پیش‌بینی افزایش ۱۳ درصدی تولید انگور در آذربایجان‌غربی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال میزان تولید و برداشت انگور نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد در این استان افزایش پیدا کند.

پیش‌بینی افزایش ۱۳ درصدی تولید انگور در آذربایجان‌غربی

رسول جلیلی روز سه‌شنبه افزود: پیش‌بینی تولید انگور در سال‌جاری در استان آذربایجان غربی افزون بر ۲۶۵ هزار تن است.

وی گفت: سطح زیرکشت انگور در آذربایجان غربی ۲۱ هزار و ۸۰۸ هکتار بوده و شهرستان ارومیه رتبه نخست سطح زیر کشت این محصول را داراست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی بیان کرد: باغات بارور انگور در این استان ۲۰ هزار و ۷۹۵ هکتار است که به صورت دیم و آبی هستند.

جلیلی ادامه داد: از کل ۲۶۵ هزار تن انگور تولیدی شده در آذربایجان غربی، ۲۴۴ هزار تن و ۶۰۰ تن به صورت آبی و بقیه دیم است.

وی اظهار داشت: شهرهای عمده تولید کننده انگور در آذربایجان غربی ارومیه، میاندوآب، نقده، سردشت، پیرانشهر، مهاباد، اشنویه و شاهیندژ است که عمده باغات دیم انگور در شهرستانهای سردشت و پیرانشهر قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه بخشی از انگور تولیدی استان سالانه به کشورهای همسایه صادر می‌شود، اضافه کرد: بیش از ۳۰ رقم انگور در آذربایجان غربی تولید می‌شود که از جمله آنها می‌توان به سفید کشمشی، قرمز کشمشی، تبرزه سفید و قرمز، ریش بابا، حسینی، خلیلی، لعل بیدانه و قزل اوزوم اشاره کرد.

جلیلی ادامه داد: به تازگی ارقام خارجی از جمله فلیم، ترکمن و سایر ارقام در برخی نقاط در حال توسعه است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه از برگ مو و هسته این میوه بهشتی برای تهیه غذا و روغن گیری نیز استفاده می‌شود، گفت: انگور به صورت دوشاب (شیره)، کشمش، سبزه، آبمیوه، سرکه و غوره در صنایع تبدیلی مورد مصرف قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: زمان برداشت انگور برحسب ارقام در مناطق مختلف استان از اوایل شهریور ماه تا اواخر مهرماه است.

وی ادامه داد: از کل محصول تولیدی ۶۰ درصد به صورت تازه خوری در آذربایجان غربی و سایر نقاط کشور مصرف شده، مقداری صادر و بقیه در صنایع به صورت آب میوه، کشمش و شیره انگور فرآوری می‌شود.

آذربایجان‌غربی رتبه چهار کشور را در تولید انگور داراست، انگور دومین محصول باغی استان است که بیش از ۳۰ هزار بهره بردار به طور مستقیم و ۳۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در امر داشت و برداشت، بسته‌بندی و حمل و نقل انگور فعالیت داشته و از این راه امرار معاش می‌کنند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها