رئیس جمهوری بلاروس:

اعتراضات مشکل من است و به‌زودی حل می‌شود

رئیس جمهوری بلاروس پیشنهاد فرانسه برای میانجیگری میان دولت و مخالفان این کشور در پی تداوم اعتراضات پس از انتخابات جنجالی چند روز پیش را رد کرده و از آن خواست به مشکلات داخلی خودش بپردازد.

اعتراضات مشکل من است و به‌زودی حل می‌شود

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس در تجمعی در شهر مینسک با اشاره به جنبش اعتراضی جلیقه زردهای فرانسه که چندین ماه اعتراضات را علیه دولت این کشور سازماندهی کرد، گفت: امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه می‌خواهد میانجیگر مذاکرات در بلاروس باشد. اول بگذارید من به فرانسه بیایم. من میان ماکرون و جلیقه زردها میانجیگری خواهم کرد.

او در ادامه، انتقادهای مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از دولت و مقام‌های بلاروس در پی تحولات بعد از انتخابات جنجالی ۹ اوت را هم محکوم کرده و گفت، آمریکا باید اول مشکلات خودش را برطرف کند.

لوکاشنکو عنوان کرد، اعتراضات در بلاروس از خارج از این کشور سازماندهی شده‌اند تا منجر به ایجاد یک منطقه حائل میان روسیه و بقیه نقاط اروپا شامل سه کشور حوزه بالتیک، بلاروس و اوکراین شوند. بلاروس آخرین مولفه‌ای است که جلوی تکمیل این جریان را می‌گیرد.

وی افزود، آمریکا کل این وضعیت را برنامه‌ریزی و هدایت می‌کند و اروپایی‌ها هم در آن شریک هستند. لوکاشنکو عنوان کرد: می‌بینید وقتی که ناآرامی در جای نزدیکی وجود داشته باشد و تحرک تانک‌ها و پرواز هواپیماها شروع شود، این تصادفی نیست.

تیخانوفسکایا دوباره نامزد نمی‌شود

به گزارش رویترز، همچنین سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر مخالفان دولت بلاروس و رقیب لوکاشنکو در انتخابات ۹ مه نیز که به رهبری این اعتراضات به عنوان بزرگترین چالش برای حکومت ۲۶ ساله لوکاشنکو در بلاروس پرداخته، در مصاحبه‌ای که روز جمعه انتشار یافت گفت، اگر در بلاروس انتخابات جدید برگزار شود او دیگر برای ریاست جمهوری نامزد نخواهد شد.

تیخانوفسکایا به کشور لیتوانی، همسایه بلاروس فرار کرده است. او جای شوهرش یعنی سیارهی تیخانوسکی را در کمپین انتخاباتی بعد از آنکه او در ماه مه زندانی شد، گرفت.

تیخانوفسکایا در مصاحبه‌ای با بلسات تی وی در پاسخ به این سوال که آیا خودش یا همسرش در صورت برگزاری انتخابات جدید در بلاروس در انتخابات نامزد می‌شوند، گفت: من برنامه‌ای برای آنکه خودم نامزد شوم، ندارم.

او در پاسخ به این سوال که آیا سیاست دیگر برای او بس است، گفت: از آن هم فراتر.

تیخانوفسکایای ۳۷ ساله ادامه داد، آزادی زندانیان سیاسی یکی از مطالبات معترضان بوده و "برگزاری یک انتخابات عادلانه شفاف جدید می‌تواند عدالت را بازیابی کند."

او که معلم زبان بود، قرار نبود رهبر اعتراضات مردمی علیه لوکاشنکو باشد اما بعد از به زندان افتادن شوهرش و ممنوع شدن شرکت چند کاندیدای دیگر در انتخابات تبدیل به چهره اصلی اعتراضات علیه لوکاشنکو شد.

تشکیل پرونده علیه مخالفان

گزارش شده دو عضو ارشد یک شورای جدید تشکیل شده از سوی مخالفان در بلاروس روز جمعه در ارتباط با یک پرونده قضایی از بابت آنچه که لوکاشنکو تلاش برای تصاحب قدرت خوانده مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. در پی دو هفته اعتراضات علیه نتیجه انتخابات ۹ اوت در بلاروس، چهره‌های شناخته شده بیشتری شامل یک قهرمان المپیک مخالفتشان را با لوکاشنکو اعلام کردند.

در جدیدترین دور اعتراضات در بلاروس، خیابان‌های این کشور روز جمعه در پی اعتصاب گسترده راننده‌ها فلج شده و صدها راننده بوق‌هایشان را به صدا درآورده و خودروهایشان را در ترافیک خیابان رها کردند.

دو منبع نزدیک به کرملین به رویترز گفتند، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه معتقد است که لوکاشنکو احتمالا فعلا در قدرت باقی می‌ماند و مایل است که به او اجازه دهد از این دوران دشوار عبور کند.

لوکاشنکو در صحبتی که حاکی از اتکایش به مسکو است، برای نخستین بار تایید کرد که خبرنگارانی از روسیه به بلاروس آورده شده‌اند تا برای تلویزیون دولتی کار کنند؛ جایی که کارمندانش چند روز پیش به نشانه اعتراض علیه آنچه که دستور برای پخش پروپاگاندا خواندند، کارشان را ترک کردند

لوکاشنکو اخیرا تاکید کرد که بحران در کشورش به‌زودی پایان می‌یابد.

او خطاب به کارگران یک کارخانه دولتی تولید موادغذایی که از روی بنیانگذار سرویس اطلاعاتی ک.گ.ب شوروی نامگذاری شده، گفت: این مشکل من است که باید حلش کنم و ما داریم آن را حل می‌کنیم و باور کنید که در روزهای آینده مشکل حل خواهد شد.

لوکاشنکو در صحبتی که حاکی از اتکایش به مسکو است، برای نخستین بار تایید کرد که خبرنگارانی از روسیه به بلاروس آورده شده‌اند تا برای تلویزیون دولتی کار کنند؛ جایی که کارمندانش چند روز پیش به نشانه اعتراض علیه آنچه که دستور برای پخش پروپاگاندا خواندند، کارشان را ترک کردند.

ده‌ها تن از حامیان مخالفان دولت زاکسیم زناک و سرهی دیلئوسکی، دو تن از اعضای ارشد شورای هماهنگی مخالفان بلاروس را به هنگام ورود به مقر کمیته تحقیقات برای بازجویی شدن همراهی کردند.

یک منبع نزدیک به کرملین گفت "مقام‌های مسکو راضی هستند که کمی منتظر بمانند و بگذارند لوکاشنکو مدتی درگیر باشد. آنها چندان نظر خوشی نسبت به وی ندارند اما همچنان پشتش هستند." منبع دوم هم عنوان کرد، لوکاشنکو "به میزان چشمگیری تضعیف خواهد شد. شما خواهید توانست او را به سختی مجازات کنید. کسان دیگری مطمئنا از این وضعیت استفاده خواهند کرد."

اتحادیه اروپا خواستار لغو پرونده تشکیل شده علیه شورای مخالفان در بلاروس شده است. با این حال مقام‌های اتحادیه اروپا نمی‌خواهند شاهد تکرار ناآرامی‌های شش سال پیش اوکراین این بار در بلاروس باشند.

نگرانی سازمان ملل از ناپدید شدن و شکنجه مخالفان

سازمان ملل نگران وضعیت بیش از ۱۰۰ تن از مخالفان لوکاشنکو در زندان‌های بلاروس است. رهبر اپوزیسیون خواستار اعتصابات سراسری شد و اتحادیه اروپا از لوکاشنکو خواست، به سرکوب شورای هماهنگی اپوزیسیون پایان دهد.

روز جمعه، ۳۱ مرداد (۲۱ اوت) دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در ژنو نسبت به وضعیت زندانیان سیاسی در بلاروس ابراز نگرانی کرد. بر اساس داده‌های این نهاد بین‌المللی هنوز بیش از یک‌ صد تن از مخالفان دولت بلاروس در زندان به‌ سر می‌برند. اکثر این افراد در حرکت اعتراضی مسالمت‌آمیز پس از انتخابات دستگیر شده‌اند.

به گفته یک سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر، از وضعیت و محل نگهداری هشت تن از آنان هیجگونه اطلاعی در دست نیست. شماری از دستگیرشدگان از شکنجه سخن گفته‌اند.

نهاد وابسته به سازمان ملل از دولت بلاروس خواست، هر چه زودتر این زندانیان را آزاد و عاملان شکنجه و رفتار خشونت‌آمیز با آنان را محاکمه کند. برخی از بازداشتی‌ها با اتهام‌هایی مواجه شده‌اند که مجازات آنها احکام درازمدت زندان است.

خواست اعتصاب سراسری

مخالفان بلاروس قصد دارند از طریق اعتصاب‌های گسترده در شرکت‌ها و ادارات دولتی جایگاه الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری کشورشان را تضعیف کنند اما دولت اعلام کرد اعتصاب‌کنندگان را فورا اخراج خواهد کرد.

سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر مخالفان که به لیتوانی گریخته است، در یک پیام ویدیوئی گفت، اعتصاب‌ سراسری یک "سلاح قانونی و کارساز علیه رژیم است". به همین دلیل او خواستار ادامه اعتصاب‌ها شد و وعده داد به اعتصاب‌کنندگان کمک مالی خواهد شد.

بسیاری از شهروندان نگرانند که دولت برای جلوگیری از این اقدام، حساب‌های بانکی افراد را یا مسدود کند یا از برداشت پول یا انتقال حساب به حساب جلوگیری کند. به همین دلیل تعداد زیادی به بانک‌ها هجوم برده‌اند و مقادیر زیادی پول از حساب خود برداشت کرده‌اند.

خانم تیخانوفسکایا ضمن تقاضای همبستگی مردم با یکدیگر علیه دولت، تاکید کرد که هدف نهایی اپوزیسیون دموکرات، برچیدن "نظام دیکتاتوری"، جلوگیری از سرکوب دگراندیشان و تضمین آزادی‌های سیاسی از جمله برگزاری انتخابات آزاد است.

اقدامات اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا اعلام کرد نتیجه انتخابات بلاروس را به رسمیت نمی‌شناسد. مقامات دولتی نتیجه این انتخابات را که در روز هشتم اوت برگزار شد، پیروزی لوکاشنکو "با کسب ۸۰ درصد آرا" اعلام کردند.

اپوزیسیون نتایج شمارش آرا را به‌ رسمیت نشناخته و از آن زمان تاکنون در حال اعتراض به شیوه‌های گوناگون است.

اتحادیه اروپا خواستار گفت‌وگوی دولت لوکاشنکو با مخالفان شده و از پی‌گیری قضایی اعضای شورای هماهنگی اپوزیسیون انتفاد کرده است. این شورا شامل نمایندگانی از گروه‌های مختلف جامعه بلاروس است.

دادستان کل بلاروس روز پنجشنبه ۲۰ اوت اعلام کرد علیه شورای هماهنگی اپوزیسیون به اتهام "تلاش برای غصب قدرت و به خطر انداختن امنیت ملی کشور" اقدام کرده است.

اتحادیه اروپا و سازمان امنیت و همکاری اروپا آمادگی خود را برای میانجیگری میان دولت و اپوزیسیون بلاروس را اعلام کردند اما لوکاشنکو تقاضای آنان را رد کرده است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها