۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به عشایر چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری از تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت به عشایر این استان با منظور حمایت دولت از زنجیره تولید مواد لبنی و پروتئینی خبر داد.

۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به عشایر چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت

یحیی حسین‌پور روز پنجشنبه اظهار داشت: این میزان تسهیلات در راستای حمایت مستقیم دولت از زنجیره تولید گوشت قرمز و ایجاد اشتغال پایدار به قشر تولید کننده در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به منظور تسهیل در معیشت و تامین علوفه مورد نیاز عشایر، در پی تشدید پدیده خشکسالی در مناطق ییلاقی استان و مناطق قشلاقی در نیمه دوم سال نیز در دستور کار قرار دارد.
حسین‌پور، به تولید حدود ۲۰ درصد از گوشت قرمز این استان توسط عشایر در زمان استقرار در مناطق ییلاقی اشاره کرد و افزود: تمامی محصولات لبنی و پروتئینی مناطق عشایری استان به صورت ارگانیک و با کیفیت تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری زمان آغاز کوچ پاییزی عشایر استان را ۲۰ شهریورماه اعلام کرد و گفت: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا ، کوچ عشایر به صورت سنتی و پیاده نخواهد و انتقال دام تنها با خودرو انجام خواهد شد.

حسین‌پور تصریح کرد: این اداره، تنها آذوقه شهریورماه امسال در منطقه ییلاقی و مسیر کوچ عشایر را تامین می‌کند و تاکید این اداره بر کوچ عشایر به صورت ماشینی در شرایط فعلی است، اگر عشایر اقدام به کوچ دیرهنگام کنند سهمیه آذوقه در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گیرد.

وی تاکید کرد:همه عشایر کوچرو تا نیمه مهرماه امسال از به سمت مناطق قشلاقی گرمسیری از استان خارج می‌شوند.

به گفته وی،با توجه به شرایط شیوع کرونا ویروس، هماهنگی‌های لازم با استان خوزستان برای کوچ عشایر صورت گرفته است و خوشبختانه آمار شیوع کرونا در بین عشایر استان نزدیک به صفر بوده است.

چهارمحال و بختیاری به‌عنوان دومین استان عشایرنشین کشور بعد از فارس ۱۲۶ هزار نفر جمعیت عشایری دارد که از این تعداد ۳۶ هزار نفر درون‌کوچ و ۹۰ هزار نفر برون‌کوچ هستند که بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند.

بیشتر جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری به‌ترتیب در شهرستان‌های کوهرنگ و اردل ساکن می‌شوند و در بخش‌هایی از شهرستان‌های کیار، فارسان، بروجن و شهرکرد نیز سکونت‌گاه عشایری وجود دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها