ثبت یک سلفی بی نظیر از زمین

اخترفیزیکدانان دانشگاه کلرادو بولدر(University of Colorado Boulder) با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل سعی کردند زمین را به نوعی دیگر و به عنوان یک سیاره فراخورشیدی مشاهده کنند.

ثبت یک سلفی بی نظیر از زمین

برای این کار دانشمندان مجبور بودند از ماه به عنوان یک آینه غول پیکر استفاده کنند و نور خورشید را که از جو سیاره ما عبور کرده بود ، ثبت کنند.

"آلیسون یانگ بلاد"(Allison Youngblood) محقق این مطالعه از دانشگاه کلرادو بولدر گفت: این تصویر همان چیزی است که یک فضانورد هنگام ایستادن روی سطح ماه می‌تواند ببیند.

این اولین مطالعه است که طی آن محققان با استفاده از ترکیبی از یک ابزار فضایی(تلسکوپ هابل) و ماه موفق به ثبت چنین سلفی از زمین شده‌اند. علاوه بر این، این امر می‌تواند دانشمندان را در تحقیق درباره نحوه جستجوی سیارات دوردست برای به دست آوردن اطلاعاتی درباره ازن موجود در جو و بررسی سیاراتی که ممکن است از حیات پشتیبانی کنند، یاری دهد.

یانگ بلاد گفت: تلسکوپ قدرتمند هابل به ما در انجام چنین کاری کمک کرد. ما نیز به نوبه خود با در دست داشتن اطلاعاتی می‌توانیم زمین را تجزیه و تحلیل کنیم تا گازهای موجود در جو آن را به طور کامل شناسایی کنیم. در دهه‌های آینده، یکی از اهداف بزرگی که محققان سیاره به دنبال آن خواهند بود، ازن خواهد بود. هنگامی که نور فرابنفش خورشید با جو اکسیژن در جو واکنش نشان می‌دهد ازن ایجاد می‌شود. در بررسی امکان حیات حضور یک نشانگر حیات به تنهایی کافی نیست. به عنوان مثال، اگر شما ازن و متان را در کنار هم دیدید، این ممکن است نشانگر این باشد که امکان حیات در آنجا وجود دارد.

در ۲۱ ژانویه سال ۲۰۱۹، مدار زمین سیاره را مستقیماً بین خورشید و ماه قرار داد و به اولین ماه گرفتگی سال منجر شد. دانشمندان نیز از این واقعه استفاده کردند و موفق به ثبت این تصویر شدند. طی یک ماه گرفتگی کلی، تمام نوری که می‌بینید از ماه منعکس شده، از جو زمین عبور کرده است. دانشمندان با بازگرداندن جهت هابل به سطح ماه این بازتاب را ثبت کردند البته انجام این کار آنقدر که در گفتن ساده است در عمل ساده نبود و کاری چالش برانگیز بود اما شانس با دانشمندان یار بود و با تلاش‌های زیاد موفق به انجام این کار شدند. دانشمندان سیگنال‌های فرابنفش ازن را در جو زمین کشف کردند که این می‌تواند به آنها در انجام تحقیقات آینده کمک کند.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها