اظهار کرد: با گزارش تلفنی شهروندان بندرانزلی مبنی بر وجود لاشه یک قلاده فک خزری در ساحل بندرانزلی، کارشناسان محیط زیست به محل اعزام شدند.
وی افزود: به دلیل گذشت زمان زیادی از مرگ این فک و قدیمی و فاسد بودن لاشه آن، امکان نمونه برداری و انجام مطالعات علمی برای تشخیص دلیل مرگ این فک میسر نبود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی با بیان اینکه این دومین لاشه کشف شده فک خزری در ساحل بندرانزلی در یک ماه اخیر است، خاطر نشان کرد: به دلیل بوی بد و آزار دهنده منتشر شده از لاشه این فک در محیط ، با همکاری شهرداری بندرانزلی لاشه این فک خزری دفن شد.
هادی پور با اشاره به صدور مجوز شکار قانونی فک خزری توسط دولت روسیه برای استفاده از خز و گوشت این گونه در حال انقراض تصریح کرد: به دلیل اهمیت حفظ بقای این گونه بسیار مهم ، از سوی وزیر محیط زیست روسیه نیز شکار و فروش سهمیه شکار فوک خزری در سال 2018 ممنوع اعلام شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی همچنین از کشف سه قبضه اسلحه از شکارچیان غیر مجاز در تالاب بین المللی انزلی خبر داد و گفت: محیط بانان ایستگاه قلم گوده بندرانزلی در گشت های خود موفق به کشف سه قبضه سلاح شکاری شدند.
هادی پور با اشاره به اینکه دو قبضه از این سلاح مجاز و یک قبضه غیر مجاز بود ، افزود: متاسفانه با وجود اعلام ممنوعیت شکار پرندگان مهاجر از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ، تاکنون در چندین مرحله ، اسلحه های مجاز و غیر مجاز بدلیل شکار غیرقانونی کشف و ضبط شده و متخلفان نیز پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شده اند.
وی یاد آور شد: برای جلوگیری از وقوع انواع تخلفات و تصرفات زیست محیطی در حریم تالاب و دریا ، عرصه های آبی و خشکی بندرانزلی توسط نیروهای یگان حفاظت محیط زیست شهرستان انزلی به صورت مداوم پایش می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، فک خزری یا Pusa caspica یکی از پستانداران کمیاب آبزی دنیاست که فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند و به ‌طور میانگین یک و نیم متر طول و 68 کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچک‌ترین انواع فک به شمار می‌رود.
این گونه نادر که ساحل‌نشینان شمال به آن سگ آبی می‌گویند، تنها پستاندار دریای خزر محسوب می‌شود که به دلیل صید بی‌رویه و به‌هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت، نیازمند حمایت بین‌المللی است و براساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، کمتر از یکصد هزار قلاده از این گونه در حال انقراض در دریای خزر وجود دارد.
بندرانزلی در 40 کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع شده و تالاب بین المللی آن محل مناسبی برای زمستانگذرانی پرندگان مهاجر است .

منبع: ایرنا

56

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها