۵ گمانه درباره گشایش‌های اقتصادی روز دوشنبه / کلید گمشده بهبود اوضاع پیدا شد؟

حسن روحانی رئیس جمهور و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس هر دو گفته‌اند که در هفته‌ای که می‌آید، قرار است حال اقتصاد بهتر شود. دلیل این بهبود چه می‌تواند باشد؟

۵ گمانه درباره گشایش‌های اقتصادی روز دوشنبه / کلید گمشده بهبود اوضاع پیدا شد؟

به گزارش خبر فوری ، چهره‌هایی از دو سر طیف سیاست در ایران وعده بهبود داده‌اند. از روحانی تا قالیباف . محمود واعظی هم فراتر از اینها گفته کار تحریم تمام است. ماجرا چیست؟

در این‌باره تا به‌حال تحلیل‌های مختلفی ارائه شده است. در ادامه به پنج تحلیل اصلی درباره این گشایش‌ها می‌پردازیم.

اول: ایران به FATF می‌پیوندد

گمانه اول این است که ایران روز دوشنبه می‌خواهد به FATF بپیوندد و لوایح جنجالی آن را تصویب کند. پیش از این گفته شده بود بانکهای کره و چین، به دلیل عدم عضویت ایران در این کنوانسیون بدهی‌های نفتی‌شان را نمی‌دهند. این لوایح ماه‌هاست مسکوت مانده و تصویب آنها که خواست دولت بوده، بعید است با موافقت منتقدان روبرو شود.

اگر ایران به این پیمان بپیوندد، آمریکا می‌تواند آن را نشانه عقب‌نشینی تهران دانسته و از تحریم‌ها بکاهد.

دوم: بورس نفت راه می‌افتد

گمانه دوم این است که وزارت نفت بالاخره به فروش غیردولتی نفت رضایت خواهد داد و به مردم اجازه می‌دهد اوراق خرید طلای سیاه را معامله کنند. این کار به واسطه‌ها اجازه می‌دهد وارد بازار نفت شوند و به‌جای دولت که تحریم است، نفت بفروشند.

وزیر نفت به این دلیل که بورس نفت ، بابک زنجانی‌های جدیدی درست می‌کند، با این کار مخالف بود اما گفته می‌شود او بالاخره به این کار رضایت داده است.

راه انداری بورس نفت می‌تواند به دور زدن تحریم‌های نفتی منتهی شود.

سوم: دولت از صندوق توسعه ملی استقراض می‌کند

ممکن است دولت این هفته مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی را دریافت کند. این مجوز باعث تزریق نقدینگی به بازار شده و اوضاع اقتصادی را بهبود می‌بخشد.

البته استقراض از این صندوق مانند استقراض‌های خارجی که از دیگر گزینه‌هاست، عملا دولت بعد را بدهکار می‌کند و ممکن است کار رئیس دولت بعدی را سخت کند.

چهارم: مذاکره و کاهش تحریم‌ها

گمانه دیگر آن است که دولت روحانی این هفته گام تازه‌ای برای کاهش تحریم‌ها برخواهد داشت. مذاکره محدود با ترامپ در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ یک احتمال است و پاس گل روحانی به ترامپ ‌محسوب می‌شود تا بایدن را شکست دهد.

البته این مذاکره بعد از نهی جدید رهبرانقلاب بسیار بعید است. با توجه به اظهارنظرهای قالیباف درباره گشایش‌های جدید، به نظر می‌رسد گزینه مذاکره منتفی باشد.

پنجم: پول‌های بلوکه شده آزاد می‌شود

ممکن است در این هفته برخی کشورها مانند کره جنوبی، با چراغ سبز آمریکا بدهی نفتی خود به ایران را پرداخت کنند. اگر این اتفاق بیفتد، نرخ ارز در کشور کاهش خواهد یافت.

تغییر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران می‌تواند نشانه‌ای از تغییر رفتار باشد، اما اینکه ترامپ در روزهای آخر مانده به انتخابات، چرخش شدیدی در سیاست فشار حداکثری ایجاد کند، چندان محتمل نیست.

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 61
  • علی
    0

    تا دست غارتگران بریده نشود هیچگونه گشایشی در اقتصاد کشور ایجاد نخواهد شد، فعلا فساد در تاروپود اقتصاد کشور رخنه کرده و کسی یارای مقابله با آن نیست

  • حسین
    0

    در حالی که ما تحریم ثانویه هستیم و آمریکا همه ی تراکنش های دیگران رو چک می کنه که کسی با ایران معامله نکنه #fatfهیچ گشایشی برای ایران رو ندارد! در ضمن الان کشورهای مثه چین و روسیه دارند قوانین پولشویی خودشون رو تصویب می کنند و ایران نباید در موقعی که تحریم هست وارد بازی آمریکا شود

    نظرات شما -
    • سید علی
      0

      دیگی که برما نمیجوشه بهتره سر سگ توش بجوشه

    • ز
      0

      سلام خدا کند دوشنبه بدار بدتر نشه دوست عزیز

  • حمید
    0

    من نفت به بورس میرود رو انتخاب کردم میدونید چرا؟چون دولت کاری به جز این بلد نیست

  • بینام
    0

    دیگه هیچ چیزوهیچ کس نمیتونه این مملکوتودرس کنه چرا چون همه مون میخوایم سرهمدیگروکلاه بزاریم

    نظرات شما -
    • شهروند
      0

      متاسفانه حقیقت همینه . 90 درصدمشکلات امروز ریشه داخلی دارد . مردم به هم رحم نمی کنند . بعضی از مسولین نهایت ظلم را به هموطنان خود می کنند و . . .

  • حمیدرضا
    0

    هیچ اتفاقی نمیفته پول هارو از بالش هاشون میکشن بیرون احتمالا

  • بنده ی خدا
    0

    این شوی تبلیغاتی از جانب دولت است تا بتواند نفت را در بورس پیش فروش کرده و کسری بودجه ی خود را جبران کند...وگرنه وضعیت حال حاضر مملکت با این روش مملکت داری دیگر قابل اصلاح نیست.و سران مملکت هم با توجه به ترس ملت از نظام چنان اهمیتی به توده ی فلک زده ی ملت نمی کنند و نخواهند کرد

  • سعید حسنی
    0

    روحانی استعفا میده که باعث میشه شر دولت از سر مردم کم بشه و با رفتن دزدان و غارتگران جیب ملت، فساد ریشه کن میشه

  • ساراعباسی
    0

    مذاکره باآمریکا وبرداشت تحریمها

  • علی
    0

    احتمالا یه راه پیدا کردن که دستشون بیشتر میره تو جیب مردم وبه شکرانه این یه جشن برا خودشون میگیرن

  • آشنا
    0

    اتفاقی قرار نیست بیفته تبلیغاتیه !

  • ایرانی
    0

    هر وقت که آقای پرزیدنت از یک گشایش صحبت میکنند و نوید آینده روشن میدهند ما تمام تن و بدنمان می‌لرزد ،ما را به خیر تو امید نیست حسن جان ، شر مرسان

  • ح
    0

    ای اقای روحانی دوزدها بیشتر شد می شود کدام کشور هست که درون ان دوزدی باشد این اسلام ناب هست دوزدی هست بند خدا شما هم دیگر رفتنی هستی چیزی نماند یکی دیگر هم مثل شما

  • ...
    0

    هر اتفاقي هم كه بيفتد براي مردم اصلا مهم نيست . مردم فقط سفره هاي خالي خود را ميبينند . هروقت ببينند قدرت خريد شان بالا رفته و دغدغه اي براي تهيه كالاهاي اساسي و جهيزيه و مسكن و خودرو و ... دارند ، آن وقت باور ميكنند كه اوضاع اقتصادي بهبود پيدا كرده . ملت ايران از شعار و عوامفريبي خسته شده اند.

  • حمیدرضا فرح روز
    0

    واقعا برای خبر فوری متأسفم که این موارد را برای گشایش اقتصادی ذکر میکند !!!!!

  • ...
    0

    از اين مجلس و از اين دولت حسن هيچ آبي گرم نميشود . هميشه ثابت كرده اند كه فقط حرف مفت ميزنند. چند ماه است كه دويست تومان حق مسكن كارگر بدبخت را اضافه كرده اند ، سال به نيمه رسيد ، ولي خبري نيست !!! و هزاران حرف مفت ديگر ، اما كو عمل ؟ روباهان مكارند.

  • سعید فلاح تبار
    0

    هیچ اتفاقی نخواهد افتاد همش وعده و وعید همش ضرر مردم این گرانی رو چیزی درست نخواهد کرد شدت گرانی خییییلی زیاده

  • بینام
    0

    چند وقت پیش هم وزیر جوان یک خبر خوش را به همین صورت اطلاع رسانی کرد و آخرش انتقال بسته با کوادکوپتر بود و مردم را سرکار گذاشت.

  • مهدی ندیمی
    0

    اینقدر اوضاع اقتصادی و به طبع اون، جو روانی بین مردم رو بهم ریختن که فکر نکنم حتی دولت بعدی هم بتونه این آشفتگی اقتصادی رو جمع و جور بکنه و نظم بده..اینم بگم که همه مصوبات مجلس و تحرکات دولت در زمینه اقتصادی فقط جنبه دستوری داره و تشریفاتی هست..اینا گشایششون چیه؟؟..میخوان ارزونی بیارن؟؟..نمیتونن!!!...وقتی قیمت ارز رو به خاطر کمبود بودجه میبرن بالا و نتیجه اش میشه گرانیهای بسیار سرسام آور دیگه بعد اون افسار اقتصادی هم از دستشون در میره..تجربه ثابت کرده هر چی توی این مملکت گرون شد دیگه پایین نمیاد..آب بر زمین ریخته رو دیگه نمیشه جمع کرد.

  • داروغه
    0

    خیلی نمیخواد زحمت بکشید فقط کالاهای اساسی مثل نان و تخم مرغ و لبنیات و ارزان کنید سفرها خالیست ،جیب سرپرستان خانواده خالیست

  • قاسم خدایی
    0

    با این کارها گشایشی ایجاد نمی شود تبلیغات و وعده است هیچ روش ذکر شده تغییر محسوس در زندگی مردم از نظر عقلی نمی کند شاید همه با هم انجام شود آن هم شاید

  • ناشناس
    0

    من فقط از این دولت و مجلس کلا دستندرکاران امور خواهش میکنم هیچ وقت وعده و وعید و امید به بهبودی و گشایش ندهند که تن و بدن آدم به لرزه میافته چون همیشه بلافاصه بعد از این بیاناتشون اوضاع بسیار اسفبار تر میشه مخصوصا جناب آقای روحانی که ازشون این مدل حرفا زیاد شنیده ایم دیکه واسمون یجور طنز شده

  • شهدای فکه
    0

    هفت سال ملتو سرکار گذاشته تازه شما چقدر خوش باورید که به انتظار گشایش دوشنبه هستید! خخخخخخخخ

  • منصور صبوری
    0

    کشوری که همه چیزش حتی کوچکترین چیزی که تماماً ایرانی و داخلی است با دلار آمریکا قیمت گذاری بشه هیچوقت وضع اقتصادش درست نمیشه . ریشه وضعیت اسفبار و فلاکت بار اقتصادمان سوءاستفاده ها و دزدی های داخلی است.هر رییس جمهور و رییس مجلس تونستن نرخ دلار را با ریال یکسان کنن اقتصاد ایران درست میشه الکی مردم را بیش از سر کار نگذارن و قول گشایش اقتصادی ندن که وضعیت بدتر میشه که بهتر نمیشه.

  • ایرانی.مرام باغیرت
    0

    به خدابه نظرمن برید فقط یه ساعت بااین ترامپ بنشینید یه نوشیدنی خنک بخورید کل تحریم هاربرمیداره ،دیگه نیازی ،به صندوق ملی.بورس نفت .پول بلوکه شده که هرگزنمیدن مگه خوابشوببینیم .ول کنید دیگه پدراین ملتودرآوردی.بزارید شهدامون به راحتی برامون دعاکنن.شهیدسلیمی یادش گرامی

  • قشر ضعیف
    0

    از اونجایی که هرچی روحانی گفته دقیقا برعکس دراومده هفته آینده با تنگنای اقتصادی مواجه خواهیم شد

  • ع،ف
    0

    سام.اولا ،،خبرفوری،،لطفامشخص کنید درمطلب گزینه چهارم نام ترامپ،،خرامپ،،ذکرشده،ایا غلطاملایی است یاعمدی؟ثانیا،شایدگزینه ششمی هم باشه که دولت مخفیانه کیش روبه چین فروخته باشه!!وقراره پول هنگفتی گیرش بیاد.کسی چه میدونه سیاست چه کارهایی که نمیکنه.هرکه نان ازعمل خویش خوردمنت حاتم طاعی نکشد.یابه قول سعدی رحمت الله علیه هرکه به حرص نشید به جایی که خودبخواهد بالاجبارمیکشندش به جایی که خودنخواهد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      سپاس اصلاح شد

    • مهدی ندیمی
      0

      احسنت دوست عزیز..

  • کاربر ناشناس
    0

    اگر پول سهام عدالت را تونستی برا مردم واریز کنی پس میتونی مملکت داری کنی

  • حسن
    0

    با سلام ،هیچ گشایشی در اقتصاد بوجود نمی آید،فقط دولت از طریق بدهی و قرض از صندوق توسعه ملی مقروض تر از همیشه میشود.

  • مجیدکمالیان
    0

    باسلام امیدواریم دوشنبه اتفاق خوبی بیفته ومردم مظلوم کشورم ازاین شرایط سخت اقتصادی نجات پیداکنند صبر می کنیم تادوشنبه به نظر بنده تنها راه نجات مردم دنیا تعامل سران کشورها باهمدیگرهست وتازمانیکه دشمنی جنگ وخون ریزی در دنیا حاکم باشد امیدی بر شاهد آرامش واجرای عدالت نخواهیم بود امید به روزی که صلح جهانی صورت بگیرد وبشریت راه اصلی خود راپیداکرده در جهت رسیدن به انسانیت وکمال ورستگاری گامهای موثری رابردارند....

  • جوان
    0

    خیلی چیزی گفتی خیلی خبرهای خب خواستی اینم خبرم ازاون خبراتون

  • مهدی ندیمی..
    0

    تقریبا همه کامنتهای دوستان تا اینجا به حق،درست و عین واقعیت بوده...سپاس از حقایقی که بیان کردین..واسه همه دوستان یه مثبت گذاشتم..موفق باشید

  • باما
    0

    به نظر من هیچ کدوم به نظرم قراره همه موافقت کنند که توافق سر بنادر و جزایر خلیج فارس با چین قطعی بشه و چین هم یه پیش پرداخت به اینا بده

  • Sajad
    0

    شاید هم یارانه ها را رو زیاد میکنند چون دوشنبه مصادف است با واریز یارانه ها

  • یکی از مردم
    0

    خانه از پایبست ویران است....با این دوشنبه و اون سه شنبه اینهمه مشکل که رو هم انبار شده حل شدنی نیست...گشایش اقتصادی دیگه قیمت بنزین نیست که شنبه صبح یکباره بفهمی! کار طولانی و سخته ...نشدنی نیست ولی یه جوری خراب کردند که به این آسونی شدنی نیست...!!!

  • مری
    0

    معلومه چیه ايران راکلابفروشدتامردم ايران بروندجای دیگرزندگی کنندبدینگونه ازمشکلات رهامیشوندعلی برکت..

  • محمدرضا پیشگو
    0

    تردیدی نیست که گشایش اقتصادی این است: یا واریز معادل چهل لیتربنزین به حساب یارانه ای مردم ویا اینکه؛ فروش نفت دربورس وتحویل اوراق بورسی طلای سیاه به مردم که البته نام دوم ان ملی شدن صنعت ملی نفت به معنی واقعی کلمه

  • باران
    0

    روحانی هیچ غلطی نمیکنه و هیچ خبری هم نیست فقط ما بیچاره تر میشیم

  • ناسناس
    0

    آره کاملا درست میگه روحانی ،همه چیز درست و ردیف میشه،تو اون دنیا

  • ...
    0

    خدايا چقدر مردم به شما بي اعتمادند . شماها چه كرديد با اين ملت ؟ آيا اين بود آرمانهاي انقلاب و امام ...

  • مرتضی
    0

    پنج گزینه عبارت است ۱دلارده هزار بالا برود۲حسین فریدون به سرقت وچپاول ادامه دهد ۳مهدی جهانگیری تا دولت روحانی تمام نشده سرمایه چند بانک را چپاول کند۴نوبخت تورم هزاردرصدی را۶درصد اعلام کند۵خداوندملت ایران را یاری وروحانی واهل بیت او رابه شدیدترین نوع کرونا مبتلا نمایید

  • عباس.کریمیان
    0

    اینم یه خالی بندی جدید از دولت کلید خراب کن ...اخه پراید 100م چیزی واسه گفتن هم گذاشته ...به نظرمن بهترین خبر اقتصادی سیاسی رفتن مسولین بی عرضه ودزد وچپاول گر از عرضه حکومت ..این بهترین گشایش ...خسته شدیم ..دروغ .دروغ.حباب .کار دشمن .سلطان قیر ..سلطان تابر ...برو خودت خری ...

  • ج
    0

    توی همه نظرات یدونه نظر مثبت نیست ببینید با اعتماد و ذهن مردم چیکار کردن

  • محمد
    0

    برادران و خواهران عزیزم این صحبت های به اصطلاح مدیران کشور را زیاد جدی نگیرید چون تا به حال متوجه شده ایم که خیلی ها شون حتی نتوانسته اند به خوا نواده هاشون مدیریت خوبی داشته باشند ، فقط یک راه داریم آنهم زیاد سخت نیست فقط یکم همت و اراده میخواد * بیایید به همدیگر رحم کنیم تا خدا هم به ما رحم کند * واسلام * خدا نگهدارتان*

    نظرات شما -
    • مهدی ندیمی
      0

      درود بر تو ...مردهستی محمدآقا.

  • احمدی
    0

    بهترین گشایش اقتصادی و سیاسی کناره گیری دولت و کابینه است

  • حت
    0

    ریزش موهامو چیکار کنم

  • امیر
    0

    کدام دوشنبه؟؟؟؟؟؟

  • ابومحمد
    0

    این دو سه روز ان دوسه روز یا هر همه روز دوشنبه روز.باور و اعتمادی دیگر نیست.هشت ساله وعده امروز و فردا می شنویم این چند ماهه دیگر هم فایده نداره.مثل کودکی که خانوادههر روز وعده سر کاری مثلا دوچرخه بهش میدهند تا بزرگ بشه و بفهمه که... بزارید رو درد خودمون بنالیم تا بمیریم.

  • ذوالقرنین
    0

    گشایش شروع شده قبوض اب وبرق رو ببینید سه برابر شده.خرج زندگی حسن نصراله واسد هم به قبض اضافه شد.

  • داروغه
    0

    خدایی تو عکس اول نگاه کنید خودشون از خنده قش کردن با این سرکار گذاشتن جدیدشون

  • ایرانی
    0

    گشایش جدیددرراه است صبح دوشنبه گازوئیل راگرون میکنن بعدمیگن ماخودمون هم نمیدونستیم چنین گشایشی درکاره .............

  • افسر عالیرتبه ارتش سردار...
    0

    این کلید واین وعده وعید مثل همان چوپان دروغگوست .چقدر این کلید بی زبان را بلند کرد اما قفلی باز نشد . مردم اعتماد خود را بکلی ازدست داده اند . خانواده هایی که سکوت کرده بودند به خیل عظیمی پیوسته اند که گاهی زیر لب ناسزا هم میگویند بماند که عده ایی پا را فراتر گذاشته که اگر روحانی ودار ودسته اش را به آنها بسپارند مثل گرگهای گرسنه تکه تکه اش میکنند .ظاهرا آقای قالیباف ومخالفینشان بحث ۴درصدیهارا حل نکردند چطور میخواهند کسانیکه درخودشان مشکل وجود دارد درتلاش باشند مشکل مردم را حل کنند . باور میکنید آنها که نهراسیدند وبه خودشان اجازه ازدواج داده اند مدت زمان کوتاهی از ازدواجشان نمیگذرد پشیمان شده اند و حداقل خودشان را دلداری میدهند که جلوی ضرر را که از هرجا بگیرید نفع است بدین منظور از بارداری وفرزند آوری پرهیز میکنند . بسیجیان فردای شماها روی این دنیا را نخواهند دید

  • ناشناس
    0

    حالا من دوشنبه چی بپوشم بخاطر اعلام این خبر؟ الزاما کفن!!

  • اصغر زلاتان
    0

    درود بر آقای حسینی کاش بقیه مسئولین هم ایرانی بودند ومٹل ایشون برای ایران دل میسوزاند ،،،،

  • عارف
    0

    رونمایی یه روش اختلاص جدید علی برکت الله

  • شهیدی
    0

    سهام مرحله اول، چی شد ،چی شد ،چی شد ، چهار ماه گذشت کارگزاری میگه دست دولت هست دولت میگه دست بورس ودارای بانک هست ارزون شده به جهنم بفروشید پول مردم را بدید گرفتاری داریم مشکلات داریم مستاجریم زمانی که گرون بود گفتن نفروشید الان چی یا حضرت ایوب ع

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟