کشف تشابه پنهان آثار هنری به کمک هوش مصنوعی

محققان الگوریتمی مبتنی بر هوش مصنوعی ابداع کردند که می‌تواند تشابه پنهان میان رنگ‌های به کار رفته، درون‌مایه و مفهوم آثار هنری از هنرمندان و فرهنگ‌های مختلف را شناسایی کند.

کشف تشابه پنهان آثار هنری به کمک هوش مصنوعی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اوبرگیزمو در آمریکا، هنرمندان در خلق آثار خود از منابع مختلف الهام می‌گیرند بنابراین ممکن است ناخودآگاه اثری بیافرینند که به یک اثر دیگر شبیه باشد. گروهی از محققان لابراتوار هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر دانشگاه ام‌آی‌تی و مایکروسافت، الگوریتمی ابداع کرده‌اند که می‌تواند شباهت‌های بالقوه و پنهان میان آثار هنری را شناسایی کند، پیوندهایی که کشف آنها با چشم غیرمسلح ممکن نیست.

این هوش مصنوعی که موزاییک (MosAIc) نام دارد از نمایشگاه ویژه «رامبرانت و ولاسکوئز» در موزه ملی آمستردام الهام گرفته شد. موزاییک پس از اسکن اثر دلخواه، از شبکه‌های عمیق برای یافتن آثار مشابه از فرهنگ‌ها و هنرمندان مختلف استفاده می‌کند. این الگوریتم از تشخیص رنگها فراتر رفته و درون‌مایه و مفهوم پشت آثار را نیز شناسایی می‌کند.

یک نمونه از این شباهت بین نقاشی شهادت سراپیون قدیس از فرانسیسکو دی زورباران اسپانیایی و تابلوی قوی در معرض تهدید از یان آسلین هلندی پیدا شد. با این که این دو نقاشی دو سوژه کاملا متفاوت داشتند، هوش مصنوعی ابداع شده توسط محققان ام. آی. تی و مایکروسافت نشان داد هر دو تابلو ایثار عمیق را با یک همانندی بصری اسرارآمیز به تصویر می‌کشند.

به گفته مارک همیلتون مولف ارشد این پژوهش، این دو هنرمند در طول عمرشان یک بار هم با هم ملاقات یا مکاتبه نکردند اما این دو نقاشی ساختار غنی و پنهان موجود در کُنه هر دو اثر را نمایان می‌کنند.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها