گزارش نهاد نظارتی آمریکا درباره تصمیم ترامپ برای اعلام وضع اضطراری در قبال ایران

یک نهاد نظارتی در آمریکا در گزارشی رسمی تصمیم دولت این کشور برای اعلام وضعیت اضطراری در قبال ایران جهت تسریع فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را مورد بررسی قرار داده است.

گزارش نهاد نظارتی آمریکا درباره تصمیم ترامپ برای اعلام وضع اضطراری در قبال ایران

گزارش دفتر بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا درباره اقدام دولت این کشور برای فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی منتشر شد.

دولت دونالد ترامپ پیش از این به بهانه وضعیت اضطراری به دلیل تشدید تنش‌ها با ایران ایران سوم خردادماه سال گذشته کمیته‌های کنگره را از قصد خود برای فروش بیش از هشت میلیارد دلار تسلیحات نظامی به عربستان سعودی، امارات و اردن مطلع کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در صورت اعلام وضعیت اضطرار ملی می‌تواند مفاد مندرج در قوانین کنترل تسلیحاتی را نادیده گرفته و بدون مجوز کنگره سلاح بفروشد.

رسانه‌های آمریکا در آن زمان گزارش داده بودند «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا و برخی از دستیاران او دولت را راضی کرده‌اند با اعلام «وضعیت اضطراری»، دستور تحویل ۸ میلیارد دلار تسلیحات به عربستان سعودی و امارات را صادر کند.

در بخشی از این گزارش تصریح شده وزارت خارجه آمریکا، تأثیرات فروش این سلاح‌ها روی تلفات غیرنظامیان را به طور کامل مورد ارزیابی قرار نداده است.

در این گزارش آمده است: «جمع‌بندی دفتر بازرسی کل این است که وزارت خارجه به ارزیابی کامل مخاطرات نپرداخته و برای کاهش تلفات غیرنظامیان و در نظر گرفتن جوانب حقوقی مربوط به انتقال موشک‌های هدایت‌دقیق مندرج در اعلانیه وضع اضطراری وزیر خارجه مورخه مه ۲۰۱۹ تدابیر کافی نیندیشیده است.»

دولت آمریکا به موجب تصمیم خود در مه ۲۰۱۹ قراردادی به ارزش ۸.۱ میلیارد دلار برای انتقال ۱۲۰ هزار موشک هدایت‌شونده، پشتیبانی برای جنگنده‌های اف-۱۵ سعودی، تعدادی خمپاره‌انداز، موشک‌های ضد تانک و مسلسل‌های کالیبر ۵۰ برای انتقال به ائتلاف سعودی امضا کرد.

نمایندگان کنگره آمریکا به تصمیم ترامپ برای اعلام وضع اضطراری با ایران جهت تسریع فروش این تسلیحات هم ایراد وارد کرده و خواستار تحقیق درباره آن شده بودند.

در گزارش دفتر کل بازرسی وزارت خارجه آمریکا در این خصوص آمده است: «دفتر بازرسی کل به این نتیجه رسید که اعلام وضع اضطراری منطبق با "قانون کنترل تسلیحات" بوده است.»

دفتر بازرسی وزارت خارجه گفته این مسئله را که آیا توجیه‌های ارائه‌شده توسط وزیر خارجه آمریکا برای اعلام وضع اضطراری در قبال ایران کافی بوده است یا خیر مورد بررسی قرار نداده است.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • یوسف طاهرزاده
    0

    با ترساندکشورهای عرب حوزه خلیج فارس از ایران سلاح های خود را میفروشه به اصطلاح شیر گاو شیرده را میدوشه.فروش سلاح بسیار پر درآمده .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها