بازرس وزارت خارجه آمریکا، فروش تسلیحات به سعودی‌ها را غیرقانونی ندانست

به گفته یک مقام ارشد، گزارش نهایی دفتر بازرس کل موقت وزارت خارجه آمریکا نشان می‌دهد، مجوز فوری مایک پامپئو در سال گذشته برای فروش تسلیحات به کشورهای عرب خلیج فارس از جمله عربستان، قانون را نقض نکرده است.

بازرس وزارت خارجه آمریکا، فروش تسلیحات به سعودی‌ها را غیرقانونی ندانست

اظهارات این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا دوشنبه پیش از انتشار این گزارش مطرح شد و بعد از آن بود که دونالد ترامپ به طور ناگهانی استیو لینیک، بازرس کل وقت را که درباره مجوز مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا تحقیق می‌کرد، ماه مه اخراج کرد.

بعد از لینیک، استیون آکارد جای او را گرفت که طی روزهای گذشته بعد از عقب کشیدن خودش از این تحقیقات فروش تسلیحات، استعفا کرد. این گزارش نهایی توسط دیانا شاو، معاون آکارد تکمیل شد.

استیو لینیک چهارمین بازرس کل دولت آمریکا بود که در ماه‌های اخیر از سوی دونالد ترامپ اخراج می‌شد و همین امر نگرانی‌هایی را در میان دموکرات‌ها و برخی از جمهوری‌خواهان کنگره درباره کمبود نظارت ایجاد کرده است.

الیوت انجل، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای ابراز نگرانی کرد که وزارت خارجه کشورش پیش از انتشار این گزارش آن را به بحث گذاشته باشد. انجل گفت: افرادی که با مطبوعات صحبت کردند موضوع تحقیق بازرس کل بوند نه مولفان این گزارش. به نظر می‌رسد این چرخش آشکار یافته‌ها تلاشی برای تحریف و گمراه ساختن باشد.

کمیته‌های کنگره آمریکا در حال تحقیق درباره اخراج لینیک هستند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، گفت که گزارش نهایی بازرس کل "هیچ اشتباهی" در اجرای تصمیم دولت از سوی پامپئو درباره اعلام "اضطرار ملی" به منظور توجیه فروش نظامی هشت میلیارد دلاری به عربستان سعودی به رغم مخالفت‌ها در کنگره پیدا نکرده است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها