بهترین زمان خرید و کاشت نهال

انتخاب بهترین زمان کاشت نهال کمک می کند تا نتیجه گیری مطلوب تری از نهال میوه خود داشته باشیم.

بهترین زمان خرید و کاشت نهال

کاشت نهال های موثمر و احداث باغ در مناطق مختلف زمان به خصوصی دارد و لازم است تا افراد به شرایط آب و هوایی طبیعت اطراف خود آگاهی کامل داشتع باشند تا بتوانند بیشترین بازدهی از کاشت و پرورش نهال میوه خود را در هر سال رقم بزنند، کاشت نهال و به طور کلی درخت، ضمن اینکه برای باغداران مزایای مالی دارد، باعث برجای ماندن طبیعت برای نسل های بعدی شده و هوای محیط را پاکیزه میکند و زیبایی و طراوت خاصی به پیرامون انسان می بخشد. انتخاب بهترین زمان کاشت نهال کمک می کند تا نتیجه گیری مطلوب تری از نهال میوه خود داشته باشیم.

بهترین زمان کاشت درخت در مناطق گرم و معتدل

کاشت نهال درخت میوه در مناطقی که آب و هوای گرم و معتدل دارند و زمستان های در آنجا به نسبت سرد است، معمولا در اول فصل پاییز و شروع زمانی که گیاهان به خواب زمستانی میروند، انجام میشود؛ در این مناطق پاییز و زمستان تفاوت دمایی زیادی ندارند، به همین دلیل با شروع فصل پاییز تا زمانی که هوا سرد است و رو به گرمی نرفته باشد، بهتر است اقدامات لازم جهت کاشت نهال انجام شود.

بهترین زمان کاشت نهال در مناطق سردسیر

در مناطق سردسیر کشور ما معمولا زمستان ها طولانی تر از سایر مناطق بوده و شدت دمای هوا نیز به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا میکند؛ بنابراین توصیه میشود کاشت نهال در مناطق سردسیر را زمانی که وقت خواب زمستانی گیاهان هست، انتخاب نکنید، زیرا بهترین زمان کاشت نهال در مناطق سردسیر بعد از زمستان و پاییز میباشد.

خرید و کاشت نهال میوه

زمانی که قصد احداث باغ دارید، علاوه براینکه باید به زمان مناسب برای کاشت نهال ها دقت کنید، توجه به نوع میوه و شرایط منحصر به فردی که برای کاشت نیاز دارد نیز بسیار حائز اهمیت میباشد، برای مثال زمان کاشت نهال بادام با زمان کاشت نهال گردو و نهال انگور متفاوت است و هرکدام برای رشد بهینه خود احتیاج به شرایطی ویژه ای دارند که در ادامه برخی از آنها را برایتان توضیح خواهیم داد.

بهترین زمان کاشت نهال گردو

نهال گردو جزو آندسته از ارقامی است که در مناطقی با آب و هوای سرد به خوبی قادر به رشد است، ریشه نهال های ارقام گردو در هوای خنک پاییز و زمستان فرصت خوبی برای رشد و گسترش دارند، بنابراین بهترین زمان کاشت نهال گردو را نیز می‌توان فصل پاییزدر نظر گرفت، به عبارت دیگر بهترین زمان برای کاشت نهال و احداث باغ گردو پاییز بوده و فصل بهار و تابستان زمان شکل گیری درخت و پربار شدن آن میباشد.

بهترین زمان برای کاشت نهال بادام

کاشت نهال بادام نیز مانند گردو در فصل پاییز بهتر از فصول دیگر بوده و کاشت نهال بادام در این فصل باعث میشود که دانه زیر خاک، زمستان را به راحتی سپری کرده و در فصل بهار جوانه بزند و سر از خاک بیرون آورد؛ لازم است بدانید نهال بادام از نظر شکل ظاهری نهالی است با برگ های باریک و ۱٫۵ تا ۷ متر ارتفاع و متراکم که میوه آن شبیه به هلو رشد کمی دارد، اگر چه پوشش دور بادام ها برای مردم میوه به حساب نمی آید اما این پوسته از نظر تکنیکی، جزو میوه درخت محسوب می شود.

زمان مناسب کاشت نهال انگور

بهترین زمان ممکن برای کاشت نهال انگور زمانی است که درختان انگور در خواب هستند، در مناطق گرم و معتدل و نیمه سردسیر، بهترین زمان برای کاشت نهال انگور پاییز میباشد و در مناطق سردسیر بهتر است کاشت نهال انگور پس از یخبندان و بادهای شدید انجام شود؛ در نواحی که شرایط آب و هوایی با کاشت نهال های ارقام مختلف انگور سازگار است کاشت انگور به شکل دیمی پیگیری می گردد، البته برای چنین محیط هایی از روش دیمی و نهال هایی با ریشه زایی سریع نیز استفاده می شود.

بهترین روش کاشت درخت

در نظر داشته باشید که برای احداق باغ میوه روش های مختلفی وجود دارد، قلمه زدن، پیوند زدن، کاشت بذر و نهال همگی برای باغداران بنا به شرایط مختلف متفاوت است، اما بدون شک بهترین روش کاشت استفاده و خرید نهال از نهالستان میباشد، زیرا از کیفیت نهال و درختی که قصد کاشت آنرا دارید مطمئن خواهید بود و دیگر با شرایط سخت اولیه کاشت بذر و دانه سرکاری نخواهید داشت که این روش از لحاظ مالی و زمانی برای همه باغداران مقرون به صرفه خواهد بود.

انتخاب نهال مناسب برای کاشت

کسانی که تجربه کافی در کاشت درخت ندارند اغلب نمی دانند که ویژگی یک نهال خوب با یک نهال بد چیست. در کنار انتخاب بهترین زمان کاشت نهال باید به کیفیت نهال نیز توجه ویژه ای شود،به طور خلاصه باید گفت که خصوصیات یک نهال خوب این گونه است که نهال باید دارای ریشه های زیاد و پوست شاداب با تاج دارای چند ساقه و انشعاب باشد.

به ساقه و برگ های نهال نیز توجه لازم را داشته باشید که دچار آفت نشده باشند، وقتی نهالی سالم باشد با کاشت آن می توان مطمئن بود که درخت در دل خاک جان خواهد گرفت و با بیدار شدن از خواب زمستانی نهال درخت به سرعت شروع به رشد و نمو می کند.

نکات مهم کاشت نهال میوه

محل قرار گیری پیوند بسیار مهم است، توجه داشته باشید بعد از کندن خاک برای کاشت نهال و آماده سازی شرایط مناسب کاشت، محل پیوند باید حدود 15 سانتی متر از سطح خاک بالاتر باشد تا ریشه ها به طور مرتب در خاک قرار گیرند و درهم تنیده نشوند.

معمولاً مقداری خاک به شکل کله قند در انتهای چاله نهال ریخته شده و ریشه های نهال را به طور مرتب روی آن قرار میدهند، ریشه ها با خاک زهکشی پوشانده شده و می توانید ناحیه اطراف نهال ها را در یک کاسه شکل دهید تا آب به خوبی حل گشته و در نهایت جذب ریشه شود. نهال را عمود بر سطح زمین قرار دهید و بررسی کنید که از دو طرف نیز یکسان و تراز باشد.

قبل از آب دادن، معمولاً خاک اطراف گیاهچه با یک ضربه پا فشرده گشته و فوراً آب گیری انجام می شود، از آن پس باید نهال ها آبیاری شوند تا گیاه ریشه های جدیدی تولید کند و بیشترین میزان رطوبت خاک را داشته باشد. میزان آبدهی به نوع درخت بستگی دارد. به عنوان مثال، نهال های صنوبر یا بید به آب دهی بیش از حد پاسخ مثبت می دهند و بیشتر رشد می کنند، اما برخی از نهال ها ممکن است به آبیاری شدن زیاد حساس باشند و رشد آنها متوقف شود.

خرید نهال از نهالستان

نهالستان ارغوان نهال مهندس بابایی در میاندوآب یکی از مراکز خرید و فروش نهال های میوه مثمر و با کیفیت در ایران میباشد، نهالستان ارغوان با داشتن چندین سال تجربه کاشت نهال های ایرانی و خارجی توانسته چندین نهالستان انگور، بادام و گردو رو پرورش دهد، جهت کسب اطلاعات بیشتر نهالستان ارغوان نهال را در گوگل جستجو کنید.

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ع،ف
    0

    سلام.اطلاعات مفیدی بود.mrc.اما بطورکلی توصیه جامع این است که کاشت هرنوع نهالی که ریشه ان تکان خورده باشد یا ازخاک رهاشده باشد بطورمتوسط 20روزنباید دربرابرتابش مستقیم قراربگیردیابه عبارتی نباید گرمابران غلبه نماید وطی این مدت هرروزاحتیاج به اب دارد ونیازاست تا شاخ وبرگهای ان حرص گردد تاریشه خودش راگرفته وجوانه ها رشدکنند اما نهالی که باظرف کاشته میشود یا ریشه ان تکان نخورده باشد درهرزمان قابل کشت است.البته درجه مقاومت گیاهان دربرابرگرما متفاوت است.همچنین قلمه زدن هرگیاهی نیز نیازبه 3ماه متوالی به دورازگرما دارد تابتواند ریشه بزند.یعنی سه ماه قبل ازبیدارشدن باید قلمه کاشته شود که طی این مدت بطورمتوالی که اوندها قصد حرکت میدهند فعل وانفعالات ریشه ای درزیرخاک انجام و مجبوربه غذارسانی کرده ورشد میکنند.البته قلمه گیاهانی مانند انار،توت،بید،صنوبروانگورمیتوانند کمتراز3ماه اینکاررا انجام دهند به هرحال بهترین کاشت تکثیرقلمه در هرمناطقی 3 ماه قبل ازبیدارشدن خواب زمستانی است.اشکنه نیزهمین حکم رادارد اما برای پیوندها یک ماه قبل ازبیدارشدن مناسب است .//تجربه شخصی بود.

    نظرات شما -
    • کارشناس وزارت جهاد کشاورزی
      0

      یکی از مهمترین نیازها برای کشت نهال در حجم بالا و حرفه ای مثل احداث باغ، اطمینان از سلامت نهال است. متاسفانه علی رغم وجود قوانین و مراکز دولتی در این زمینه، تقریبا تمام نهالهای تولیدی در ایران فاقد گواهی سلامت واقعی و تضمین شده می باشند و تقریبا تمام آنها بر اساس ادعای فروشنده مبنی بر سالم بودن آنها (روش موسوم به خود اظهاری) فروخته می شوند. این وضعیت باعث اشاعه انواع بیماریهای مزمن و نهان در باغات حاصله شده و متاسفانه علی رغم تمام تلاش باغدار، این قبیل بیماریها در بلند مدت باعث عدم تولید اقتصادی باغ و کاهش عملکرد و بالا رفتن هزینه تولید می شود... بعنوان مثال بندرت درخت مو سالم در منطقه قزوین و تاکستان مشاهده می کنید و اکثر آنها بخصوص تاکهای مسن حداقل به یک بیماری مزمن (غالبا بیماریهای ویروسی) الوده هستند و قلمه های تهیه شده از آنها هم متاسفانه این بیماری را در خود دارند و درختاهای حاصل از آنها نیز بیمار و کم بار خواهند بود... موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور در تهران و شعبات آن در سازمانهای جهاد کشاورزی استانها می توانند این مواد گیاهی را مورد آزمون قرارداده و سلامت آنها را به باغداران اعلام کنند...

    • ع،ف
      0

      سلام.اظهارات شماکاملا منطقی ومفید است.صحبت بنده هم یک شمای کلی واطلاعات ازروش کاشت بود نه موضوعات جانبی.من بسیاردیده ام کسانی راکه حتی به توصیه های کارشناسان هم توجه عمیق میکنند لیکن حتی یک ذره هم اطلاعات ریشه ای ومنطقی ازچگونگی عملکرد ها دراین زمینه ندارند.مثلا درشهرستان داراب فارس امده بودنددرخاک بکرکوهستان ، ماسه بادی به ارتفاع یک متر ریخته وبعد نهال مرکبات کاشته بودند که درختان بعد ازدوسال همه رنجور وزرد شده بودند.به انواع کارشناسان و داروها هم پناه برده بودندوهیچ کارشناسی متوجه این نشده بود که ماسه بادی خاک مغذی نیست ومانند ماسه شسته میماندکه فقط برای خنک نگه داشتن ریشه میتواند مفید باشددرصورتی که گیاه غذامیخواهد.بهترین راه این میبود که همان خاک بکرکوهپایه راشخم عمیق وباماسه بادی ومقدارکمی کود کمپوست برای سهولت ریشه مخلوط میکردندکه ارگانیک تر هم جواب عالی میداد.

  • مهری
    0

    راستی نهالی که ویلموس کاشت بزرگ شده گفتن می خوان بفروشنش بدهیشو بدن،

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها