رییس پژوهشگاه ویروس شناسی وو هان: ما را سپر بلای کروناویروس کردند

جمعه هفته گذشته ان بی سی به عنوان اولین رسانه خارجی دارای مجوز ورود به پژوهشگاه ووهان و تهیه گزارش مطبوعاتی با کارشناسان، مصاحبه ویژه ای با وانگ یان یی رییس این پژوهشگاه انجام داد.

رییس پژوهشگاه ویروس شناسی وو هان: ما را سپر بلای کروناویروس کردند

پس از آغاز همه گیری کروناویروس، پژوهشگاه ویروس شناسی وو هان یکباره هدف گمانه زنیهای بدخواهانه و نظریه های توطئه قرار گرفت. دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا با نادیده گرفتن واقعیات ادعا کرد این ویروس از پژوهشگاه ویروس شناسی وو هان منشاء گرفته است.

جمعه هفته گذشته (17 امرداد) ان بی سی به عنوان اولین رسانه خارجی دارای مجوز ورود به این پژوهشگاه و تهیه گزارش مطبوعاتی با کارشناسان آن مصاحبه ویژه ای با وانگ یان یی رییس این پژوهشگاه انجام داد.

وانگ یان یی در این مصاحبه گفت که او و همکارانش با برخورد ناعادلانه مواجهه شده اند.

وی افزود: در روند مبارزات بین المللی با کرونا ویروس، تحقیقات ویروس در وو هان به پیشرفتهای چشمگیری رسیده است. به عنوان مثال، آنها نخستین گروه در جهان بودند که توالی ژنوم کروناویروس را کشف کرد و با جهانیان به اشتراک گذاشت و قبل از همه واکسن غیرفعال «سارس - کروناویرس - 2» را تولید کردند. اما متاسفانه، آنها ما را در مسأله منشاء این ویروس سپر بلا کردند.

در پاسخ به این سؤال خبرنگاران ان بی سی که «آیا فکر می کنید ترامپ باید از شما عذرخواهی کند؟»، وانگ گفت: برای من واقعیت این است که پژوهشگاه ویروس شناسی وو هان هیچ ارتباطی با منشا کروناویروس ندارد. این که کسی از من عذرخواهی بکند یا نه آن را تغییر نخواهد داد.

وی با اشاره به این که هیچ یک از دانشمندان پژوهشگاه ویروس شناسی وو هان به این بیماری آلوده نشد گفت: عوامل سیاسی نباید تاثیری بر کار ردیابی منشاء کروناویروس بگذارد.

یون جی مینگ، رییش شعبه فرهنگستان علوم و فناوری چین در وو هان و یکی از محققان پژوهشگاه ویروس شناسی وو هان در مصاحبه با خبرنگاران ان بی سی نیز نظریۀ «نشأت گرفتن کروناویروس از آزمایشگاه» را رد کرد و گفت: بارها تاکید کرده ام که در 30 دسامبر سال 2019، نمونه های ذات الریه ناشناخته ای را از بیمارستان دریافت کردیم و قبل از آن با این ویروس مواجه نشده بودیم. وقتی چنین ویروسی در اختیار ما نبود، قطعاً امکان منشاء گرفتن آن از آزمایشگاه نیز وجود نخواهد داشت.

از سوی دیگر، رییس سازمان غیرانتفاعی «ائتلاف سلامت محیط زیست نیویورک» که به مدت 16 سال با پژهشگاه ویروس شناسی وو هان همکاری کرده است: گفت، به نظر من آنها در تلاش برای پنهان کردن چیزی نبودند چون بسیار سریع توالی ژنوم را منتشر کردند. اصلاً شاهد و مدرکی برای منشاء گرفن این ویروس از آزمایشگاه وجود ندارد.

در این مصاحبه پنج ساعته خبرنگاران ان بی سی از آزمایشگاه پی 4 پژوهشگاه ویروس شناسی وو هان بازدید و با کارشناسان و محققان آنجا به تعامل و گفتگو پرداختند.

منبع: cri online

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها