۵ ماده غذایی سحرآمیز برای داشتن چشمانی زیبا

متخصصان می‌گویند داشتن رژیم غذایی مناسب می‌تواند در سلامت و زیبایی چشم‌ها تأثیرگذار باشد.

۵ ماده غذایی سحرآمیز برای داشتن چشمانی زیبا

انسان دارای ۵ حس اصلی شامل بینایی، چشایی، شنوایی، بویایی و لامسه است. حس بینایی انسان متکی به چشم است. چشم‌ها اهمیت زیادی برای انسان دارند و حفاظت و مراقبت از این اندام اهمیت زیادی دارد. داشتن یک رژیم غذایی سالم برای سلامت بدن و نیز چشم‌ها ضروری است. مواد غذایی زیادی وجود دارد که می‌تواند قدرت بینایی و در نهایت سلامت چشم انسان را بهبود بخشد.

برخی مواد غذایی فراتر از بهبود قدرت بینایی، می‌تواند مانع از ابتلا به بیماری‌های چشم در افراد شود. متخصصان می‌گویند بهترین راهکار برای داشتن چشمان زیبا، محافظت از چشم در مقابل بیماری‌ها است. در واقع چشم‌ها به طور طبیعی زیبایی‌های خود را دارند، اما ابتلا به بیماری‌ها می‌تواند زیبایی را از آن‌ها برباید. در این گزارش به ۵ ماده غذایی جادویی که می‌تواند برای قدرت بینایی و زیبایی چشم فرد مفید باشد می‌پردازیم.

۵ ماده غذایی سحرآمیز برای داشتن چشمانی زیبا

۱- بادام

بادام به مانند بقیه آجیل‌ها می‌تواند به سلامت چشم کمک کند. بادام سرشار از ویتامین E است که می‌تواند از چشم‌ها در مقابل مولکول‌های ناپایداری که سلامت عضلات چشم را به مخاطره می‌اندازند، محافظت کند.

همچنین بادام دارای مقادیر زیادی اسید چرب امگا ۳ است که برای رشد سلول‌ها ضروری است. امگا ۳ می‌تواند از بیماری‌های مرتبط با کهولت سن مانند ضعیف شدن چشم و آب مروارید جلوگیری کند. ریبوفلاوین ماده دیگری است که در بادام وجود دارد و برای سلامت چشم‌ها ضروری است.

۵ ماده غذایی سحرآمیز برای داشتن چشمانی زیبا

۲- سبزیجات دارای برگ‌های سبز

سبزیجات دارای برگ سبز مانند اسفناج، سبزی کلارد، کلم و سبزیجات برگ دار، دارای زاکزانتین و لوتئین هستند. این دو ماده برای سلامت چشم‌ها ضروری محسوب می‌شوند. همچنین این سبزیجات برای خونرسانی خوب به چشم‌ها و محافظت از آن‌ها در مقابل "نور آبی" مضر که از صفحه نمایشگر می‌تابد، ضروری است.

مصرف سبزیجات دارای برگ سبز بخصوص با کهولت سن باید افزایش یابد، زیرا این سبزیجات می‌توانند مانع از آسیب به عضلات چشم در مقابل نور آفتاب و عوامل مخربی که با افزایش سن می‌توانند بر چشم‌ها آسیب برسانند، شود.

۵ ماده غذایی سحرآمیز برای داشتن چشمانی زیبا

۳- ماست

به طور کلی لبنیات و در راس آن ماست برای تقویت قدرت بینایی و عضلات چشم بسیار مفید هستند. ماست سرشار از ویتامین A و روی است. ویتامین A از قرنیه چشم محافظت می‌کند. روی نیز می‌تواند در سهولت انتقال ویتامین از کبد به چشم‌ها کمک شایانی کند. فلز روی در چشم‌ها و به ویژه در شبکیه چشم مورد نیاز است. مصرف ماست همچنین می‌تواند دید انسان در شب را تقویت کرده و همچنین از ابتلای افراد به آب مروارید پیشگیری کند.

۵ ماده غذایی سحرآمیز برای داشتن چشمانی زیبا

۴- هویج

متأسفانه امروزه مردم کمتر به گنجاندن سبزیجات در رژیم غذا خود توجه دارند. برای مثال هویج یکی از بهترین سبزیجات برای تقویت بینایی افراد است. هویج سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن است که نقش حیاتی و مهمی در تولید سلول‌های مخروطی و استوانه‌ای چشم دارند. سلول‌های استوانه‌ای در انتهای چشم و در شبکیه قرار داشته و در نور ضعیف به انسان برای دیدن اشیا کمک می‌کنند. سلول‌های مخروطی در نور مناسب کارایی دارند و باعث دید رنگی در انسان می‌شوند.

بتاکاروتن همچنین در محافظت چشم در مقابل بیماری‌هایی مانند دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد)، آب مروارید و سایر بیماری‌های مربوط به شبکیه، ضروری است. تباهی لکه زرد اصلی‌ترین دلیل کوری در افراد مسن است. در این بیماری، ماکولا (بخشی از شبکیه چشم که بیشترین حساسیت به نور را دارد) تخریب می‌شود. ماکولا مسئول دید مستقیم و واضح است و برای کار‌های دقیق مانند خواندن و رانندگی لازم است. افرادی که دچار دژنراسیون ماکولا بینایی خود را به طور کامل از دست می‌دهند و یا دیگر توانایی انجام کار‌های دقیق را ندارند.

۵ ماده غذایی سحرآمیز برای داشتن چشمانی زیبا

۵- مرکبات

مرکبات مانند پرتغال، لیمو شیرین و گریپ فروت بهترین منبع ویتامین C هستند. این ویتامین یک آنتی اکسیدان است که می‌تواند در مبارزه با بیماری‌های چشم مربوط به کهولت سن به انسان کمک کند. همچنین مصرف ویتامین C می‌تواند خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را در فرد کاهش دهد.

مصرف مرتب مرکبات و گنجاندن این میوه‌ها در رژیم غذایی همچنین می‌تواند به گردش خون سالم به چشم‌ها کمک کند. اگر مایل به داشتن سلامت چشم هستید، نباید مصرف این میوه‌ها را فراموش کنید.

متخصصان تأکید دارند داشتن رژیم غذایی سالم می‌تواند در سلامت چشم و قدرت بینایی انسان تاثیر شگرفی داشته باشد. باید این نکته را در نظر داشت که سلامت هر کدام از اندام‌های بدن، وابسته به سلامت تمامی اعضا است. برای مثال، اگر خون رسانی در فرد در نتیجه فشار خون بالا و یا چربی خون بالا دچار مشکل شود، بی تردید چشم‌ها نیز از این موضوع متاثر می‌شوند. داشتن بدنی سالم در کارکرد مناسب تک تک اعضا نقش دارد. از این رو، اهمیت دارد انسان به سلامت کلی بدن خود توجه داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها