مرز مهران، روادگاهی مصون از آلایش قاچاق

خروجی رسمی مهران نامی بلندآوازه در ۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان ایلام است که بواسطه آنکه روادگاه مشتاقان اباعبدالله الحسین(ع) است هیچگاه نباید به کج واژه قاچاق آلوده شود.

مرز مهران، روادگاهی مصون از آلایش قاچاق

قاچاق کالا به عنوان ضحاکی که شیره اشتغال و تولید ملت ها را می مکد صفت اجتناب ناپذیر و قید همواره مراکز صادراتی و وارداتی در همه جای دنیاست اما مهران به عنوان مسیر زیارتی مسلمانان و شیعیان، شانی فراتر داشته و حق آن است مسوولان و نهادهای بخش خصوصی از هر اقدامی که این جایگاه را به قاچاق کالا خدشه دار می کند، ممانعت کنند.

شهر مرزی مهران با داشتن مرز بین‌المللی، مهمترین و اصلی‌ترین مسیر تردد خودروهای شخصی، کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی و خودروهای حامل زائران عتبات عالیات عراق است.

مجموع صادرات انجام شده از گمرک مهران از سال ۸۲ به عنوان اولین سال رسمیت خروجی رسمی مهران تا پایان سال ۹۸ بیش از ۱۴ میلیارد دلار بوده است.

عمده کالاهای صادراتی از مرز مهران شامل محصولات پالاستیکی و فلزی، کاشی و سرامیک، سنگ و مصالح ساختمانی، تره‌بار، کولرهای گازی و قطعات خودرو بوده است.

این مرز همچنین به دلیل برخورداری از امنیت و کوتاهی مسافت با کشور عراق یکی از پرترددترین مرزهای زمینی به کشور عراق محسوب می شود.

حیات مرز مهران در شرایط حکمفرمایی کرونا

کرونا نتوانسته است رونق کامل را از مرز تجاری مهران بگیرد این از اظهارات مدیرکل گمرکات استان ایلام قابل دریافت است.

مدیرکل گمرک استان ایلام از تردد روزانه بیش از ۴۰۰ کامیون کالا از طریق مرز بین المللی مهران خبر داد و گفت: این آمار هر چند نسبت به سال گذشته به دلیل شیوع کرونا کاهش یافته اما باتوجه به شیوع این بیماری رقمی قابل ملاحظه و مبین جایگاه برتر مرز مهران است.

روح الله غلامی با اشاره به تلاش همه جانبه گمرک برای ایمن ماندن مرز مهران از قاچاق، اظهار داشت: سال گذشته ۲ میلیون و ۷۹ هزار تن کالا از کمرک مهران به عراق صادر شد که از لحاظ حجمی ۲۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی افزود: در مقابل این میزان صادرات، سال گذشته تنها ۸۸ پرونده قاچاق کالا در گمرک مهران به ارزش ۲۸ میلیارد ریال تشکیل شده است

آخرین مورد از موارد کشف شده قاچاق کالا در مهران شناسایی ۲ تریلر بار قاچاق است.

فرمانده مرزبانی استان ایلام گفت: ۲ دستگاه تریلر حامل بار قاچاق به ارزش ۱۸ میلیارد ریالی در مرز مهران کشف و ضبط شد.

سرهنگ کیاست سپهری اظهار داشت: این محموله ها شامل اقلام پزشکی و دارویی، قطعات خودرو، لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی و سنگ های قیمتی بود که روز گذشته قصد خروج از مرز مهران به سمت عراق داشت و فاقد هرگونه اظهار نامه یا مجوز تجاری بود.

وی افزود: اقلام و بار قاچاق شامل ۴۲۸ قلم وسایل عیب یابی و قطعات خودروی، یک هزار و ۳۰۰ قلم انواع اقلام پزشکی و دارویی، یک هزار قلم انواع لوازم آرایشی و بهداشتی، نزدیک به پنج تن اقلام خوراکی شامل زعفران، عسل و پسته و سه کیلو و ۳۵۰ گرم سنگ قیمتی و ارزشی فیروزه است که قبل خروج از کشور کشف و ضبط شد.

سپهری یادآور شد: در این رابطه فعلا ۲ نفر راننده تریلر غیربومی و یک نفر تاجر بومی با هویت معلوم به عنوان متهم شناسایی و با هماهنگی مرجع قضایی موضوع تحت رسیدگی است.

وی تاکید کرد: مرزبانان با اشرافیت کامل بر مرزهای این استان و کنترل دقیق مرز بین المللی مهران از قاچاق هرگونه کالا جلوگیری می کنند و با مخلان امنیت مرزی برخورد قاطع به عمل می آورند.

مهران، مرزی ناامن برای قاچاق کالا

معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام گفت: مرز مهران یک مرز ناامن برای قاچاق کالا و گذرگاهی ایمن برای تردد زوار و صادرات کالاهای مجاز است.

محمد نوذری اظهار داشت: همه دستگاه های استان در حوزه قاچاق کالا خوب عمل کردند و طبق گزارش وزارت کشور، مهران، مرزی موفق با عملکرد خوب در مبارزه با قاچاق کالا بوده است.

وی ادامه داد: سال ۹۸ گمرکات استان، ۳۸ پرونده به ارزش چهار میلیارد ریال، نیروی انتظامی ۴۲ پرونده به ارزش ۸۱ میلیارد ریال با تعداد دستگیر شدگان ۲۶۰ نفر و مرزبانی استان ۲۶ پرونده به ارزش ۵۷ میلیارد ریال و ۲۸ نفر دستگیر شده که بیشتر قاچاق سوخت، لوازم خانگی و دیگر اقلام اساسی بوده اند، در زمینه قاچاق تشکیل داده اند.

معاون استاندار ایلام به راهبردهای حمایتی در مورد مبارزه با قاچاق کالا تاکید کرد و افزود: یکی از عوامل اساسی در برقراری امنیت مرز استقرار مرزنشینان و حمایت از آنان است به عنوان مثال بحث توزیع سهمیه سوخت مرزنشینان در شعاع ۲۰ کیلومتری مرز برای ۶ هزار و ۷۰۰ خانوار مرزنشین به صورت یارانه ای به حساب خانوارها مبلغ ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار ریال واریز شود.

نوذری ادامه داد: همچنین از محل ۲ درصد درآمدهای نفتی بخشی از این اعتبارات را در حوزه اشتغال زایی مرزنشینان اختصاص می‌دهیم.

وی گفت: در بحث کالاهای اساسی با توجه به تحریم‌ها و شرایط خاص اقتصادی نیازمند افزایش تدابیر امنیتی و قضایی هستیم و باید در مقابل افرادی که به دنبال قاچاق کالاهای اساسی که نیاز اصلی مردم است، برخورد کنیم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام ادامه داد: باید به شکلی عمل کنیم که مرز و پایانه مرزی برای قاچاقچیان ناامن شود و از خروج کالاهای اساسی از مرز جلوگیری به عمل آید.

وی، نوسان ارزی و بحث تحریم‌ها را باعث بروز پدیده قاچاق و ترغیب به انجام این کار برشمرد و افزود: سود بیشتر و نوسانات ارزی در این مقوله بسیار موثر است.

وی ادامه داد: وقتی قیمت ارز افزایش می یابد قاچاق کالا از داخل به خارج رونق می گیرد و وقتی قیمت ارز کاهش می یابد بحث قاچاق کالا از خارج به داخل بیشتر می شود که ما امروزه با توجه به افزایش قیمت ارز و سود بالای قاچاق کالا از داخل به خارج این امر بیشتر شده است و آمار نشانگر این مهم است.

وی تاکید کرد: قاچاق گندم هم یکی از مهمترین مواردی است که باید مد نظر قرار گیرد که ما در استان خلا هایی در مرز برای قاچاق این کالا داریم که تاکنون به خوبی کنترل شده است.

سال گذشته ۱۰ میلیون نفر زائر و تاجر از مرز مهران تردد کردند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها