رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران:

فاجعه ای دهشتناک تر از بیروت در کمین تهران / هشدار درباره انبار نفت شهران

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران اعلام کرد که به واسطه وجود انبار نفت در داخل بافت مسکونی شهران، فاجعه ای دهشتناک تر از بیروت در کمین تهران است.

فاجعه ای دهشتناک تر از بیروت در کمین تهران / هشدار درباره انبار نفت شهران

مجید فراهانی در صفحه اینستاگرام خود با انتشار متنی نوشت: "تجربه انفجار بیروت تجربه ای بسیار تلخ و ناگوار بود که تاثیرات منفی آن دهه ها در بطن لبنان خواهد ماند. فراتر از هر حادثه و فاجعه درس آموخته ها و عبرت های آن باید مورد توجه قرار گیرد. حتما در اقصی نقاط گمرک‌های رسمی و یا اسکله‌های غیر رسمی، در مناطق ویژه اقتصادی و یا بنادر ساحلی و غیرساحلی کشور انبارهای مشابه انبار مواد شیمیایی بیروت یافت می شود که از این پس باید به عنوان یک بمب ساعتی نگریسته شود؛ اما علاوه بر اماکن یاد شده انباشت مواد شیمیایی در بطن و مرکز شهرها و اماکن مسکونی خطر آفرین تر است.

وی در ادامه افزود: اینجاست که شناسایی نقاط پرخطر در شهر تهران و ‌دیگر شهرها و احتمال بروز فاجعه و برنامه ریزی برای خروج این بمب های ساعتی از شهر را بایست از دولت وذمدیریت شهری طلب کنیم.

فراهانی با بیان اینکه عدم رعایت پروتکل های نگهداری و انباشت انبوه مواد شیمیایی در شهر می تواند در یک لحظه تمام نظامات یک جامعه و شهر را بر هم بریزد، اظهار کرده است: باید موضوع خروج تأسیسات پرخطر از شهر تهران بیشتر از گذشته در دستور کار قرار گیرد و شهرداری با کمک دولت باید برای تحقق آن کمر همت ببندد.

وی در ادامه این پیام آورده است: فقط به عنوان یک‌ مثال به انبار نفت محله شهران که یک‌ بمب هیدروژنی داخل شهر و بر روی گسل زلزله مشا بنا شده توجه کنیم که انبار نفت شهران با مخازنی غول پیکر درست در بطن بافت مسکونی شمال غرب تهران در محله شهران قرار گرفته و هر روز حدود سیصد تانکر سی هزار لیتری حمل سوخت از ابر مخازن این انبار نفت بارگیری می‌کنند و سپس از وسط بافت مسکونی و خیابان‌ها و کوچه‌های شهران می‌گذرند و نهایتا وارد بزرگراه می‌شوند.

وی با بیان اینکه سال 87 یکی از این تانکرهای 30 هزار لیتری بنزین در بلوار شهران واژگون شد و سوخت آن، اطراف خانه‌های مسکونی تخلیه شد. 29 فروردین و اسفند سال 85 هم دو حادثه مشابه در شهران رخ داد که یکی اطراف مجتمع کوهپایه و آن یکی در شهر زیبا بود، ادامه می دهد: مجددا در سال ۹۵ نیز یک تانکر 32 هزار لیتری در میدان دوم شهران واژگون شد و شاید بخت با شهرانی‌ها یار بود که بنزین‌ها روانه فضای سبز شد و درختانش را برای همیشه خشک کرد اما نکته اینجاست که این بخت قرار نیست همیشه یار غار شهران و تهرانی‌ها باشد.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران تاکید کرد: فقط کافی است یکی از تانکرها یا خودروی ‌حمل آن‌ هنگام سوخت گیری در کنار مخازن دچار حادثه شود، آنگاه با انفجار سریالی مخازن سوخت یکی پس از دیگری فاجعه ای بزرگ‌تر از بیروت به سر تهران می آید.

وی ادامه می دهد: تصور کنید در زمان بارندگی و وقتی زمین لغزنده است، یکی از تانکرها بر اثر لغزندگی زمین واژگون شود. با کوچکترین جرقه آتشی که به راه می‌افتد مهار نکردنی است. «به تعداد تردد تانکرها خطر واژگون شدن آنها وجود دارد و می‌توان گفت این خطر هر روز نزدیک به 300 بار شهران را تهدید می‌کند و هیچ‌کس هم حواسش به جان و مال مردم نیست.


فراهانی در ادامه افزوده است: ساخت انبار نفت به سال 1353 برمی‌گردد ‌و قریب به نیم قرن پیش شهران در حاشیه حریم تهران بیابانی بیش نبود و انبار نفت شهران و مخازن عظیم الجثه آن در بیابان بنا شدند. سال‌ها می‌گذرد و توسعه شهر اجتناب‌ناپذیر شده و حالا، صحیح یا غلط انبار نفت شهران درست در وسط بافت مسکونی قرار دارد و صدها خانه عمودی با یکی از مهم‌ترین مراکز تأمین سوخت پایتخت همسایه شده‌اند.

وی در پایان یادآور شد: خطر بیخ گوش نه فقط شهرانی‌ها بلکه همه تهرانی هاست اما همه ماجرا این نیست و تردد روزانه ده‌ها تانکر 30 هزار لیتری بنزین از دل بافت مسکونی یک روی سکه است و روی دیگر فاجعه قرارگرفتن مخازن عظیم انبار نفت بر روی گسلی است که بر اساس آمار سالهاست که آبستن زلزله ای ویرانگر است که با فعالیت گسل مشا تلفات انفجار انبار نفت در شهران بسی بیش از زلزله تهران خواهد بود که فاجعه بیروت نشان داد مطالبه خروج انبارهای مواد شیمیایی از شهرها همچون خروج انبار نفت از شهران امروز نه یک‌مطالبه محلی، بلکه مطالبه ای ملی است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 24
  • ناشناس
    0

    ما در اراک ۱۰۰۰ بار با ۱۱۰ و راهور تماس گرفتیم و نامه زدیم که تانکرهای حامل سوخت شبها در سطح شهر پارک نکنند. و آنها می آیند و ۲۰ هزارتومان جریمه میکنند و میروند .

  • کارگری ازشیراز
    0

    همین خطر هم در شیراز بلوار امیرکبیر در کمین مردم شیرازی است اونم در وسط مرکز شهر جایی که هزاران خانه ومغازه دورتادور انبار نفت را محاصره کرده اند باید هرچه زودتر دولت ومسئولین بفکر جابجایی این انبارهای چهارمواد باشند تا بیروتی دیگر در ایران بوجود نیاید

  • یک پسر دانشجوی phd
    0

    لطفا نقاط ضعف کشورو علنا به دشمن ارائه ندید اینکه حادثه مشابه لبنان نباید تکرار بشه باید در جلسات محرمانه مطرح و به سرعت مرتفع بشه خداییش یکم با تدبیر پیش برید اینجور مناطقی یا باید به صورت امنیتی محافظت بشه یا سریعا دور از سکنه باشه

  • ح
    0

    ما راضیم به خدا هرچی بیشتر بهتر کوچیکه هم قبوله،توکل برخدا انشاالله بشه

  • کاربر ناشناس
    0

    همه باهم یاعلی بگوییدتامثل بیروت نشویددشمنان اسلام درکمینندیازهرا بگویید جلو اب رابایداببندی نکردنه بعدازسیلابی شدن تشکر

  • حیدر
    0

    چیزی تا سقوط ظلم نمانده یک یا حسین دیگر

    نظرات شما -
    • کمال
      0

      جناب حیدر....وقتی لقمه حرام از گلوی افرادی مثل شما پایین رفته باشه..آن وقت برای ملت هر ارزو و دعای کثیفی هم میکنی ...لعنت بر عوامل منافق

    • یک پسر دانشجوی phd
      0

      قبول دارم نقاط ضعفی در کشور هست اما نباید ارزوی احمقانه ای رو مطرح کنی که به تبع ان امنیت سیاسی و اقتصادی مملکت زیر سئوال بره و اب را گل الود کنیم تا استکبار راحتتر منابع ایرانو به غارت ببره همیشه اصلاحات بهتر از انقلابه بهتره به فکر ایران و ایرانی باشیم نه فقط بفکر منافع شخصیمون اگه لیبی بشیم کفتارها منابع کشور رو غارت کنند اونوقت به خواستت میرسی ؟؟؟؟واقعا اونوقت امنیت جانی نداری که خواسته ای رو مطرح کنی به امید نجات از دشمن نباش دشمن طرفدارو غیر طرفدار نمیشناسه سرگذشت صدام نوکر امریکا رو مطالعه کن جنگ رو ندیدی قدر امنیتو نمیدونی

  • علی بابا
    0

    پس تا الان رییس پدافند غیر عامل تو خواب ناز تشریف داشتند .مدت ۸ ساله تصدی این مهم با ایشان می باشد ومتاسفانه فقط عاشق مصاحبه و پالس منفی دادن همانند رییس سازمان محیط زیست کشور می باشند .

  • @
    0

    حتما باید یه جا منفجر بشه شما به فکر بیفتین

  • کاربر ناشناس
    0

    انفجاربیشترازمصیبتهاومشکلات وگرانی نیست

  • حسین
    0

    الان مسئولین مملکت باید این حرفخا رو بلند بلند جلوی دشمنانی که منتظرن یه نقطه ضعف ازمون بگیرن تا ما رو به خاک سیاه بنشونن بگن و آدرس بدن؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      فکر کنم هرچی محرمانه بگن کاری نمیشه، حرف شما درسته، ولی مسولین ما عادت ندارند، باید علنا مصائب کشور رو اعلام کنند

  • یعقوب
    0

    خوب بسم الله شروع کنید به انتقال به خارج شهر. چرا نشستید.

  • عباس
    0

    مخازن متعدد سوخت در منطقه مسکونی مرد آویج اصفهان خطر ندارد ؟؟

  • یاسوج
    0

    حالا مدیریت نکنید تا وقتی در اثر یه سانحه اتفاقی یا شرارت این همه دشمنی که تو این سال ها برای خودمان درست کردیم منفجر کردنش بحران این منطقه فرا بگیرد

  • ش
    0

    گفتن این حرف در رسانه‌ها کار خیرخواهانه و عاقلانه‌ای نبود و با خواندنش بسیار تعجب کردم که این آقا چطور معاندین و ضدانقلاب را برای اقدامات خرابکارانه راهنمایی میکند! چطور ایشان قبل از انتشار دادن نظراتشان، منافع ملی را درنظر نمیگیرند. منفعت مطرح شدن این مسئله در رسانه‌ها چیست جز سواستفاده دشمنان. در صورتیکه باید در جلسات خصوصی دولتی و حکومتی مطرح و پیگیری شود.

  • زهرا
    0

    اخ جون قیمت اپارتمان علی الخصوص در منطقه 5 افت میکنه

  • کورش
    0

    احتمالا می خوان منفجرش کنن تهرانی ها خیلی مراقب باشید.ازماگفتن

  • bahar
    0

    گفتنش انتقاد كردنش راحته عمل مهم ست مجوز ساخت آپارتمانهاي مسكوني روي خط گسل از جمله شهرك لا له شهرك نفت آجودانيه آيا خطرناك نيست

  • ناشناس
    0

    ببین ازشهرهای مختلف دارند اینجا هم گزارش میدن، آتیش بیار معرکه نشید، باید محرمانه مثلا باشه سید حسن نصر‌الله هم خودش راهنمایی کرد

  • کاربر ناشناس
    0

    با توجه به مشکلی که برای بیروت و عراق و.....عراق پیش آمده باید مسئولین قضیه رو جدی بگیرن. پیشگیری بهتر از درمان است.احتیاط شرط عقل است.

  • علی
    0

    تهرانیها مراقب باشید نه این آتش سوزیها نه انفجارها اتفاقی نیست هدفمنده مردم هشیار شدن میدونن چرا وکی داره این کارهای کثیف رو میکنه همه چیز رو مردم میدونن فقط مردم رو خرفرض نکنن نسل ما با نسل پنجاه سال پیش خیلی فرق داره

  • سیده م بنده خدا
    0

    سلام حدود ۳۰ سال پیش از اون محل ما رد میشدیم میرفتیم سر کار ان منطقه بیابانبود حال شما مسکونی کردین تهران را بیش از حد بزرگ کردید حالا پالایشگاه شده داخل شهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها