عضو ناظر مجلس در شورای سنجش و پذیرش دانشجو:

هیچ جایگزین عادلانه‌ای برای حذف کنکور وجود ندارد ‌

مباحث پیرامون کنکور سال‌هاست ذهن دانش‌آموزان و مسئولین آموزش‌وپرورش را به خویش مشغول کرده و درحالی‌که شماری از کارشناسان از مزایای آن داد سخن می‌گویند، شماری دیگر آن را عین ناعدالتی می‌نامند.

هیچ جایگزین عادلانه‌ای برای حذف کنکور وجود ندارد ‌

در خلال پنج دهه اخیر مکرراً مباحثی در رابطه با محاسن و معایب کنکور مطرح شده که در ادامه به بیان نظر عضو ناظر مجلس در شورای سنجش و پذیرش دانشجو ‌ متناسب با حال و هوای امروز کنکور می‌پردازیم.

عضو ناظر مجلس در شورای سنجش و پذیرش دانشجو معتقد است‌ هیچ جایگزین عادلانه‌ای برای حذف کنکور وجود ندارد و در شرایط بین بد و بدتر کنکور یک گزینه بد است.

مهرداد ویسکرمی در رابطه با حذف کنکور اظهار کرد: تصمیمات این چنینی باید با واقعیات جامعه تناسب داشته باشد. در جامعه‌ای که آشنابازی بیداد می‌کند و عدالت اجتماعی وجود ندارد، حذف کنکور تصمیم درستی نیست.

وی با بیان اینکه کنکور در شرایط بین بد و بدتر یک گزینه بد است، اضافه کرد: کسانی که می‌گویند کنکور حذف شود، هیچ راهکار جدی برای جایگزین آن نیاورده‌اند. در شرایط فعلی کسی جایگزین عادلانه‌ای که نخبگان جذب دانشگاه‌ها شوند و نه آن‌هایی که رانت و پارتی دارند، نداشته است.

ویسکرمی گفت: فعلاً کنکور هست و واقعیتی تلخ است و گرچه گویای توانایی افراد نیست و ایرادهای اساسی به آن وارد بوده اما فعلاً چاره همین برگزاری کنکور است.

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی تصریح کرد: اما اگر روشی جایگزین کنکور کنیم که صرفاً هوش شناختی مورد ارزیابی قرار نگیرد و به مافیای مؤسسات کنکوری پایان دهد، قطعاً کنکور را باید حذف شود.

وی خاطرنشان کرد: به نظر بنده مؤسسات کنکوری حتی عقل دانش‌آموزان را با این روش‌های آموزشی از بین می‌بردند و عقلانیت و سواد به کسی نمی‌دهند و فقط تست‌زدن را یاد می‌دهند و در واقع در همین مسیر برای خود تجارت راه انداخته‌اند.

ویسکرمی با بیان اینکه کنکور ظلم علی السویه است، افزود: باید راهکاری پیدا شود که این عوارضی که هم‌اکنون کنکور دارد را نداشته باشد؛ مثلاً شما سؤالات را تشریحی کنید دست افراد می‌افتد و در این صورت امکان تقلب بالاست.

عضو ناظر مجلس در شورای سنجش و پذیرش دانشجو ‌در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از بحث‌های اساسی که مردم دارند از آن آسیب می‌بینند بحث سهمیه‌های کنکور است و من روی این موضوع از طرف کمیسیون آموزش مأمور شده‌ام که راهکاری بیاندیشیم تا سهمیه‌ها به سمت عدالت برود. تا می‌گوییم عدالت در سهمیه نباید ذهنیت به سمت حذف سهمیه شهدا، جانبازان و ایثارگران برود بلکه سهمیه‌های بسیار مختلفی با روش‌هایی که حتی معلوم نیست چگونه اجرا می‌شوند، وجود دارد که اگر این‌ها اصلاح شوند خیلی از دغدغه‌های مردم و داوطلبان در بحث کنکور رفع می‌شود.

وی گفت: حذف کنکور در شرایطی امکان‌پذیر خواهد بود که روش جدید عادلانه برگزار شود و افراد براساس شایستگی، سلامت، توان علمی و هوش وارد مراکز آموزش عالی شوند.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • امید
    0

    خب چه فرقی داره الان هم کسایی که پول بیشتر یا سهمیه دارن میرن دانشگاه بقیه اگر خودشون رو بکشند تازه شاید به یهرشته خوب برسند اما فقط چند نفر بعد میگید کنکور عدالت داره حرف خنده‌دار زدی اینقدر که پول تو جیب شما اهمیت داره که بقیه نوجوان های کشور باید بیکار بچرخن انشاالله خدا زود تر به حسابتون برسه یادتان باشد خدا همه جا هست

  • M
    0

    در ایران از عدالت اجتماعی حرف نزنید که خندم میگیره این انصاف نیست که من در گوشه ای از ایران زندگی میکنم که دبیر ادبیات میاد زیست تدریس میکنه و دبیر عربی فیزیک را بعد بایکی درکنکور رقابت دارم که در تهران بهترین مدارس استاد و کتاب در اختیار داره کنکور رو حذف نکنید جلوی موسسات کنکوری رو بگیرید

  • نگین
    0

    ایشون که همیشه سر نماز بودن چطور وقت کرد مصاحب کنه /:

  • محمد
    0

    وزارت علوم باید خیلی از رشته ها را معدلی کند و برای شرکت در رشته های کنکوری هم شرط معدل قائل شود

  • محمد
    0

    اینارو ول کنید هر روز دارن امار فوتی هارو کم تر اعلام میکنن در کمتر از 4 روز از بالای 200 نفر به زیر135 رسیده میخوان بگن برگزاری ازمونا تاثیری نداره یهو میبینی از شهریور به بعد امار فوتی میرسه بالای 300

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها