استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی:

ای‌کاش اعضای مجمع تشخیص مصلحت از حسن نصرالله، منافع ملی مردم را یاد می‌گرفتند

یک استاد اقتصاد گفت: من اگر جای اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام بودم به دلیل بی تدبیری که در خصوص روابط بین المللی ما از جمله FATF صورت گرفته، استعفا می دادم.

ای‌کاش اعضای مجمع تشخیص مصلحت از حسن نصرالله، منافع ملی مردم را یاد می‌گرفتند

مهدی پازوکی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: صاحبان قدرت در ایران مصلحت کشور را تشخیص نمی دهند.
اقتصاد ایران به شدت از جهالت اقتصادی رنج می برد. به بیانی ساده تر اقتصاد ایران امروز درگیر سیاست و به طور ویژه منوط به سیاست خارجی شده است. در شرایط فعلی اگر بهترین اقتصاددانان دنیا هم جمع شوند و بخواهند به عنوان مشاور در سیاست گذاری های اقتصادی نظر دهند، در این اقتصاد بسته هیچ کاری نمی توانند انجام دهند.

از یک طرف دشمنان ما، یعنی کسانی که خواهان عظمت ایران نیستند بدشان نمی آید که این کشور دچار مشکل شود و سعی بر این دارند که روزبه روز تحریم های ناجوانمردانه علیه ایران را بیشتر کنند. از جمله تندروها در آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی در منطقه خاورمیانه چنین هدفی را دنبال می کنند. ولی علاوه بر اینکه تحت فشار این دشمنان هستیم، بخشی از مشکلات نیز به ساختارهای مدیریتی جامعه خودمان بازمی گردد.

اشکال کار ما این است که صاحبان قدرت مانند اغلب اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، جهان را به خوبی نمی شناسند و مصلحت کشور را به خوبی تشخیص نمی دهند. من اگر جای اعضای این مجمع بودم به دلیل بی تدبیری که در خصوص روابط بین المللی ما از جمله FATF صورت گرفته، استعفا می دادم.

یکی از دلایل رای 24 میلیونی مردم به آقای روحانی این بود که او خود را خواهان تعامل با جامعه جهانی نشان داد. شعار و برنامه روحانی این بود که می خواهد با دنیا کار کند. تجربه نشان داده همین آقای خاتمی وقتی با دنیا مودبانه صحبت کرد، پاسخ لازم را گرفت. به هرجهت تندروهای آمریکایی، اسرائیلی و کشورهای مرتجع منطقه به رهبری عربستان تمایلی ندارند که ایران دارای عظمت شود و جامعه ای شکوفا شده پیدا کند.

در داخل نیز، اکثریت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با مسکوت گذاشتن لوایح FATF علیرغم مهلت های زیادی که به ایران داده شد، سیگنالی منفی برای دنیا فرستادند و در واقع ما را با خودتحریمی مواجه کردند. کما اینکه اگر امشب مجمع تشخیص جلسه ای فوق العاده تشکیل دهد و این لوایح را تصویب کند، سیگنالی مثبت برای دنیا خواهد بود.

چین، روسیه و ترکیه سه شریک عمده تجاری ایران هستند و هر سه عضو اصلی FATF هستند. در حالی که ما اصلا قرار نبود عضو اصلی FATF شویم و قرار بود عضوهمکار این نهاد شویم. مانند 189 کشور دیگری که همکار هستند. ولی طوری القاء کردند که گویا اگر ما مقررات FATF را بپذیریم، کشور را به اجنبی فروخته ایم. همین باعث شد سیگنالی منفی به بازار ایران و به ویژه بازار ارز داده شود.

این نشان می دهد که اقتصاد ایران از متغیرهای سیاسی تبعیت می کند. اگر ما بخواهیم با دنیا تجارت کنیم. برای نمونه، با فرض اینکه در همین انتخابات آمریکا جوبایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود و بازگشت به برجام اتفاق بیفتد، تا زمانی که ما مقررات FATF را نپذیرفته باشیم، هیچ کشور و بانکی در دنیا حاضر نیست با سیستم جمهوری اسلامی کار کند. نباید فراموش کنیم که اگر می خواهیم با دنیا تجارت کنیم، باید سیستم بانکی ما با دنیا کار کند.

تجارت چمدانی دیگر ممکن نیست. ای کاش اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام از سیدحسن نصرالله یاد می گرفتند که منافع ملی مردم لبنان برایش مهم است. زیرا ایشان به آن دلیل که نمی خواست بانک های لبنان تحریم شود، صراحتا اعلام کرد که ما از طریق سیستم بانکی با جمهوری اسلامی ایران کار نمی کنیم بلکه کمک های خود را نقدی دریافت می کنیم. سیدحسن نصرالله می داند اگر بانک های لبنان تحریم شوند، اقتصاد لبنان دچار بحران می شود.

خیلی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در عمر خود به یک کشور توسعه یافته هم سفر نکرده اند، درست مانند آقای احمدی نژاد . آقای آموزگار مقاله ای تحت عنوان «میراث نامحمود» نوشته که بسیار مهم است. در مقاله او آمده است«احمدی نژاد دلش می خواست به ضعفا کمک کند ولی بلد نبود، سعی می کرد با حرف هایی که می زند هزینه های اجتماعی برای کشورش تولید کند.» به همین خاطر بود که علیرغم اینکه بیشترین نفت تاریخ در دوره او فروخته شد، ولی کشور با نرخ رشد منفی و تورم 40 درصد تحویل رئیس جمهور بعدی تحویل داده شد.

منبع: دیده بان ایران

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • کاربر ناشناس
    0

    جناب پازوکی عزیز وقتی آقای خاتمی به غرب روی خوش نشان داد کدخدا ایران را مرکز شرارت نامید ووقتی آقای روحانی برجام را اورد چیشد وآیامیدانید کسانی که FATF رابنا نهادند فقط برای ایران در نظر گرفتند وآیا آمریکاواسرائیل وعربستان خودشان پولشوئی نمیکنندوداعش را تغذیه نمیکنند چه کسی انها را مورد اتهام قرار میدهندآیا شما اجازه میدهید کسی حساب بانکیتان را چک کندوالبته خیلی ها در این مملکت طرفدار کدخدا هستندچرا ترامپ ازپیمانها خارج میشودولی از FATFخارج نشد چون خودش عامل تروریست در جهان است همه میدانند که هرکس با انها نباشد دشمن تلقی میشود

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      خدایش شمابدونه معطلی بگوfatfببینم میتونی؟؟

  • کاربر ناشناس
    0

    همین این فرد که خودش را اقتصاددان می داند مملکت را به این وضع انداختند

  • کاربر ناشناس
    0

    پس یعنی الان تورم ۱۰۰٪.عمو حسن رئیس یک گروهکه ،لبنان رئیس جمهور نخست وزیر و بقیه ارگانها دارد عمو حسن چکاره هست

    نظرات شما -
    • پونه
      0

      هزار تایی مثل تو فدای یک تار موی سید حسن نصرالله

  • حسن
    0

    آقای اقتصاد دان تجربه برجام توسط افکار خائنانه تفکر لیبرالی اصلاح طلب اتفاق افتاد پله پله ملت ایران را می‌خواهید تسلیم آمریکا کنید. پله اول دستاورد هسته ای را نابود کردید و هیچ هیچ از آمریکا گرفتید و تحریم‌های بیشتر ی نصیب ایران کردید پله بعد که نابودی قدرت نظامی ایران (موشکی) است و در قالب گرفتن بهانه از آمریکا این خیانت بزرگ را دارید مرتکب میشوید. و در یک کلام سران تفکر لیبرالی اصلاح طلب قصدی جز نابودی دستاوردهای علمی و اقتصادی و تکنولوژی ایران را ندارند و تسلیم بی چون و چرای ملت ایران به آمریکا و اروپا.... آقای استاد دانشگاه دنیا ندیده تر از شما وجود ندارد که دنیا را خلاصه کردی در امریکا و اذ نابش...

  • کاربر ناشناس
    0

    درود آقای دکتر پازوکی

  • اقایی،س م
    0

    خیلی نظر مفتضحی است. بس است دیگر، خدا ملت را از دست غربگرایان خود فروخته نجات دهد.

    نظرات شما -
    • عزیز
      0

      تاکی میخواهید هرکس حرف منطقی زدبهش بگید غربزده -خودفروخته و.....یه کم فکرکنید تعصب ولجبازی بسه

    • مهدی
      0

      تمام قد از برجام دفاع کردید . در صداوسیما که میلی اش میخوانید . وگفتید کلمه به کلمه برجام را با ید با آب طلا نوشت . به دوستان وهموطنانی که با شما کمی اختلاف نظر داشتند پریدید . ولی بدانید آقای توکلی از نکاتی در موردبرحام از ظریف سوالاتی کرد که کلمات بکار رفته در برجام به معنای لغو تحریم نیست بلکه تعلیق تحریم است . وزیر خارجه همفکرتان گفت که من برجام رامطاللعه نکرده ام . لطفا درمورد مصلحت کشور ودادن باج به غرب دیگر ما صحبت نکنید . شما از آزم ن ۸ ساله خودتان سربلند بیرون نیامدید. با اف ای تی اف یا هر قرارداد دیگری کشور را مضحکه غرب وتفکراتتان نکنید .

    • م
      0

      آخه به هر ذلتی برا مذاکره و رابطه های بی حاصل تن میدهند . وبه بن بست میرسن وسرمایه های مملکت رو دود می کنند . بره بهدهوا چون فن مذاکره نمی دانند وگول می خورند . وتحریم های بدتر وتورم بالاتر را به گرده مردم می اندازند . یک خانه را مردم عادی اینطور برا فروشش پداکره نمی گنند . وحداقل چک ومباغی برای لغو قولنامه میگذارند . اینا که اینکاره نیستند . یا جاهل هستند یا میخواهند دوباره سرمایه ها وداشته های مملکت رو حراج کنمد . عم انگیزتر اینکه دست بردار نیستند وعبرت نمی گیرند .

    • منصور محمدی
      0

      اونایی که مملکت و به این روز انداختن غربزده هستن نه این بنده خدا که واقعا نظرش درسته

  • کسری_اصفهان
    0

    س.من یه سوال از آقای پازوکی و هم فکرای ایشون دارم.آقای اقتصاددان،چه تضمینی وجود داره که اگه مجمع تشخیص مصلحت FATF رو تصویب کرد،اونوقت آمریکا تحریماشو برداره؟؟؟شما تضمین میکنی که آمریکا بعد از قضیه هسته ای،نخاد به مسایل دیگه ای مثل قدرت نظامی،حقوق شهروندی،حقوق بشر،حقوق زنان،زندانیای سیاسی و ده ها مورد دیگه دخالت کنه و اونا رو بهونه کنه واس تحریمای دوباره؟؟؟

  • علی الوندی
    0

    سلام فقط مرگ برآمریکا

  • علی
    0

    آخه استاد این سازمان که شما می فرمایید زیر نظر آمریکا واسراعیل وفرانسه هست وتمام محاسبات کشور .یعنی یک ریال معاملات کشور را رصد میکنند و همین ذره نفس مردمو هم میگیرند بعدش هزارتا از اینا امضا بکنی مثل برجام تحریمها شدیدتر میشه و برداشته نمیشه شما یا نمیدونی یا از اون غربگراها هستی

  • محمد مهدی کشاورز
    0

    امان از دست نفوذی ها

  • رحیم رحمانی
    0

    درود بر شما آقای پازوکی هر چی میکشیم از دست این مسولان نا آگاه مملکتمون هست تا زمانی که رابطمون و با دنیا درست نکنیم ازاین بهتر نخواهیم شد و بدتر ازاین خواهیم شد بعضی از مسولان جاهل مملکت کاسبان تحریم شدن و دوست ندارن هیچ وقت مملکت روی خوش ببیند

  • ایرانی
    0

    اولش فرمون را درست گرفته بودی یکهو جاده خاکی زدی به حرف چند پهلو استناد میکنی .کسی میگقت رادیو و تلویزبون را کسانی اداره میکنند که افتخارشان نداشتن رادیو و تلویزیون در زمان شاه است .درد این است مملکت را کسانی اداره میکنند که فرق چارسو ودوسو را نمبدانند و هر که میدانست جاش زندان بود .

  • مهدی
    0

    با این رویه مردم ایران روز خوش نخواهند دید

  • مهدی
    0

    چرا از FATFمیترسیم طلا که پاکه چه منتش به خاکه

  • جوان
    0

    تجربه را تجربه کردن خطاست. گیریم این سند هم امضا شد ، آیا مشکل حل میشود؟ آیا کشوری (آمریکا) که خون مردم ایران را میخواهد ، رحمش می آید و همکاری میکند؟ اصلا چرا به جای آماده خوری ، خودمان اقتصادمان را درست نکنیم؟ چرا همش دنبال و متکی به غربی ها و شرقی ها شدیم؟ آقای اقتصاد دان این راه حل شما فقط گذر از یک مسئله هست ، چرا که بعد از این هم بهانه دیگری برای رفع تحریم می آورند ، با تجربه ی از قبل. تنها راه علاج این سرطان اقتصادی که گریبان کشور را گرفته چند چیز است؛ ۱. آمدن مدیر جهادی ، کوشا ، دلسوز و مردمی ۲. استفاده از ظرفیتهای داخلی اعم از نیروی انسانی و ثروت داخلی ۳. رونق دادن تولید و بالا بردن ارزش پول ملی ۴. ساخت تجهیزات مهم و اقلام مورد نیاز داخل و وارد نکردن آنها از خارج. و مسائلی از این قبیل....

  • Tre
    0

    شما برجام نافرجامتان راحم وجورکنیدو حق نداریددرموردفتف حرف بزنید. دشمنان پنهان واشکارخداوملت. شما استاد محرومان عیارلیبرال وغربید. و چنین استادان خودفروش ووطن فروش به اندازه ی پشیزی برای نمی لرزد. ضمن اینکه اگرعقلای شورای نگهبان کاری که به صلاح خداوندوبشریت است سرانجام نمیدهند. شما باید استعفا بدهی وخوراک سمی به جامعه تزریق نکنید. غلط میکندامریکاوغرب ایران را تحریم کند. اونا هرقدمی برعلیه ایران برداشتن هزاران زنجیروخودتحریمی برگردن خوداویختندوبس

  • نوغانچی صالح
    0

    شما از کجا حمایت میشوی چپ یا راست مشکل ایران دزدها و اختلاسگرانند مشکل مجلسی ها وزرا و صاحب نظرهای امثال شما هستند از هر طرف باد بوزد شما همانجایید

  • Hamidhoushyar
    0

    مشکل افرادی مانند جنابتان اینه که هنوز بعد از چهل سال متوجه نشدید برای چی انقلاب کردیم وانقلاب یعنی چه پس لطفا ده الی پانزده سال هم به کار خود مشغول باشید شاید بعد ها موضوع رو درک کردید انشاالله.

  • علی
    0

    اعضا تشخیص مصلحت حق دارن که درد مردم را نفهمن وبرای مردم دلسوز واقعی نبوده واشک تمساح بریزن باید رفت به سراغ زندگی آقایون ودید چه مقدار خود در گیر با مشکلاتی هستن که امروز اکثریت مردم با آن دست به گریبانن باید دید آیا طعم فقر بیکاری و.....را..چشیده ان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟