ضربه‌ای که کرونا به بازار و اقتصاد دزفول زد

شیوع کرونا باعث نیمه تعطیل شدن بازار و وارد آمدن خسارت به کارگاه‌های تولیدی شهرستان دزفول شد و اکنون با وجود فعال شدن بازار همچنان مشتری چندانی برای اصناف وجود ندارد.

ضربه‌ای که کرونا به بازار و اقتصاد دزفول زد

بیماری کووید ۱۹ از اسفندماه سال گذشته وارد کشور شد و موجی از ترس و نگرانی برای هموطنان ایجاد کرد.

نگرانی به حق مردم در کنار هشدارهای وزارت بهداشت باعث شد مدارس، بازار، دانشگاه‌ها و مراکز تجاری، تعطیل شوند و شهرها در حالت قرنطینه قرار گیرند.
با تداوم این روند و نزدیک شدن به عید نوروز، بازاریان و اصناف که یک سال در انتظار فروش عید بودند با ستاد مبارزه با کرونا همکاری و بازار را تعطیل کردند و خانه نشین شدند.
تعطیلی بازار در حالی رقم خورد که بازاریان اجناس خود را خریداری کرده و به واسطه کشیدن چک باید فعالیت می‌کردند تا بتوانند آنها را پاس و اجاره مغازه‌ها را پرداخت کنند.
شوربختانه وضعیت بیماری کووید ۱۹ بهبود نیافت و هنوز واکسن آن وارد کشور نشده است لذا با وجود بازگشایی بازار از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، مردم تمایل زیادی برای حضور در مراکز خرید و خیابان‌ها نشان نداده و همین امر ضرر و زیان گسترده‌ای متوجه کسبه و بازاریان کرده است.

روح‌اله برومندمهر یکی از بازاریان دزفول در این خصوص گفت: بی‌بازاری یکی از مشکلات اصلی ما در شرایط کرونایی است به طوریکه برخی مواقع فروش پوشاک مردانه‌ام به یک ششم قبل و برخی روزها صفر است.

وی گرانی را از دیگر دلایل بی‌بازاری عنوان کرد و افزود: مردم به علت گرانی قدرت خرید ندارند برای مثال شلوار مردانه‌ای که قبلا با قیمت عمده بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار ریال از تهران خریداری می‌کردم اکنون به قیمت ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار ریال رسیده است.
این فروشنده با بیان اینکه اختلاف قیمت از اسفندماه تاکنون وجود داشته و درحال افزایش است، بیان کرد: بارها در اخبار اعلام شده که بانک‌ها به شغل‌های آسیب دیده تسهیلات پرداخت می‌کنند ولی هنگام مراجعه به بانک‌های مختلف در عمل هیچ حمایتی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

وی یکی از شروط سامانه کارا برای تخصیص تسهیلات را ابتلا به کرونا و بیمه بودن فرد عنوان کرد و افزود: شرط گذاشتن در شرایط کنونی خارج از انصاف است؛ در واقع با این کار فرد را از دریافت وام و تسهیلات پشیمان می‌کنند.
برومندمهر گفت: امسال با وجود مشکلات فراوان نه تنها تسهیلاتی به اصناف ندادند بلکه مالیات را هم افزایش دادند حتی صنف‌های معمولی که سال‌های گذشته معاف از مالیات بودند امسال مشمول مالیات شدند.
وی افزود: دولت اعلام کرد چک‌های برگشتی در سیستم بالا نمی‌آیند ولی اینگونه نیست، هیچ تنفسی داده نشده و مجبور به قرض پول برای نقد کردن چک‌ها شدیم.
این فروشنده پوشاک از عملی نشدن وعده‌های دولت انتقاد کرد و گفت: فروش اجناس خیلی کم شده و تمام امید ما به این است که عید فروش خوبی داشته باشیم ولی عید گذشته هیچ فروشی نداشتیم و معلوم نیست عید آینده وضعیت بازار چگونه خواهد بود.
وی افزود: درآمد ما بازاریان خیلی کم شده در حالی که مخارج تقریبا ۲ برابر شده‌اند؛ در واقع دخل و خرج با هم نمی‌خوانند.

مدیر یکی از فروشگاه‌های کفش زنانه دزفول گفت: کم و بیش همه ما از بیماری همه گیر و خطرناک کرونا رنج می‌بریم و فروشگاه‌های کوچک و بزرگ در تعطیلی ناشی از کرونا و شرایط نابسامان بازار و ارز متحمل ضرر و زیان شدند که این امر منجربه تعطیلی اصناف مختلف شده است.
وحید حسین‌زاده خواستار تلاش مسوولان برای رفع مشکلات بازاریان شد و افزود: همکاران در صنف‌های مختلف به دلیل ناتوانی در پرداخت به موقع چک و اجاره‌های سنگین و نبود درآمد وادار به تعطیلی و جمع‌آوری مغازه‌ها شدند.
مسعود بناپور یکی از آتلیه‌داران دزفول نیز گفت: با شیوع کرونا، برگزاری آیین‌های عقد و عروسی ممنوع و اعلام شد با افرادی که اقدام به برگزاری چنین آیین‌هایی کنند برخورد خواهد شد.

وی که معیشت خود را از طریق تصویربرداری و عکاسی آیین‌های جشن و عروسی تامین می‌کند، افزود: با ممنوعیت این آیین‌ها عملا کسب و کار ما راکد و درآمدمان صفر شد.

بناپور اظهارداشت: با صفر شدن درآمد در ماه‌های گذشته، دچار ضرر و زیان فراوانی شدم و به اجبار برای جلوگیری از بدهی‌های بیشتر ناشی از اجاره محل و دیگر مخارج، آتلیه را تعطیل کردم و وسایل و ابزار آن را به فروش رساندم.

تعطیلی مزون‌های عروس، آرایشگرها، رستوران و تالارها به دنبال شیوع کرونا باعث شد ضربه سنگینی به وضعیت اقتصادی مردم دزفول وارد شود.

بانک‌ها در اعطای تسهیلات با اصناف همکاری نکردند

رئیس اتاق اصناف دزفول نیز در این باره گفت: ۱۵ هزار نفر زیرمجموعه اصناف دزفول هستند و ۱۱ هزار و ۹۳۱ پروانه کسب معتبر در سامانه ثبت شده است.
محمد کاظم خدایی نژاد افزود: ۳۶ اتحادیه تولیدی، توزیعی و خدماتی در دزفول وجود دارد که هر اتحادیه ۶ عضو هیات مدیره و یک بازرس دارد.
وی ادامه داد: از اسفندماه سال گذشته با دستور ستاد کرونا، اغلب اصناف اقدام به تعطیلی واحدهای تجاری، خدماتی و تولیدی کردند.
رئیس اتاق اصناف دزفول گفت: با وجود همکاری بیش از پیش اصناف برای جلوگیری از شیوع کرونا و قول‌هایی که برای اعطای تسهیلات بانکی به آنها داده شد، هیچ اقدام عملی در این خصوص انجام نشد.

وی با بیان اینکه بانک‌ها از مصوبات اعطای تسهیلات اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند، افزود: برخی صنف‌ها مانند لبنیاتی‌ها و ساندویچی‌ها نیازمند فعالیت ۲۴ ساعته کولر و یخچال هستند ولی هیچ همکاری با آنها صورت نگرفت و مشترکان دارای بدهی قطع اشتراک شدند.

خدایی نژاد با اشاره به مشکلات مالی ایجاد شده برای اتاق اصناف بیان کرد: درآمد اتاق اصناف از محل ۲۰ درصد وصولی اتحادیه‌ها است و با توجه به اینکه اتحادیه درآمدی ندارد، اتاق اصناف توانایی پرداخت حقوق ۱۴ پرسنل خود را نیز ندارد.

وی افزود: تالارها، رستوران‌ها، ساندویچ فروشی‌ها، سالن‌های زیبایی، چلوکبابی‌ها، بستنی فروشان، لبنیاتی‌ها و قنادان از جمله صنف‌های خسارت دیده بر اثر شیوع کرونا در دزفول هستند.
رئیس اتاق اصناف دزفول با بیان اینکه برخی صنف‌ها پیش از این ۲۰ کارگر داشتند که اکنون تعداد آنها به سه نفر رسیده است، گفت: بیرون برها نیز دچار خسارت‌های زیادی شدند به طوریکه یک بیرون بر که قبلا ۱۰۰ میلیون ریال درآمد داشته اکنون درآمدش به ۳۰ میلیون ریال رسیده است.
وی افزود: پیش از این ۶۱ اتحادیه در دزفول فعال بود که به دستور شورای عالی نظارت به دلیل ناتوانی اتحادیه‌ها در اداره امور خود اکنون تعداد آنها به ۳۶ اتحادیه رسیده و چند مورد دیگر نیز ادغام خواهند شد.

یکهزار و ۵۵۰ کارگاه تولیدی دزفول در شرایط کرونایی دچار خسارت شدند
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دزفول نیز گفت: یکهزار و ۵۵۰ کارگاه تولیدی دزفول با ظرفیت اشتغال متفاوت به علت شرایط کرونایی دچار خسارت و ضرر و زیان شدند.
مجتبی ظفری‌پور افزود: این کارگاه‌های خسارت دیده با ظرفیت اشتغال ۲ هزار و ۳۰۷ نفر در سامانه کارا تقاضای ۲۶۴ میلیارد ریال تسهیلات کرده بودند که تاکنون ۱۵ میلیارد ریال از این تسهیلات پرداخت شده است.
رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دزفول خواستار همکاری بیشتر مسوولان دستگاه‌های اجرایی برای ارائه تسهیلات شد و گفت: اشتغال مهمترین مولفه در سال جهش تولید است.
وی افزود: مرکز آمار کشور در سه ماه نخست امسال نرخ بیکاری را در کشور ۹.۸ درصد، در استان خوزستان ۱۲.۴ درصد، در حوزه شهری دزفول ۱۴ درصد و در حوزه روستایی دزفول ۱۶ درصد اعلام کرده است.
ظفری به آمار بالای بیکاری دزفول نسبت به متوسط استانی و کشوری اشاره کرد و گفت: شرایط کرونایی مشکلات زیادی در حوزه اشتغال در دزفول ایجاد کرده که اعطای بیمه بیکاری به کارگران و ارایه تسهیلات بانکی به واحدهای آسیب دیده از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه است.
وی افزود: سه هزار و ۶۸ نفر برای دریافت بیمه بیکاری ناشی از شرایط کرونایی در سامانه ثبت نام کردند که واحدهای آنها به علت کرونا تعطیل شدند.
رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دزفول با بیان اینکه ۲ هزار و ۵۳۱ نفر از افراد متقاضی مشمول دریافت بیمه بیکاری شدند، اظهارداشت: رانندگان درون شهری و برون شهری به علت شرایط کرونایی دچار خسارت شده‌اند که در سامانه کارا ثبت نام کردند و طبق مصوبات قرار است به ازای هر نفر ۱۲۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شود.

با وجود شرایط موجود و شیوع کرونا که روزانه افراد بسیاری را درگیر و خانواده‌های زیادی را داغدار می‌کند انتظار می‌رود ضمن همکاری بیش از پیش اصناف با ستاد ملی کرونا، مسوولان نیز به وعده‌های خود جامه عمل پوشانده و برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر به اقشار آسیب دیده راهکاری برای برون رفت این رکود اقتصادی ارائه و به مرحله اجرا بگذارند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها