نهال حرا در ۱۰۰ هکتار از سواحل هرمزگان کاشته می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان گفت: امسال نهال حرا در ۱۰۰هکتار از سواحل این استان کاشته می شود و اکنون جمع آوری بذر این گونه دریایی آغاز شده است.

نهال حرا در ۱۰۰ هکتار از سواحل هرمزگان کاشته می‌شود

امید ذاکری روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: جمع آوری بذر حرا تا اوایل شهریورماه سال جاری ادامه دارد و کاشت نهال نیز از اواخر مهرماه آغاز می‌شود.

وی بیان داشت: ساکنان شهرستان های قشم، بندرخمیر، سیریک، جاسک، بندرلنگه و کولغان بندرعباس با مجوزی که دریافت کردن اند، بذر درختان حرا را برداشت و نهال تولید می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان خاطر نشان کرد: این گونه نهال‌ها پس از رشد تا ارتفاع ۲۰ تا ۳۰سانتی متر برای کاشت به سواحل، دهانه رودخانه و محل جزر و مد دریا منتقل می‌شود.

ذاکری اظهار داشت: حرا از گونه‌های درختان دریایی شناور در سواحل خلیج فارس، زیستگاه مهمی برای آبزیان، بی مهرگان و پرندگان است و نقش مهمی در حفظ محیط دریایی دارد.

وی یادآور شد: طرح تولید و کشت نهال حرا از سال ۷۰ در هرمزگان آغاز و تا کنون افزون بر ۱۰میلیون نهال در سواحل این استان کاشته شده است.

جنگل‌های حرا بر روی خاک‌های لجنی ناشی از رسوب خاک‌های حاصل از فرسایش سواحل رشد می‌کند و با جزر و مد آب در دریا شناور می‌شوند و این ویژگی راز شگفتی جنگل‌های اسطوره‌ای حرا است.

هرمزگان با سطح بیش از ۲۰ هزار هکتار بیشترین سطح جنگل های حرا را در کشور دارد، جنگل های منحصر به فرد حرا، زیستگاه پرندگان، حشرات، دو کفه ای ها و محلی امن برای تخم ریزی آبزیان به ویژه میگو است به طوری که ۵۰ درصد از آبزیان خلیج فارس و دریای عمان در جنگل های حرا تخم ریزی می کنند.

جنگل های دریایی حرا از اول خرداد به مدت یک ماه، گل های خوشه ای زرد رنگ می دهند و از آخر مرداد بذر آن برای تولید نهال از این درختان برداشت می شود که با مشارکت مردم بومی ساحل نشین بذرها انجام می شود.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها