سنگ قبر دوره قاجار در یکی از پیاده روهای مهاباد کشف شد

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: یک سنگ قبر متعلق به دوره قاجار جلوی درب منزلی مسکونی در یکی از مناطق این شهر کشف شد.

سنگ قبر دوره قاجار در یکی از پیاده روهای مهاباد کشف شد

غلامرضا عبده روز یکشنبه افزود: پس از دریافت گزارشی از سوی یکی از همیاران یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد مبنی بر وجود سنگ قبر تاریخی در جلوی درب منزلی در شهرک مکریان مهاباد، بلافاصله ماموران این یگان به محل مراجعه کردند.

وی در خصوص مشخصات این سنگ قبر کشف شده بیان کرد: بر روی سنگ قبر تنها چند شکل هندسی ساده دیده می‌شود اما کارشناسان با بررسی سنگ قبر کشف شده، به تشابه آن با نمونه‌های موجود در قبرستان تاریخی روستای «پیر بایز» پی برده و قدمت آن را متعلق به دوره قاجار دانستند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: بر اساس گفته‌های مالک منزلی که سنگ قبر جلوی درب منزلش کشف شده، به احتمال زیاد این قطعه سنگ به همراه سایر مصالح ساختمانی به داخل شهر راه یافته است.

عبده با بیان اینکه این سنگ قبر حدود چهار دهه است که در منزل این فرد قرار دارد، افزود: مالک اطلاعی از قدمت این اثر تاریخی نداشته و در جلوی درب منزل آن را قرار داده بود.

وی اظهار داشت: پس از مراجعه ماموران یگان حفاظت این اداره به محل با انجام هماهنگی‌های لازم این سنگ قبر تاریخی برای نگهداری و نمایش به موزه مردم شناسی مهاباد انتقال یافت.

مهاباد در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد و از شهرهای تاریخی استان با جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی به شمار می‌رود که دارای ۹۲ اثر تاریخی ثبت شده ملی است.

یکهزار و ۱۸۷ قلم انواع اشیای فرهنگی، تاریخی و مطالعاتی در موزه مردم شناسی این شهرستان هم اکنون برای بازدید عموم نگهداری می‌شود که شامل ۹۸۴ عدد شیء اهدایی، ۱۳۹ شیء فرهنگی - تاریخی، ۳۱ عدد شیء مطالعاتی، ۲۷ عدد شیء غیرفرهنگی - تاریخی و پنج شیء تقلبی است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها