پومپئو: ایران فرصت دستیابی به سلاح‌های روسیه و چین را پیدا نخواهد کرد

وزیر خارجه آمریکا با تکرار تهدیدات علیه ایران و تأکید بر عزم آمریکا بر اجرای تحریم‌ها علیه جمهوری‌ اسلامی مدعی شد که تهران شانس دستیابی به سلاح‌های روسیه و چین را پیدا نخواهد کرد.

پومپئو: ایران فرصت دستیابی به سلاح‌های روسیه و چین را پیدا نخواهد کرد

«مایک پومپئو» بامداد امروز (پنجشنبه) در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز ضمن هشدار به چین و روسیه به دلیل مخالفت با قطعنامه بازبینی شده واشنگتن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت تصریح کرد که ایالات متحده برای اجرای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران مصمم است.

گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که «مایک پومپئو» امروز به نیویورک می‌رود و رئیس شورای امنیت را از تصمیم آمریکا برای فعال کردن «مکانیسم ماشه» (اسنپ‌بک) که در قطعنامه ۲۲۳۱ ذکر شده، مطلع کند. طبق این بند از برجام، اعضای توافق هسته‌ای ایران می‌توانند در روندی پیچیده که با وتو نمی‌توان آن را مسدود کرد، خواستار بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران شوند.

وزیر خارجه آمریکا در خصوص شکایت از ایران توضیح داد: «من فردا بعدازظهر عازم نیویوزک می‌شوم و نزد رئیس شورای امنیت سازمان ملل و دبیرکل سازمان ملل می‌روم تا آنها را در جریان مکانیسم ماشه قرار دهم و ظرف 30 روز تمامی تحریم‌هایی که به طور موقت بخاطر این توافق هسته‌ای مضحک متوقف شده بود از سرگرفته خواهد شد و جهان به مکان امن‌ترین تبدیل خواهد شد».

پومپئو سپس اینگونه ادامه داد: «ایران شانس داشتن سامانه‌های دفاع هوایی روسیه و تانک‌های چین که همگی خطر بی‌ثباتی در خاورمیانه را به همراه دارد، نخواهد داشت. کشورهای خلیج (فارس) همگی هیجان‌زده خواهند شد، اسرائیل هیجان زده خواهد شد، (اقدامات آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های ایران) خطرات را کاهش خواهد داد و امنیت مردم آمریکا را نیز افزایش خواهد داد».

این دیپلمات آمریکایی در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه فاکس‌نیوز مبنی بر اینکه آیا واشنگتن، مجازاتی را برای چین و روسیه به دلیل مخالفت با قطعنامه اخیر ایالات متحده برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت در نظر گرفته، گفت: «قطعاً همین‌طور خواهد بود».

پومپئو توضیح داد: «قطعاً همین‌طور خواهد بود. ما پیش از این نیز وقتی شاهد نقض تحریم‌های فعلی آمریکا توسط کشوری بودیم، مجازات‌هایی را اعمال کردیم. در ارتباط با تحریم‌های فعلی آمریکا تمامی کشورهای مسئول هستند. ما همین کار را در ارتباط با تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل (علیه ایران) خواهیم کرد».

وی ضمن ابراز تأسف از امتناع کشورهای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) از پشتیبانی از قطعنامه آمریکا در شورای امنیت گفت جای تأسف است که اعضای اروپایی شورای امنیت به تلاش آمریکا برای تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران رأی‌ ممتنع دادند و «این امر امنیت مردم اروپا را کاهش خواهد داد».

پومپئو در این خصوص توضیح داد: «تمامی این کشورهای اروپایی شخصاً به صورت خصوصی به من گفته‌اند که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران هستند و هیچ‌کدام از آنها نمی‌خواهند که ایران چنین سلاح‌هایی را داشته باشد اما آنها حاضر نشدند اقدام شجاعانه و اخلاقی را انجام دهند و از قطعنامه تمدید تحریم‌های ایران حمایت کنند و همه آنها به خاطر جام مقدس توافق هسته‌ای بود».

این دیپلمات‌ آمریکایی در ادامه بر عزم واشنگتن بر تمدید تحریم‌ها علیه ایران تأکید کرد و گفت: «جهان باید بداند که ما اقدام درست را انجام خواهیم داد و جهان را امن‌تر حفظ خواهیم کرد اما امیدواریم که کشورهای اروپایی نیز همین نگرش داشته باشند و همین مسیر را در پیش بگیرند».

مایک پومپئو در بخش بعدی مصاحبه خود از اظهارات «جان کری» وزیر خارجه آمریکا که با دفاع از برجام تأکید کرده بود، که این توافق هسته‌ای «تهدید ایران با سلاح هسته‌ای را از بین برده» انتقاد کرد و گفت: «این کاملاً اشتباه است و جان کری و باراک اوباما خودشان وارد عمل نشدند و تنها از پشت صحنه هدایت می‌کردند اما رئیس‌جمهور (دونالد) ترامپ مستقیماً وارد عمل شد و آماده است که اقداماتی را انجام دهد. آنها (دولت اوباما) ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای متوقف نکردند. آنها خود را در مسیر تسلیحات هسته‌ای قرار دادند. این کاری بود که این توافق کرد».

آنطور که خبرگزاری آسوشیتدپرس روز گذشته گزارش کرد، همچون قطعنامه تحریم‌های تسلیحاتی آمریکا، طرح این کشور برای فعالسازی مکانیسم ماشه نیز با مخالفت شدید چین و روسیه و سایر اعضای شورای امنیت از جمله متحدان واشنگتن، انگلیس و فرانسه روبروست و می‌تواند زمینه را برای نزاعی بر سر مشروعیت قدرتمندترین نهاد سازمان ملل فراهم کند.

آمریکا در بین ۱۵ عضو شورای امنیت تنها کشوری است که می‌گوید به عنوان یک عضو اولیه توافق، این حق را دارد که خواستار بازگشت تحریم‌ها شود. سایر اعضا که همچنان از توافق ایران حمایت می‌کنند می‌گویند ایالات متحده این جایگاه را زمانی که از توافق خارج شد از دست داد. اما مشخص نیست آیا آن‌ها می‌توانند مانع فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی آمریکا از طریق روش‌های فنی شوند یا خیر.

این استدلال بحث‌برانگیز آمریکا مورد تمسخر چین، روسیه و اروپایی‌ها قرار گرفته و حتی همه جنگ‌طلبان ضد ایران حاضر در آمریکا هم با این نظر موافق نیستند. «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا که سابقه ضد ایرانی طولانی دارد و در دوره او آمریکا از برجام خارج شد هم معتقد است آمریکا این جایگاه را از دست داده و این اقدام واشنگتن ارزش ضربه‌ای که می‌تواند به حق وتوی آمریکا وارد کند را ندارد.

منبع: فارس

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • یوسف طاهرزاده
    0

    آمریکا ایران را هرنوع تحریم کرده است مانده دیگه تحریم نکرده باشه.مکانیسم ماشه تحریم های شورای امنیت است که وتو میشه. مگر ایران عین الاسد را زد از چین و روسیه سلاح آورد مگر پهباد پیشرفته آمریکا را زد از چین و روسیه سلاح گرفت.ایران قدرتمند است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها